یکشنبه 20 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: نامه‌ رسمی استعفای حسينيان به دست ما نرسيده‌است، جهت‌گيری رهبری مبنای عمل سياستمداران قرار گيرد، ايسنا

رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: موقف روشن مقام معظم رهبری، قلمرو مشخصی را تعريف نمود تا همه کسانی که امروز در امتداد گذشته انقلابی خود، به درستی گام برنداشته اصلاح مسير کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علی لاريجانی در نطق امروز خود - يک‌شنبه - در صحن علنی مجلس با اشاره به قيام هوشمندانه و شجاعانه روحانيون و مردم متدين و انقلابی قم در ۱۹ دی ماه سال ۵۶ گفت: اين قيام جدای از آن‌که موتور محرک انقلاب اسلامی بود، مهم‌تر از آن تبيين کننده هويت انقلاب گرديد. يعنی اسلاميت نهضت را در صراط روحانيت مبارز جلوه‌گر کرد که نقطه شروع و تکوين آن در دفاع از مقام مرجعيت در مقابل حرکت موهن رژيم ديکتاتوری شاه بود.

وی هم‌چنين با گرامی داشت ياد شهدای گرانقدر آن قيام افتخارآفرين، به سخنان پراهميت روز گذشته رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم شريف قم اشاره کرد و افزود: اين سخنان هم يادآور عظمت قيام ۱۹ دی و هم عامل ماندگاری حرکت جهنده ملت در ۹ دی و هم راهنمای عمل ملت در شرايط حساس امروز ايران بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، بيان روشن رهبر معظم انقلاب در صف‌کشی جريان ضدانقلاب متشکل از دولت‌های استکباری به خصوص ايالات متحده و انگليس و رژيم صهيونيستی و گروه‌های مارکسيسم و سلطنت‌طلب و ليبرال در مقابل ملت عزيز، جهت‌گيری درست دوستداران انقلاب را تنظيم می کند. تا اراده‌ها به جای ايجاد فرسايش سياسی با يکديگر يا تنازع در امور فرعيه، يکسره در اين مرحله انقلاب، به سوی مبارزه با اين ائتلاف ضد دين و ضد انقلاب و استکباری متمرکز گردد.

وی تصريح کرد: اين موقف روشن قلمرو مشخصی را تعريف نمود تا همه کسانی که امروز در امتداد گذشته انقلابی خود به درستی گام بر نداشتند، اصلاح مسير کنند. به نظر می‌رسد چنانچه حضرات معترضين در اين مقام راه خود را با صراحت از ائتلاف ضد انقلاب و ضد دين متمايز نمايند، جدای از اصلاح حيات سياسی خود، کمک جدی به روشنی راه مبارزه استکباری ملت ايران خواهند داشت که ان‌شاء الله نزد خداوند مأجور خواهند بود.

لاريجانی با بيان اين که رهبر معظم، استراتژی دشمن را سرگرم سازی ملت و دولت به همين جدال‌ها معرفی نمودند، گفت: ايشان توصيه دقيقی داشتند که همه افراد جامعه تلاش کنند. در اين طراحی حريف گرفتار نشوند، تا شاهد چرخه پرتحرک توسعه کشور در ابعاد اقتصادی، سياسی و فرهنگی باشيم.

وی افزود: اين جهت گيری مترقی، هم برای سياستمداران و هم صاحبان رسانه‌ها بايد مبنای عمل قرار گيرد تا از هرگونه مجادله غيرضرور پرهيز شود و فضای اصلی سياسی کشور را به بحث و گفت‌وگو پيرامون چگونگی توسعه کشور اختصاص دهند.

به گفته رييس مجلس، تاکيد رهبر معظم در پايان سخنان خويش به همه جوانان و عزيزان بسيجی مبنی بر پرهيز از هر گونه اقدام بی‌رويه و ابتناء يکسره امور کشور بر منهج قانونی بايد بر همه دوستداران انقلاب نصب‌العين قرار گيرد؛ چرا که اين گونه اقدامات هر چند با خيرخواهی صورت پذيرد، عملا بستر سوء استفاده ديگران را فراهم کرده و به آشفتگی محيط سياسی- اجتماعی منجر می‌گردد.

وی هم‌چنين با اشاره به حملات اخير رژيم صهيونيستی به نوار غزه همراه با مسدودسازی راه‌های کمک مردم فلسطين آن هم در سالگرد جنگ ۲۲ روزه آن را نشان دهنده ادامه استراتژی مخرب ايالات متحد در حمايت کامل از اين رژيم گردن کش خاورميانه دانست و گفت: تغافل و خواب آلودگی برخی کشورهای منطقه نسبت به سرنوشت فلسطين و تلاش در جهت طرح‌های عقب افتاده سازش آن هم در فضای تهديدات نظامی رژيم صهيونيستی پرده ديگری از سناريوی جديد آمريکا در منطقه می‌باشد.

لاريجانی تصريح کرد: شتابزدگی رژيم صهيونيستی در اين مقطع افکار ملت‌ها را به کنه طراحی آنان متمرکز نمود قطعا مقاومت ملت فلسطين و حمايت مسلمانان، آبروی استراتژی فريب کارانه تغيير را خواهد ريخت.

