یکشنبه 15 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممنوعيت سه روزه فعاليت خبرنگاران خارجی در ايران، دويچه وله

مقامات ايرانی، ممنوعيتی سه روزه برای کار روزنامه‌نگاران خارجی در ايران وضع کرده‌اند. روز دانشجو در راه است و به نظر می‌رسد اين ممنوعيت، به منظور جلوگيری از مبادله گزارش و تصوير از تظاهرات مردم در ۱۶ آذر باشد.

وزارت ارشاد در روز شنبه ۱۴ آذر، با ارسال پيامک به کليه خبرنگاران و عکاسان خارجی اطلاع داد که مجوز کار آنان بطور موقت در مناطق مرکزی تهران از هفتم تا نهم دسامبر (۱۶ تا ۱۸ آذرماه) فاقد اعتبار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسياری از وب‌سايت‌ها، شبکه‌های اينترنتی دانشجويی و بسياری از نيروهای اپوزيسيون، از مدت‌ها قبل به مردم برای شرکت در مراسم روز دانشجو و اعتراض به محمود احمدی‌نژاد فراخوان داده‌اند. ناظران آگاه احتمال می‌دهند که مسئولان حکومتی ايران برای دشوار کردن پوشش خبری روز ۱۶ آذر، اينترنت و شبکه تلفن همراه را نيز از کار بيندازند. نيروی انتظامی و سپاه پاسداران پيش از اين، تظاهرکنندگان روز ۱۶ آذر را به مواجهه جدی تهديد کرده‌اند.

اخطار سردار رجب‌زاده، فرمانده پليس و اعلام مقابله با تظاهرات خارج از دانشگاه، مانع از تدارک گروه‌های دانشجويی و سياسی برای استقبال از اين روز نشده است. روز سه‌شنبه ۱۱ آذر، طوماری با ۳۰۰۰ امضاء موسوی و کروبی را به شرکت در مراسم ۱۶ آذر دعوت می‌کرد. دانشجويان دانشگاه شيراز نيز با صدور بيانيه‌ای در روز ۱۴ آذر، روز دانشجو را يکی از روزهای سبز تاريخ ايران خواندند.

بنا بر گزارش‌های رسيده، از عصر شنبه ۱۴ آذرماه، شبکه‌های فيس‌بوک، تويتر، ياهو مسنجر و گوگل در ايران مسدود شده‌اند. کاربران فيس‌بوک در ايران معمولا از نرم‌افزارهايی چون "اولترا سيف" يا "فری‌گيت" برای دسترسی به آن استفاده می‌کنند، اما در روزهای حساس، اين نرم‌افزارها با فيلترينگی گسترده، ناکارا می‌شوند.

اين نخستين بار است که شبکه خطوط اينترنت يا تلفن همراه، دو روز پيش از تظاهراتی پيش‌بينی شده قطع می‌شوند. اختلال در خطوط ارتباطی يا قطع آنها در مناسبت‌های اعتراضی پيشين، تنها در همان روز مشاهده می‌شد.

آخرين تجمع معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، در روز ۱۳آبان برگزار شد. اين تجمع به شهادت تصاوير و گزارش‌های زنده، از سوی نيروهای امنيتی و ضد شورش با خشونت بسيار، سرکوب شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016