جمعه 18 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد علی لاريجانی از تخريب محسن رضايی، ايلنا

* مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضايی همان سرباز گذشته است
* به کوچکترين تفاوت رأی، افراد را مخالف و منافق نکنند
* امروز جامعه احتياج به تقويت همگرايی دارد نه تخريب افراد و ايجاد اختلاف


ايلنا: رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد:نبايد به کوچکترين تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق ناميد.
به گزارش ايلنا، علی لاريجانی در اجلاس فرماندهان نيروی انتظامی در قم تحت عنوان دوره بصيرت در اهميت تقويت تفکر دينی و تحليل سياسی اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای به عنوان سه رکن مهم طرح بصيرت سخن گفت.
وی با تاکيد بر اينکه تقويت تفکر دينی بر صراط اجتهادی و روش حوزوی بايد استوار باشد، اظهار داشت: از تاريخ گذشته بايد پند گرفت که گروه‌هايی که با برداشتهای سطحی از اسلام خود را سرگرم نمودند عموماً دچار اعوجاجات گوناگون شدند و به خود و جامعه لطف نمودند، حوزه‌های علميه و روش اجتهادی، روش تخصصی دريافتهای درست از دين است و بايد مبنای عمل قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد : امروز در صحنه بين‌المللی،عنصر قدرتمند نيروهای مسلح صرف سلاح يا تسلط اطلاعاتی نيست بلکه قدرت ايمانی و درک دينی و احساس مسئوليت امر مسلط نيروهای مسلح است. اگر در تجربه عراق شاهد ناکارآمدی نيروهای مسلح آمريکا بوده‌ايم عِده و عُده آنها کاستی نداشت، نقص آنها در نيروی انسانی غير معتقد بود که شکل مزدور پيدا کرده بودند. داشتن تحليل سياسی اجتماعی دقيق عامل ديگر مؤثر در بنيه دفاعی و امنيتی کشور است.
لاريجانی با اشاره به اينکه حوادث پيرامونی ايران و تحولات بين‌المللی و مسائل داخلی بايد مستمراً مورد رصد قرار گيرد تصريح کرد: امنيت، مقوله‌ای پيوسته است که فرماندهان ارشد بايد تحليل واقع‌ بينانه‌ای از عناصر قدرت در نظام بين‌المللی و طراحی‌های آنها و تأثيرات آنها در مسائل داخلی داشته باشند.
وی بر تدوين اخلاق حرفه‌ای مخصوصاً برای نيروی پليس تأکيد نمود و گفت: بدليل ارتباط وسيع پليس با بدنه اجتماعی کشور داشتن مانيفيست مکتبی بر آموزه‌های اسلامی در اين باب بسيار مؤثر است و مردم بايد در برخورد با پليس شاهد شالوده‌ای از اخلاق اسلامی و متانت و قاطعيت باشند.
لاريجانی سپس به تحليل شرايط کشور پرداخت و تاکيد کرد: در تحليل شرايط امروز لازم است نگاهی گذرا بر سير تحولات انقلاب اسلامی در گذشته داشته باشيم تا در حوادث چند ماه اخير با درک درست تصميم‌گيری نماييم.
رئيس مجلس شورای اسلامی نگاهی گذرا به تاريخ مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت داشت که سه جريان در صحنه حضور داشتند، جريان اصيل، همان حرکتی بود که با رهبری مرجعيت شيعه در عراق و ايران، ستون اصلی نهضت مشروطه را شکل داد و توده مردم با راهنمايی آنان به ميدان مقابله با اسبتداد آمدند، جريان ديگر احزاب و گروه‌های غرب‌گرا بودند که قالب‌های غربی را تقليدی برای جامعه تجويز می‌کردند و عملاً با ابتکارات اسلامی جريان‌ اصيل مقابله می‌نمودند که نمونه آن در مخالفت با نام‌گذاری مجلس شورای اسلامی در عهد مظفرالدين شاه بود که با فشار آنان به مجلس شورای ملی تبديل شد.جريانهای چپ و وابسته نيز حضور داشتند که در مقاطعی حتی منافع شوروی را بر منافع ملی ترجيح می‌دادند نظير حوادثی که حزب توده در ورود نيروهای شوروی يا ملی شدن صنعت نفت ايجاد می‌کرد.
