شنبه 21 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کوتاه انجمن پژوهش‌گران ايران از کنفرانس "اعدام، تزلزل رژيم جمهوری اسلامی و گسترش اعدام‌ها" در شهر کلن

شنبه و يکشنبه ۱۴ و ۱۵ آذر برابر با ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۰۹

انجمن پژوهشگران ايران چهل و ششمين کنفرانس خود را تحت عنوان "اعدام، تزلزل رژيم جمهوری اسلامی و گسترش خشونت و اعدام ها " مطابق برنامه از پيش اعلام شده در شهر کلن آلمان برگزار نمود.
تلاش انجمن پژوهشگران ايران در اين کنفرانس بيشتر از هر چيز بر اين بود که بتواند با حضور بسياری از صاحبنظران، مسئولين و رهبران سازمان ها و احزاب، همه گونه مجازات اعدام و گسترش آنرا در جمهوری اسلامی محکوم و خواست خود را برای جلوگيری از اعدام جوانان و نوجوانان ايران در اين برهه خاص آزاديخواهی در ايران اعلام دارد.
محورهای مورد بحث به ترتيب زير انجام پذيرفت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز اول
حقوق بشر: نقض حقوق انسانی در ايران
خشونت و مجازات دولتی در ايران
روز دوم
اعدام و خشونت بر اقوام در ايران
اعدام و خشونت بر اديان و مذاهب در ايران
نگاهی واقع گرايانه به موقعيت تزلزل آميز رژيم و گسترش خشونت و اعدام
اين کنفرانس با حضور سازمانها و احزاب متفاوت با ديدگاههای مختلف در يک محيط بسيار صميمی و اتحاد گونه به انجام رسيد و از زاويه های متفاوت به بحث و تبادل نظر و ارائه پيشنهاد پرداخت.
کنفرانس از تمامی نهادهای مدنی که خود در زمره آسيب ديده گان وقايع اخير هستند، مانند "مادران عزادار" که همواره با تلاش و استقامت، اعتراض خود را اعلام داشته اند نيز دعوت بعمل آورد که خانم تونيا ولی اوغلی از سوی نهاد "همبستگی با مادران عزادار" در شهر کلن، در کنفرانس حضور پيدا کردند و خود در زمره بانيان اين کنفرانس تلاش گسترده ای را انجام دادند که موجب نهايت سپاس است.
از سوئی ديگر در اين نشست دو روزه تلاش گسترده شرکت کنندگان بر حمايت از خانواده های زندانيان سياسی، خانواده های اعدام شدگان و کسانی قرار گرفت که در انتظار حکم و اجرای اعدام به سر ميبرند.
بسياری از شرکت کنندگان پيشنهاد بررسی های عميق تر و ژرف تری را برای ريشه يابی خشونت فرهنگی و اجتماعی در ايران را پيشنهاد دادند و گروهی ديگر به بنياد فکری اعدام کنندگان و تماشاگران اعدام اشاره داشتند.
گروهی ديگر به خشونت در قوانين و خشونت در عملکرد حاکميت جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته به عنوان ريشه بسياری از آسيب های اجتماعی و خشونت در جامعه اشاره کردند. تاکيد بر اينکه هويت اسلامی حاکميت به معنای اعدام از طريق سنگسار و يا اعدام اطفال زير هجده سال تحت عنوان قصاص، ابعاد ديگری را از صلب حق حيات در ايران بوجود آورده است.
در نهايت، همگان بر جامعه ای بدون خشونت تاکيد وتلاش داشتند و اميد به روزی که تمامی ايرانيان بتوانند فارغ از تهديد و شکنجه و تجاوز و اعدام زندگی آرامی داشته باشند.
مقالاتی که در طی همين دوره کوتاه در رابطه با اين کنفرانس بدست ما رسيده است نيز نشان از اهميت مطلب و نگرانی از اعدام هاست ، اين مقالات از داخل و خارج از ايران است که در آينده بسيار نزديکی در سايت انجمن پژوهشگران ايران قرار خواهد گرفت.
در اين کنفرانس اضطراری به رغم کوتاهی زمان برنامه ريزی و برگزاری و کمبود آگاهی رسانی چه برای سخنرانان و چه برای شرکت کنندگان و تماشاگران، ۲۸ نفر بصورت فردی و نمايندگی سازمان ها و احزاب در کنفرانس حضور داشتند که اسامی آنها در زير آمده است. بدليل اضطراری بودن اين کنفرانس و کمبود وقت، تعداد بيشماری از کسانی که ابراز علاقه به شرکت و حمايت از لغو همه گونه مجازات اعدام در ايران را داشتند امکان حضور و شرکت در کنفرانس را پيدا نکردند.
کنفرانس اضطراری اعدام در کلن از پوشش خبری بسياری برخوردار بود کما اينکه در طول اين دو روز، کنفرانس بطور کامل و تصويری زير پوشش شبکه جهانی اينترنت و همچنين از طريق برنامه زنده تلويزيون به شکل مستقيم از طريق برنامه ماهواره ای تلويزيون E۲ پخش گرديد که لازم می داند از زحمات ارزنده آقای اميد اميدوار مدير مسئول اين تلويزيون قدردانی گردد.
در اين کنفرانس سه شبکه ديگر تلويزيون ماهواره ای تيشک، روژهلات و آسوسات نيز برنامه های اين دو روز را زير پوشش قرار دادند که موجب نهايت سپاسگزاری است.
سايت های ديگراينترنتی مانند سايت اخبار روز، گويا و ... نيز بدون ترديد در آگاهی و اطلاع رسانی نهايت همکاری و محبت را داشته اند که موجب سپاس فراوان است.
کنفرانس با پيشنهاد انجمن پژوهشگران ايران به تعهد برای حمايت متقابل و استفاده از تمام توان افراد، گروهها، سازمان ها، احزاب سياسی و تمامی فعالان و نهادهای حقوق بشری برای محکوم کردن احکام اعدام در هر کجای ايران با تدوين قطعنامه ای به پايان رسيد.
انجمن پژوهشگران ايران با سپاسگزاری از تمامی شرکت کنندگان، بينندگان و شنوندگان دو روزه اين کنفرانس اضطراری با خوشحالی اعلام ميدارد که اميدواراست اين کنفرانس و قطعنامه با تمامی گوناگونی عقايد حاضر، اولين قدم مشترک و همگام برای لغو همه گونه مجازات اعدام در ايران بشود.

انجمن پژوهشگران ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016