سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض شديد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نسبت به تهديد روزافزون مطبوعات، جرس

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ، بازوی اجرايی برای تهديد آزادی مطبوعات

جنبش راه سبز (جرس): انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بيانيه ای، نسبت به تداوم روندهای غيرقانونی، دائر بر اعمال فشار روزافزون عليه آزادی بيان و عقيده و مطبوعات در ايران، و نيز تداوم بازداشت‌ها و تهديدهای مستقيم و غيرمستقيم روزنامه‌نگاران، به شدت اعتراض کرد و صاحبان قدرت را در جمهوری اسلامی به رعايت معيارهای جهان‌شمول در مورد آزادی مطبوعات و نيز احترام به تصريحات قانون اساسی فرا خواند.

به گزارش خبرنگار جرس، در اين بيانيه که نسخه ای از آن در اختيار جرس قرار گرفته آمده است: آزادی مطبوعات در ايران يکی از سخت‌ترين و سياه‌ترين روزهای عمر خود را تجربه و سپری می‌کند. اعمال فشارها و تهديدهای گوناگون و هر روزه عليه روزنامه‌نگاران منتقد و مطبوعات مستقل و غيرخودی در ايران، از انتخابات ۲۲خرداد ۱۳۸۸ به اين‌سو، عمق و شدتی روزافزون يافته است. اين وضع به‌شدت ناگوار و تأسف‌بار که با حضور جمعی از روزنامه‌نگاران ايران در زندان‌ها به‌وضوح خودنمايی می‌کند، در عرصه‌ی توقيف مطبوعات نيز هر روز قربانی جديدی می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به توقيف روزنامه های سرمايه و حيات نو به شکل غيرقانونی، تصريح کرده است: هیأت نظارت بر مطبوعات بی‌توجه به تصريحات و تاکيدات قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران (به‌ويژه اصول سوم، نهم، بيست‌ و چهارم، و يکصد و شصت ‌و هشتم) و نيز تبصره ذيل ماده ۲۰ قانون تشکيل دادگاه های عمومی و انقلاب (که رسيدگی به جرائم سياسی و مطبوعاتی را انحصارا" در محاکم کيفری استان با حضور هیأت منصفه و به‌صورت علنی ممکن دانسته)، «آزادی مطبوعات» را مورد تحديد روزافزون قرار داده است. درحالی‌که به تاکيد قانون و به تصريح صاحب‌نظران علم حقوق، توقيف روزنامه‌ها، نوعی مجازات و نيز امری کيفری محسوب می‌شود و نيازمند حکم دادگاه است، هیأت نظارت بر مطبوعات به‌گونه‌ای غيرقانونی به توقيف نشريات «غيرخودی» همت گماشته، هر روز نشريه‌ای را به تيغ توقيف، بی‌جان می‌سازد و وضع ناگوار آزادی بيان و عقيده را در ايران، اسف‌بارتر می کند.

به گفته انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد اسلامی به‌مثابه‌ بازوی اجرايی برای تهديد آزادی مطبوعات، به اقداماتی غيرقانونی دست می‌يازد.
اين انجمن توضيح داده است: در هفته‌ پيش، به چهار روزنامه‌ «تذکر» می‌دهد که چرا اظهارات برخی از عالی‌ترين مقام‌های نظام سياسی جمهوری اسلامی را تيتر و برجسته کرده‌اند، و يا فعاليت خبرگزاری‌های خارجی را برخلاف استانداردهای جهانی، برای چند روز (در نيمه‌ی آذرماه) محدود می‌سازد.

در اين بيانيه با تاکيد بر اينکه تداوم فشارها و تهديدها عليه فعاليت آزاد و امن مطبوعات و صاحبان عقيده در ايران، به موارد پيش گفته، محدود و منحصر نمی‌شود، آمده است: علاوه بر فيلترينگ گسترده عليه سايت‌های «غيرخودی» و منتقد، دستگاه‌های امنيتی بی‌ هيچ پروايی مسئولان پايگاه‌های اطلاع‌رسانی را در داخل ايران به تعطيلی فعاليت‌های خبری خويش، ملزم و مجبور می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه «ميزان» پايگاه اطلاع‌رسانی وابسته به نهضت آزادی ايران فعاليت خود را اين‌گونه، متوقف ساخته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016