وی ادامه داد:يکی از عوامل مهمی که باعث شکست نهضت مشروطه و تسلط مجدد استبداد وابسته شد، کنار نهادن و منزوی کردن رکن اصيل مشروطه بود بطوريکه مصدق با انحلال مجلس در عين اينکه می‌دانست مرحوم آيت‌الله کاشانی مخالفت نموده است، راه را برای کودتای آمريکايی باز کرد.
لاريجانی در سخنان خود به انقلاب اسلامی و رهبری امام پرداخت و گفت: امام با شناخت دقيق انقلاب اسلامی ايران را بر ارکانی چند استوار نمود.رکن اسلاميت به معنای اينکه ماهيت انقلاب اسلامی و جوهره آنرا تشکيل می‌دهد و اسلام از قلمرو فردی، سپهر وسيع‌تر و حوزه‌های سياسی اجتماعی را تحت هدايت آئين مقدس اسلام در آورد.رکن جمهوريت و دموکراسی نيز رکن ديگر انقلاب اسلامی قرار گرفت، البته به خلاف تصور شايع در اين امر که تصور می‌کنند جمهوريت و اسلاميت دو امری هستند که مبانی متفاوتی دارند و در انقلاب اسلامی ممزوج شده‌اند تصور رهبری انقلاب بر اين بود که جمهوريت از تئوری عدالت اسلامی نشأت می‌گيرد و جدايی‌پذير از اسلاميت نيست و مشارکت سياسی آحاد جامعه است که عامل فعليت استعدادهای افراد می‌شود.
وی افزود: مردم‌سالاری دينی مبتنی بر تئوری عدالت است که رکن فلسفه سياسی اسلام است، اين امر مشابه عدم امکان جدايی قرآن و عترت است که گروه‌هايی که سعی کردند بر يکی تأکيد کنند عملاً بر آئين مقدس اسلام لطمه زدند نظير وهابی‌ها که ادعای اتکا به قرآن دارند و به جايی رسيدند که همه جريانهای اصيل اسلامی را تکفير کردند و امروز شنيده‌ام به ساحت مقدس حضرت آيت‌الله سيستانی نيز جسارت کردند و اتفاقاً غرب علاقمند است اين تصوير مشوه وهابی از اسلام را به عنوان نماد اصلی معرفی کنند تا اسلام را مساوی تندروی و کم‌بينشی معرفی نمايند.
رئيس مجلس شورای اسلامی، رکن ديگر انقلاب را در قرائت امام گفت:ايجاد وحدت بين آحاد جامعه و مسلمين است، در بينش امام مهم‌ترين امری که منافع ملی ايران را تأمين می‌کند وحدت داخلی بين جريانها و مذاهب براساس اصول اصلی تفکر اسلامی است در صحنه جهان اسلام نيز به جای حرکت تفرقه‌‌آميز وهابيت، بينش امام وحدت صفوف فِرق مختلف اسلامی شيعه و سنی بوده است.
وی ادامه داد:رکن ديگر انقلاب مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از مستضعفين است که امر مترقی اسلام است و اين که الاسلام يعلوا و لا يعلی عليه اين امر افتخارآميز است. ايران دوره شاه که در کنار اسرائيل قرار گرفته بود مبتنی بر اين اصل يک باره در صف جريان پيشرو در مبارزه با رژيم صهيونيستی واقع گرديد.
لاريجانی با تاکيد براينکه مبارزه با رژيم صيهونيستی هم مبنای اسلامی دارد تصريح کرد:يعنی دفاع از مظلوم و مسلمان يک اصل اسلامی است و هم مستقيماً به منافع ملی ايرانيان مرتبط است به خلاف شعار انحرافی و برخی اظهارات ناپخته، اگر اين رژيم که نقش گردنکش منطقه پيدا کرده است مجال يابد، تمام منافع ايران را نابود می‌کند.
