یکشنبه 15 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: اخلاق قربانی سياست شده است، ايلنا

* درحکومت علی(ع) همه مشمول عدالت او بودندچه انسان‌هايی که در همان جامعه می‌زيستند و چه آنهايی که مسلمان نبودند و در شهرهای اطراف بودند
* علی(ع) معتقد بود هيچ انسانی به خصوص اگر سوابق درخشانی دارد، نبايد مورد ستم قرار گيرد.


ايلنا: رييس موسسه بين المللی گفت‌و‌گوی فرهنگ ها و تمدن‌ها با اشاره به تناقض هميشگی اخلاق و سياست گفت: هميشه سياست ضد اخلاق بوده است و نه تنها اخلاق توسط حکومت‌های ديکتاتور و مستبد پايمال شده بلکه در جوامعی که حکومت دموکراتيک هم داشته‌اند اخلاق قربانی سياست شده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا ،حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمی در مراسم جشن اصحاب فرهنگ و هنر و انديشه که همزمان با فرارسيدن عيد سعيد غدير خم مجلس وتعدادی از هنرمندان در خانه هنرمندان ايران برگزار شد با بيان اهميت عيدغدير در تاريخ بشريت ذکر کرد و گفت: غدير تنها يک آب‌گير و برکه کوچک در بيابان خشک و سوزان حجاز نيست. چشمه آب حيات نيست بلکه اقيانوسی است که در کوير تاريخ برای تشنگی بشر و کسانی که طالب عظمت و آزادی بودند مثل اقيانوس بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: البته همه عظمت‌ها و زيبايی‌ها با هر نگاه مختصر انسانی نيز ديده می‌شود.
خاتمی در توصيف شخصيت والای امير المومنين علی‌ (ع) گفت: علی مافوق انسان نيست چرا که برتر از انسان فقط خدا است. و اينکه ما بگوييم علی مافوق انسان است، مدح گفتن علی نيست. بلکه علی انسانی برتر است و الگويی است برای همه کسانی که از جنس خود او هستند. علی انسان برتر است در حکمت معنوی ما مسلمان‌ها و آنچه که در دنيای اسلام تحقق پيدا کرد و هرگز به خاطر ظاهرپرستی و ظاهرفريبی نهراسيده است.
رييس موسسه بين المللی گفت و گوی فرهنگ و تمدن ها در ادامه به شان آدميت و انسان به عنوان لباب آفرينش اشاره کرد و گفت: انسان لباب آفرينش است در قرآن هم استناد شده است. انسان گل سر سبد کائنات است و به تعبير قرآن مغز و لباب هستی است. و البته همه آفرينش برای انسان خلق شده است و هيچ موجودی برتر از انسان در آفرينش وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: نبات، جماد و انسان امتيازاتی دارند که از نبات به جماد و از جماد به انسان رسيده است و در نهايت انسان همه اين امتيازات را با هم دارد و در بردارنده همه امتيازات ملک و ملکوت است.
خاتمی ادامه داد: همه آدميان کرامت و استعداد برتر بودن را دارند و اينکه بعضی انسان‌ها برتر از ديگران هستند به خاطر استفاده از اين استعداد خدادادی است و می‌توانند به مرحله بالای انسانيت برسند. اگر انسان‌های ديگر نيز تلاش کنند می‌توانند اين استعداد بالفعل خود را عملی کنند. اين تناقض که انسان چقدر خودش و چقدر خدا در پيشرفت اين استعداد به او کمک می‌کند، حتی در يکی از اشعار بلند حافظ نيز تجلی يافته است.
گرچه وصالش نه به کوشش دهند هر قدر ای دل که توانی بکوش
خاتمی درباره شخصيت علی (ع) به عنوان نمونه والای انسان کامل گفت: علی الگو و اسوه عدالت و تقوا است چرا که دست پرورده نبی اکرم است و حتی به تعبير يک دانشمند بزرگ غيرمسلمان که می‌گفت من به پيامبر احترام می‌گذارم چرا که علی گفته است و خود علی افتخار می‌کرد که غلام پيشگاه نبی اکرم باشد. بنابراين علی در عدالت، تقوا و انصاف اسوه بود.
وی در مورد شرايط حکومتی حضرت علی خاطر نشان کرد: يکی از امتيازات بزرگ او اين بود که توانست برای مدت کوتاهی حکومت ظاهری را به دست گيرد و در روز غدير او از طرف خداوند و پيامبر به عنوان انسان شايسته‌ای شناخته شد که لياقت حکومت بر انسان‌ها را دارد اما به هر دليل حکومت او به تعويق افتاد و علی(ع) با همه شايستگی که از طرف خداوند به او داده شده بود، اين حکومت را به دست نگرفت.
خاتمی ادامه داد: اين امتياز بزرگ علی(ع) بود که جز به رای و رضايت مردم حاضر نشد حکومتی را که خدا به او داده بود بپذيرد.
