شنبه 19 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد هاشمی: حذف هاشمی يک سناريوی قديمی است، به دليل اينکه گوش شنوايی وجود ندارد ايشان سکوت پيشه کرده اند، مهر

رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد برلزوم تقويت بعد نظارتی برنامه پنجم توسعه ، در تشريح مواضع آيت الله هاشمی رفسنجانی در قبال مسائل روز و اتهام های مطرح شده در مورد فرزندانش گفت: حذف آقای هاشمی از نظام و انقلاب يک سناريوی قديمی است و تاريخ ثابت کرده که ايشان اعتلای نظام را مهمتر از آبرو و جان خود می داند.
محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار سياسی مهر با اشاره به جايگاه نظارت درکشور، اظهار داشت: حيطه نظارت در نظام های مختلف متفاوت است، مثلا در برخی از نظام های برنامه محور، قوانين و نهادهای نظارتی وجود دارد که نظارت در اين نظام ها متفاوت ازنظام های ديگری است که براساس برنامه عمل نمی کنند و قانون محورند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی نظام جمهوری اسلامی ايران را نظامی کامل وجامع دانست که مانند نظام های مذکور هم برنامه محوراست وهم قانون محور.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد براينکه بايد جنبه نظارتی برنامه پنجم توسعه کشور تقويت شود، گفت: هرقانونی که در مجلس تصويب و توسط دولت اجرا می شود، سازمانهای نظارتی هم بايد نسبت به اجرای کامل وصحيح آن قانون، نظارت لازم را اعمال کنند تا تخطی از آن صورت نگيرد.

وی عملکرد دستگاههای نظارتی موجود در کشور را موازی يکديگر ندانست و گفت: حيطه کاری دستگاههای نظارتی کشور مشخص است اما مشترک نيست، همچنين اين دستگاهها براساس وظيفه ذاتی خود ويا براساس شکايت انجام شده بصورت موردی نظارتشان را اعمال می کنند.

هاشمی با اشاره به اينکه مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانونگذاری وظيفه نظارت هم برعهده دارد، عنوان کرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام هم مانند مجلس بر اجرای سياستهای کلی که خود تصويب می کند نظارت می نمايد ودرحوزه های ديگر دخالت نمی کند.

وی در ادامه با تاکيد براينکه در جمهوری اسلامی ايران اصلی بنام شفاف سازی وجود دارد، گفت: مردم نامحرم نيستند وبايد از وقايعی که در کشور رخ می دهد آگاه باشند. ضمن اينکه رسانه ها هم آئينه تمام نمای رويدادهای مختلف برای افکار عمومی در جامعه باشند.

رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: براين اساس رسانه ها بايد رويدادهای مختلف جامعه را شفاف و صادقانه بدون تحريف ويا سانسور به نفع جناحی خاص، جهت تنوير افکارعمومی منعکس کنند. که البته بايد گفت که تنها رسانه ها در انعکاس بد اخبار قصور ندارند بلکه برخی دستگاهها هم در دادن اطلاعات غلط به رسانه ها مقصرند.

وی با اشاره به اخبار کذب ومنفی برخی از رسانه ها، عنوان کرد: با کمال تاسف بايد بگويم که هم اکنون برخی از رسانه ها بی تقوايی می کنند و به جای اطلاع رسانی بيطرفانه با ايجاد جنگ روانی فضای اتهام زنی را درجامعه بوجود آورده اند.

رئيس اسبق سازمان صدا وسيما در ادامه به دستگاه نظارتی سازمان صدا وسيما اشاره کرد و افزود: دستگاه نظارتی که درسازمان صداوسيما وجود دارد ، برعملکرد و برنامه های اين سازمان ازنظر رعايت شئونات اسلامی درابعاد مختلف سياسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی-هنری نظارت می کند تا انحرافی صورت نگيرد.

وی با بيان اينکه تاکنون گزارش نظارتی ازعملکرد سازمان صداوسيما در رسانه ها مشاهده نشده است، تا براساس آن بتوان فهميد که رسانه ملی از سياستهای تعيين شده خود عدول کرده يا نه ، يادآور شد: اما درزمانی که من رياست سازمان صدا وسيما را برعهده داشتم مرتبا گزارش های نظارتی ازعملکرد سازمان دررسانه ها منتشرمی شد.

هاشمی درادامه به مسائل و برخی نکات مطرح شده در خصوص خانواده آيت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد وافزود: حذف آقای هاشمی از نظام و انقلاب يک سناريوی قديمی است .از اول انقلاب همواره برخی از افراد وخانواده ها بدلائل مختلف مورد بغض وکينه عده قليلی واقع شده بودند.

وی گفت: در اوايل انقلاب منافقين، خارج نشينان ضد انقلاب و سلطنت طلبان معاند آيت الله هاشمی رفسنجانی را مورد هجمه خود قرار می دادند. اما متاسفانه اکنون افرادی که در حکومت ونظام مسئوليت دارند به آيت الله هاشمی رفسنجانی اتهام می زنند و برخی رسانه ها نيز بدون توجه به توصيه های رهبر معظم انقلاب آنها را بدون هيچ ابايی منتشر می کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : در حقيقت اکنون دوجريان غالب در کشور وجود دارد که يکی از آنها به گفته دبيرکل حزب موتلفه بدنبال حذف هاشمی است وديگری درپی ايفای نقش ايشان بعنوان واسطه برای ايجاد وحدت وانسجام در نظام است.

برادرآيت الله هاشمی رفسنجانی درادامه به علت سکوت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر هجمه ها اشاره کرد و گفت: بدليل اينکه گوش شنوايی وجود ندارد ايشان سکوت پيشه کرده اند . ضمن اينکه ايشان هميشه گفته اند که جان و اعتبار وآبروی من در برابر اعتلای نظام هيچ ارزشی ندارد و آن را حاضرم برای بقای نظام بدهم که تاريخ هم اين ادعا را ثابت کرده است. از آن گذشته قرآن هم مومنين را به صبر وسکوت دعوت کرده است.

وی در مورد سکوت رئيس مجمع تشخيص مصلحت در مورد اتهامهايی که عليه فرزندان ايشان مطرح است ، به مهر گفت: هم آيت الله هاشمی رفسنجانی و هم اعضای خانواده ايشان بارها به اين تهمتها از راههای گوناگون پاسخ گفته اند ولی عده ای زيربار نمی روند. در حقيقت اين سناريويی برای حذف وبدنام کردن آيت الله هاشمی رفسنجانی است.

محمد هاشمی افزود: آيت الله هاشمی رفسنجانی جزو خاکريزهای اول نظام بوده وخواهند بود و هم اکنون بسياری از دلسوزان نظام ايشان را مانع تهاجم به اصل نظام می دانند و افرادی که دانسته و ندانسته و بدون اينکه جرمی در دادگاه صالحه اثبات شده باشد به ايشان و خانواده شان تهمت زده وتوهين می کنند تيشه به ريشه نظام می زنند.

وی از ذکر علت عدم حضور آيت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران خودداری کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016