لاريجانی اضافه کرد:حال شما شاهد حرکت مرموز ديگری هستيد، در احداث ديوار حايل در غزه که آن‌طور که من اطلاع دارم در پايان دوره بوش اين نتيجه توافق ليونی وزير خارجه رژيم صهيونيستی و رايس وزير خارجه آمريکا بود.
وی رکن عدالت خواهی انقلاب را در همه ابعاد موضوع ديگر دکترين انقلاب اسلامی معرفی نمود و متذکر شد: با اين چارچوب نظری، حرکت انقلاب اسلامی تفکری نوين در جهان بوجود آورد که بسيار افتخارآميز و مترقی بود و هست. اين حرکت مترقی از بدو حدوث با مقابله جدی استکباری مواجه گرديد ايالات متحده ابتدا با ايجاد حرکت‌های تجزيه طلب تلاش نمودند يکپارچگی ملی را در هم شکنند، پس از نااميدی، به حرکت‌های تروريستی روی آوردند، و بسياری از بزرگان کشور نظير شهيد مطهری، شهيد بهشتی، شهيد باهنر، شهيد رجايی و شهدای محراب توسط اين گروه ترور شدند. جريان مخرب بنی‌صدر نيز در اين حرکت غرب قرار داشت که قصد اصلی اين طراح‌ها اين بود که روحانيون و ولايت فقيه را که عامل استواری انقلاب بود از ريل انقلاب خارج کنند و با ايجاد نوعی ديکتاتوری وابسته مجدداً زمان را به عقب برگردانند.
رئيس مجلس گفت:پس از نااميدی از اين اقدامات که با تدبير امام خمينی (ره) و ملت درهم شکسته شد، جنگ تحميلی را آغاز کردند، همگی در حمايت صدام مجتمع شدند باز در جنگ، ولی فقيه بود که قدرت بسيج مردم را داشت و عامل پيروزی بود و مشاهده کرديد با وقتی بنی‌صدر فرماندهی کل قوا را داشت مستمراً شاهد شکست بوديم.با عزل بنی‌صدر و ارتباط مستقيم ولی فقيه با فرماندهی جنگ عملاً پيروزی‌های پی‌درپی را شاهد بوديم مثل فتح خرمشهر و.... البته همه نيروهای مسلح فعال بودند اما سپاه و بسيج نقش اساسی داشتند. فرماندهان متدين و انقلابی سپاه تحت هدايت ولی‌ فقيه و بدنه جان برکف بسيج افتخارات پيروزی را رقم زدند و همين‌جا لازم است به نکته‌ای اشاره کنم که اين روزها می‌بينم. و تأسف می‌خورم و آن تخريب شخصيت آقای محسن رضايی است. آقای محسن رضايی يک مجاهد به تمام معنا بود و هشت سال در جنگ يک‌سره تلاش نمود، و انصافاً از همه وجود در اين راه مايه گذاشت.حال ممکن است با برخی نظرات سياسی او مخالفت شود که طبيعی است هر کس در صحنه سياسی وارد می‌شود مورد نقد قرار می‌گيرد ولی چرا شخصيت مجاهد او را و زحمات او را زير سؤال می‌بريد، با بحث‌های غير دقيق در دوره جنگ مخصوصاً مسائل پايان جنگ تمام زحمات اين فرد فداکار را تخريب می‌کنيد.
وی افزود:من مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضايی همان سرباز گذشته است. اگر نقد نظريات سياسی می‌کنيد که برای جامعه هم لازم است، با رعايت سوابق افراد و با ديد منصفانه انجام دهيد. امروز جامعه احتياج به تقويت همگرايی دارد نه تخريب آنان و ايجاد اختلاف.
لاريجانی، در ادامه با اشاره‌ای به حوادث پس از جنگ گفت: استراتژی دشمن مستمراً سنگ‌اندازی در مسير انقلاب اسلامی بود نظير حرکت‌های ماجراجويانه ايالات متحده در بحث هسته‌ای. که شاهد بوديد اين پروژه‌های استراتژيک تماماً با اشراف و هدايت رهبری به سرانجام رسيد وگرنه برخی دولت‌های وقت طاقت ايستادگی نداشتند.
