سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام تسليت مجامع اسلامی ايرانيان به مناسبت فوت آيت‌الله منتظری

درگذشت آيت‌الله منتظری ميهنمان ايران را در اندوهی فرو برد و تاثر و تاسف نيروهای آزاديخواه کشور را برانگيخت.
آيت‌الله منتظری در زندگی سراسر مبارزه خود باظلم و ستم نظامهای استبدادی ، سالها در مبارزه عليه ديکتاتوری شاه، رنج زندان و تبعيد را متحمل شد. پس از انقلاب با اين وجود که وی تئوريسين ولايت فقيه بود ولی به محض اطلاع از انحرافات و تجاوزها به حقوق مردم تحت نظام ولايت فقيه وی بخشی از زندگی خود را صرف مبارزه عليه استبداد ولايت فقيه کرد و به همين خاطر هم مغضوب نظام مستبد شد. ايت الله منتظری در مقابل انحرافات و نقض حقوق مردم از سوی نظام شجاعانه ايستادگی بر حق را بر سکوت ترجيح داد.او همواره بر اصول استقلال و آزادی، اصول پايه مبارزات يک قرن مردم ايران وفادار ماند. و با وجود اينکه افشای روابط پنهان نظام ولايت فقيه با امريکا و نيز افشای کشتار چندين هزار زندانی سياسی در سال ۱۳۶۷ تبعات زيادی برای خود وی ( از جمله عزل از نيابت رهبری توسط آقای خمينی در سال ۶۸ )و برای خانواده اش در پی داشت ،اما حاضر نشد سکوت کند و در دفاع از حقوق مردم وعليه اعدام‌های گسترده شجاعانه به اعتراض برخاست.کتاب خاطرات وی که مستند به اسناد مهمی از تاريخ پرسانسور ۳۰ سال اخير ايران است چون در داخل اجازه انتشار آن را نيافت مجبور شد در خارج از کشور آنرا منتشر سازد ،سند اشکار اين ايستادگی و افشای به موقع جنايات نظام ولايت فقيه می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله منتظری از معدود مراجع و چهره های سياسی بود که با صراحت به قدرت نه گفت و با پايبندی بر وجدان و در دفاع از عقايد خود و حقوق مردم، حتی در اوج قدرت در مقابل زور تسليم نشد. آيت‌الله منتظری در سال ۷۶ با اعلام مرجعيت آقای خامنه‌ای که شرايط لازم را نداشت به مخالفت برخاست. همين موضع صريح به علاوه مخالفت او با ولايت مطلقه فقيه موجب شد که به دستور آقای خامنه ای نيروهای امنيتی نظام و لباس شخصی به بيت وی حمله کنندو وی نزديک به ۵ سال در حصر خانگی بسر برد.وی زندگی در حصر را و همه اهانتها و تهمتها ی ناجوانمردانه را حتی از سوی نزديک ترين ياران و شاگردان سابق خود تحمل کرد تا دينی به قدرت نداشته باشد و آزادی زبان و قلم خود را در نقد خيانتها وجنايتها حفظ نمايد.
نگرش آيت الله منتظری به اسلام آزادی و مروت و معدلت و در پرتو آن فرياد رسای وی در دفاع بی چون و چرا از حقوق و آزادی انتخاب انسان و همچنين استقلال مرجعيت از قدرت ، آنهم در حالی که در شهر قم اشخاص کم مايه ای از نقطه نظر دانش و علم همچون مصباح يزدی تئوريسين قدرت سرکوبگر و مطلق العنانی ولايت فقيه و مجهز به نيروی سرکوب نيز می باشند. صراحت لهجه و دفاع او از حقوق زندانيان از هر دين و مرام، موقعيت و ويژه گی خاصی برای وی بعنوان مرجعی آزاده در دل مردم ايران ايحاد کرد.
از طرف ديگر دفاع قاطع و همراهی و حمايت وی از جنبش اخير مردم و بلند کردن صدای حق طلبانه و معترض خود در محکوم کردن شکنجه ها و کشتار مردم بی دفاع ، همراه با تلاش وی در دلجويی و نيز حمايت مادی و معنوی از خانواده های باز مانده کشته شدگان و خانواده هايی زندانيان سياسی وی را بدل به الگوی شجاعت و صداقت و مروت در ميان مردم حق شناس ايران کرده است.
مجامع اسلامی ايرانيان در گذشت آيت‌الله منتظری را برای جنبش اعتراضی مردم ضايعه بزرگی ميداندو معتقد است جنبش اعتراضی در داخل و خارج از کشور با مشارکت گسترده در مراسم بزرگداشت اين مرد مبارز آزاده ، دين خود را نسبت به وی ادا خواهد کرد.
مجامع اسلامی ايرانيان درگذشت آيت الله منتظری را به مردم ايران و نيز خانواده محترم وی تسليت عرض ميکند و خود را در غم از دست دادن يک مبارزه آزاده و آگاه و شجاع شريک ميداند.

۳۰ آذر ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016