سيد محمد خاتمی با اشاره به دموکراسی مطرح شده در دوران فعلی و اهميت رای مردم گفت: در ۱۴۰۰ سال پيش اميرمومنان تنها به خاطر رضايت مردم از حکومت کنار کشيد و اگر نبودند و او را نمی‌خواستند حکومت را به دست نمی‌گرفت.
وی ادامه داد: مسئله عدالت علی(ع) فقط اقتصادی نيست بلکه يک عدالت جامع است. عدالت او آزادی انسان و حرمت و تقوا بود. او حتی برای انسان‌هايی که مسلمان نبودند و مخالف او بودند نيز حرمت و آزادی قائل بود.
خاتمی با اشاره به تناقض هميشگی اخلاق و سياست ادامه داد: هميشه سياست ضد اخلاق بوده است و نه تنها اخلاق توسط حکومت‌های ديکتاتور و مستبد پايمال شده بلکه در جوامعی که حکومت دموکراتيک هم داشته‌اند اخلاق قربانی سياست شده است.
وی با اشاره به چند مورد از شرايط به حکومت رسيدن علی(ع) سخنان خود را پايان داد و چنين گفت: زمانی که او به خلافت رسيد گروهی به او گفتند حکومت‌هايی که در دوره‌های قبلی بوده‌اند و انحراف داشته‌اند برکنار کند ولی علی (ع) گفت من هرگز با ناروايی و ستم با آنها برخورد نمی‌کنم و از من به دور است که برای تن دادن به قدرت و رسيدن به حکومت ديگران را از سر کار براندازم به همين دليل به او گفتند تو سياست‌مدار نيستی و صداقت تو سبب می‌شود که به قدرت‌ات ضربه بخورد و علی(ع)پاسخ داد که تقوا بزرگترين پايه اخلاق است و اگر تقوا نبود و خود را مکلف به اجرای آن نمی‌دانستم بزرگترين سياستمدار عالم بودم؟ علی (ْع)زرنگی کردن را جزو سياست نمی‌دانست حتی در جنگ‌هايی که به دشمنان او بدگويی می‌کردند علی(ْع) می فرمود دشنام ندهيد و با تهمت و افترا کسی را تخريب نکنيد و هرگز نمی‌پسنديد که به نام انقلاب و اسلام و علی به ديگران بدگويی شود.
وی خاطر نشان کرد: در حکومت حضرت علی (ْع)همه مشمول عدالت او بودند چه انسان‌هايی که در همان جامعه می‌زيستند و چه آنهايی که مسلمان نبودند و در شهرهای اطراف بودند. وی معتقد بود هيچ انسانی به خصوص اگر سوابق درخشانی دارد، نبايد مورد ستم قرار گيرد.
سيدمحمد خاتمی با روايتی از لطف علی(ع) در حق دختری يهودی که خلخال را از پای او کشيده بودند گفت: آن دختر يهودی بود و در روستاهای اطراف ولی زمانی که علی(ع) فهميد که به او ظلم شده در مقابل آنها ايستاد از سوی ديگر زمانی که در جنگ صفين دشمنان آب را به روی علی بستند همراهانش خواستند که او نيز آب را بر آنها ببندد ولی علی(ع) هرگز چنين ستمی را نپذيرفت.
خاتمی در پايان سخنان خود شعری از شهريار در مورد علی(ع) خواند و با ياد و خاطره شهريار سخنان خود را پايان داد.
احمد مسجدجامعی عضو کميسيون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نيز با گراميداشت عيد سعيد غدير گفت: روز عيد غدير در تاريخ خورشيدی با نوروز هم‌زمان است و همان روزی است که کشتی نوح از طوفان و حضرت ابراهيم از آتش نجات پيدا کرد. از سوی ديگر روزی است که ضحاک به بند کشيده شد و همان روزی است که آدم و دنيا آفريده شد.
وی خاطر نشان کرد: عيد غدير نه تنها در ديدگاه ايرانيان بلکه برای همه دوران تاريخ و سنی و شيعه روز بسيار بزرگی است و به نوعی ميزان همه تاريخ علی است.
بر اساس اين گزارش اهدای تنديس برنز مرغ ملکوت به استاد غلامحسين اميرخانی از هنرمندان صاحب نام عرصه خوشنويسی ، قرائت شعر توسط عبدالجبار کاکايی، سعيد بيابانکی، حسين شاهرخی (نوه مرحوم محمود شاهرخی)، خليل جوادی ،محمدعلی شيرازی از برنامه های ديگر مراسم بود .
رضا کيانيان، ليلی رشيدی، پری صابری، عليرضا بهشتی، عبدالجبار کاکايی، محمد سرير، فريدون عموزاده خليلی، رسول صدرعاملی، عزت‌الله انتظامی، مازيار ميری، احمد مسجدجامعی، محمدعلی شيرازی، محمد رحمانيان، مهتاب نصير‌پور، داود رشيدی، معصومه ابتکار، غلامحسين علی‌خانی، حسين پاکدل، حبيب رضايی، محمد عاقبتی از جمله هنرمندانی بودند که مراسم جشن عيد غدير هنرمندان حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016