وی ادامه داد:حال سؤال اين است وقتی آمريکا اين تجربيات ناموفق در مواجهه با انقلاب اسلامی را داشت در مرحله جديد چه بايد می‌کرد؟رئيس جمهور جديد آمريکا با شعار تغيير و آشنايی با حقوق مسلمانان و احقاق اين حقوق در حد سخنرانی به ميدان آمد که کاملاً موجه است به دليل فضاحت دوران بوش، برای بازسای شخصيتی آمريکا نيازمند چنين استراتژی بودند هر چند عده‌ای فريب اين سياست‌های تبليغی را خوردند ولی خيلی زود روشن شد استراتژی آنها در تسلط بر منطقه و مبارزه با انقلاب تغيير نکرده است کما اينکه در همين يک سال در تحريم‌های يک جانبه چيزی کم نگذاشتند طبعاً اين دولت جديد آمريکا نمی‌توانست جنگ مستقيم راه بيندازد چون اين تئوری شکست خورده بود، و ضمناً نمی‌توانند جنگ منطقه‌ای ايجاد کنند، حداقل نسبت به ايران امکان‌پذير نيست چون ايران در اين دوره سی ساله از قدرت دفاعی برجسته برخوردار شده است ممکن است ماجراجويی در منطقه کنند نظير آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد يا رفتار فرصت طلبانه آمريکا و انگليس در بحران يمن که خيلی شفاف در صحنه حاضر شدند. البته به نظر من از مدت‌ها پيش طراحی کرده بودند برای تسلط بر خليج عدن بهانه‌‌ای، ساز نمايند.
لاريجانی با بيان اينکه علی ايحال نسبت به ايران چنين اقدامی نمی‌توانند بکنند و با طرح اين سوال که پس راهشان چيست؟تأکيد کرد: استراتژی آمريکا و غرب اين است که با دامن زدن به اختلاف در داخل کشور، فرسايش در توان ملی ايجاد کنند. بهانه‌ای که دستاويز قرار دادند انتخابات بود ولی همت آنان اختلاف‌افکنی و نشانه‌گيری دو رکن اصلی بود يکی روحانيت و معارف اهل بيت و ديگر ولايت فقيه. خيلی عجيب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند اما عمده حمله آنان به ولايت فقيه است. ولايت فقيه چه نقشی در بحث انتخابات دارد؟ ولايت فقيه شرايط را آماده انتخابات وسيع ۸۵ درصدی نمود اگر مشاجره‌ای داريد چه ربطی به ولی فقيه دارد اين نشان می‌دهد مسئله انتخابات نيست بلکه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم کاملاً مکشوف شد که آنها عامل تداوم اقتدار ايران را هدف گرفته‌اند و متأسفانه برخی هم با غفلت زمينه حرکت‌های ضد دينی و ضد انقلابی را فراهم نمودند، اينجاست که بايد توجه جدی نمود.
لاريجانی تأکيد کرد: هدف دشمن را بايد دقيقاً شناخت که آنها تخريب آرمانهای دينی و اصل ولايت فقيه را هدف‌گيری کردند تا هم فضای اختلاف را عميق‌تر کنند و همه زمينه را برای عدم ثبات تدارک نمايند که کشور نتواند اقدامات توسعه اقتصادی را شکل دهد، اين جريان ضد دينی و ضد انقلابی محکوم به شکست است و همه بايد مرزهای خود را نسبت به آن مشخص کنند.
وی اضافه کرد: از جانب ديگر بايد توجه داشت بين مقولات سياسی مخلوط‌سازی نشود به کوچکترين تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق نکنند، تذکر رهبر معظم انقلاب در جذب حداکثری و دفع حداقلی و تذکر ديگر ايشان که به مجرد هر اختلاف نظری شعار منافق ندهيد، اين سياست متين را نشان می‌دهد که به خلاف استراتژی دشمن بايد در داخل همه تلاش کنند فضای وحدت‌بخش را ايجاد نمايند تا شرايط کار و تلاش و سرمايه‌گذاری و توسعه فراهم گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016