سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اشتباه فاحش وزارت نفت، تابناک

وزير نفت با اشاره به اينکه هم اکنون ايران دومين دارنده ذخاير نفت خام جهان است، گفت: در سالهای اخير برای جبران کمبودهای ترازهای انرژی کشور به واردات يا کاهش صادرات برخی از حاملهای انرژی و فرآورده‌های نفتی مجبور شده‌ايم.

حمد الله محمد نژاد معاون فناوری و مهندسی وزارت نفت امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار هفتمين همايش ملی انرژی در تهران پيام سيد مسعود ميرکاظمی وزير نفت را قرائت کرد.

در پيام اوليه وزير نفت مطرح شده بود که ايران سومين دارنده ذخاير نفت خام جهان است. به دنبال انتشار اين خبر، وزارت نفت با اشتباه خواندن بخشی از متن قرائت شده، خواهان اصلاح اين خبر بدين صورت است: ايران دومين دارنده ذخاير نفت خام جهان است.

خبرگزاری مهر بر خلاف رويکردهای اخير زيرمجموعه های اين وزارتخانه با مهر، به اصلاح اشتباه فاحشی که در متن پيام وزير نفت شده بود، اقدام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير نفت در اين پيام با بيان اينکه امروز انرژی در کنار سرمايه و نيروی انسانی يکی از عوامل اصلی توليد در دنيا است، گفت: در ايران نيز انرژی نقش به سزايی در پيشرفت و توسعه کشور ايفا می کند و از اين رو تدوين استراتژی و سياستهای مناسب با در نظر گرفتن معيارهای پيش رو و تدوين برنامه های متناسب با آن با هدف استفاده و تخصيص بهينه انرژی ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع انرژی در کشور، اظهار داشت: در سالهای اخير متاسفانه به علت تغيير شرايط محيطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و سياسی اين طرح به طور کامل اجرا نشده است.

اين عضو کابينه دولت با يادآوری اينکه هم اکنون سبد انرژی کشور از منابعی همچون نفت، گاز، زغال سنگ و انرژيهای نو همچون برقابی، بادی، خورشيدی و سوختهای سنتی تشکيل شده است، تصريح کرد: هم اکنون ايران از نظر ذخاير نفت در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اينکه در سال گذشته سهم عرضه نفت کشور با وجود ۱۳۷ ميليارد بشکه ذخاير قابل اتصال حدود ۵۰ درصد و سهم گاز طبيعی با ذخيره ۲۹ تريليون متر مکعبی حدود ۴۹ درصد و در مجموع بيش از ۹۹ درصد از کل انرژی اوليه کشور را تشکيل می دهد، بيان کرد: اما در عرضه انرژی سهم انرژی های اوليه و نو چندان قابل ملاحظه نبوده است.

وزير نفت در ادامه اين پيام با بيان اينکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا افق چشم انداز ۲۰ ساله همچنان موتور توسعه زيربنايی و اقتصاد کشور به منابع نفت و گاز وابسته است، اظهار داشت: دستيابی به دومين توليد کننده نفت در اوپک، سومين توليد کننده گاز در جهان، اولين توليد کننده پتروشيمی در منطقه از نظر ارزشی و دستيابی به جايگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه از مهمترين اهداف چشم انداز بيست ساله است.

اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به اينکه رشد عرضه انرژيهای اوليه در سالهای اخير بين ۶ تا ۸ درصد بوده است، اظهار داشت: اين در حالی است که رشد اقتصادی کشور در اين دوره بين ۵.۵ تا ۶.۵ درصد بوده است به طوری که رشد عرضه انرژی اوليه بيشتر از رشد اقتصادی کشور بوده است.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در سال ۲۰۰۸ ميلادی تصريح کرد: در اين سال ترکيب مصرف اوليه حاملهای انرژی به ترتيب نفت ۳۴ درصد، زغال سنگ ۲۹ درصد، گاز ۲۴ درصد بوده است.

وزير نفت گفت: اين در حالی است که اين ترکيب انرژی در ايران به ترتيب برای نفت ۴۳ درصد ، گاز ۵۵ درصد و ساير حامل های انرژی مابقی سبد سوختی کشور را (نزديک به ۲ درصد ) تشکيل داده است.

ميرکاظمی با بيان اينکه در سال گذشته در کشور به ترتيب نفت خام شامل فرآورده های نفتی، مايعات و ميعانات گازی بيش از ۴۵ درصد و گاز هم ۴۵ درصد و ساير حامل های انرژی نزديک به ۱۰ درصد سبد سوختی کشور را تشکيل داده اند، بيان کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور در سال گذشته رشد مصرف نهايی انرژی بيش از ۵.۸ درصد بوده، اين در حالی است که رشد عرضه انرژی اوليه بيش از ۶ درصد گزارش شده است.

به گفته وزير نفت در سالهای اخير عرضه انرژی اوليه به طور طبيعی از مصرف نهايی در کشور تبعيت کرده است به طوری که برای جبران کسری در تراز انرژی مجبور به واردات و يا کاهش صادرات حامل های انرژی بوده ايم.

وی با اشاره به اينکه شدت مصرف انرژی اوليه کشور حدود سه برابر متوسط جهانی بوده است، بيان کرد: حتی هم اکنون متوسط مصرف انرژی در ايران از کشورهايی همچون ترکيه و عربستان نيز بالاتر است.

اين مقام مسئول در پايان با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع انرژی در برنامه پنجم توسعه ،خاطر نشان کرد: در سالهای اخير با اعمال سياستهای قيمتی و غير قيمتی متعددی همچون طرح پلکانی قيمت گذاری گاز در بخش خانگی، سهميه بندی، تدوين و تصويب معيارها و توسعه حمل و نقل عمومی مصرف انرژی در کشور تا حدودی مديريت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016