به گفته وی، سفر عجولانه فرمانده نظامی آمريکا در منطقه به کشور يمن و اعلام پر سر و صدای آمريکا و انگليس مبنی بر همکاری در سرکوب مسلمانان و سخنان توهين‌آميز آخوند درباری وهابی در رياض نسبت به ساحت حضرت آيت الله سيستانی نشان می‌دهد مجددا طرحی شيطنت‌آميز را در جهت ساماندهی مجادلات دروغين بين مسلمانان دنبال می‌کنند تا همراه با ژست‌های قدرت‌مآبانه، فرصت برای اقداماتی عليه مردم مظلوم فلسطين را فراهم نمايند.

لاريجانی خاطرنشان کرد: سخنان سبک، بی‌مايه و سراسر توهين امام جمعه وهابی رياض، نسبت به مکتب تشيع و اسائه ادب به جايگاه مرجع بزرگ شيعيان، توطئه خبيثانه همراهی قدرت استکباری و برخی عوامل منطقه‌ای را نشان می‌دهد.

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی با رصد حوادث منطقه از مسوولان کشور سعودی می‌خواهد نسبت به چنين افرادی که به يک مکتب و ملت عراق توهين نمودند، برخورد جدی انجام دهند و بدانند با اين حرکت‌های سخيف، منزلت بزرگان کاهش نمی‌يابد. فقط رفتار آنان در ترازوی قضاوت مسلمانان سنجيده می‌شود که به جای کمک به مردم فلسطين و ايستادگی در مقابل رژيم صهيونيستی، در صف مسلمانان اختلاف افکنده‌اند.


برای بررسی لوايح برنامه وبودجه بايد راه‌حل پيدا کنيم

هم‌چنين علی لاريجانی پس از ارايه‌ لايحه برنامه‌ پنجم از سوی رييس‌جمهور، گفت: با توجه به ضيق زمانی بايد راه‌حلی پيدا کنيم که در دو ماه آخر سال لايحه بودجه و يا لايحه برنامه را مورد بررسی قرار دهيم.

به گزارش ايسنا، پس از آن‌که رييس‌جمهور لايحه بودجه را تقديم رييس مجلس کرد، لاريجانی ضمن تشکر از توضيحات وی در مورد برنامه، گفت: به دليل آن‌که برنامه پنجم در دو ماه آخر سال به مجلس ارايه شده از نظر مکانيزم رسيدگی ما دچار ضيق زمانی هستيم.

وی افزود: ضمن آن‌که لايحه بودجه نيز بايد تا ۱۵ آذر به مجلس ارايه می‌شد؛ لذا در دو ماه آخر سال بايد دو موضوع را از طريق کميسيون تلفيق و هم‌چنين کميسيون‌ها مورد بررسی قرار دهيم و اين مشکلات زيادی را خواهد داشت؛ لذا بايد اولويت‌بندی کنيم که کداميک از لوايح را در اين دو ماه باقيمانده تا آخر سال مورد بررسی قرار دهيم.

رييس مجلس شورای اسلامی، گفت: بنابراين در جلسه‌ای که با حضور نمايندگان برگزار خواهيم کرد بايد اين دو موضوع مورد بحث و بررسی قرار بگيرد و راه‌حلی برای آن پيدا کنيم.

رييس مجلس شورای اسلامی هم‌چنين پس از حضور احمدی‌نژاد و همراهانش در مجلس دستور جلسه را متوقف کرد و گفت: بحث برنامه پنجم توسعه توسط رييس‌جمهور عنوان می‌شود و نمايندگان استماع خواهند کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر علی لاريجانی پس از حضور احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان برای ارايه لايحه برنامه پنجم ضمن تشکر از حضور وی و اعضای دولت به مجلس تصريح کرد: با توجه به اين‌که بحث تقديم لايحه برنامه پنجم مطرح است دستور جلسه را بررسی طرح اصلاح بند ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۸۸ کشور است را متوقف می‌کنيم تا بحث برنامه را نمايندگان استماع کنند و پس از آن دستور جلسه را ادامه خواهيم داد.

بنابراين گزارش، در اين بين يکی از نمايندگان فرياد زد پس لايحه بودجه چه می‌شود که لاريجانی پاسخ داد: ان‌شاءالله به زودی ارائه می‌شود.


اگر بيش از اين در ارايه بودجه تاخير شود معلوم نيست چگونه بتوانيم آن را بررسی کنيم

لاريجانی هم‌چنين در پاسخ به تذکر مصطفی کواکبيان درباره تاخير در ارايه لايحه بودجه ۸۹ گفت: اگر بيشتر از اين در ارايه لايحه بودجه تاخير شود معلوم نيست تا آخر سال از نظر مکانيزم آيين‌نامه‌ای چگونه بتوانيم آن را بررسی کنيم.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در پاسخ به کواکبيان گفت: قانون ۱۵ آذرماه را برای ارايه لايحه بودجه مشخص کرده است و اکنون هم اين زمان به تاخير افتاده است و اگر بيشتر تاخير شود معلوم نيست تا آخر سال از نظر مکانيزم آيين‌نامه‌ای چگونه بتوانيم آن را بررسی کنيم.


بايد راه‌حلی برای بررسی بودجه و برنامه پيدا کنيم

همچنين رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماينده ايلام در مورد کم بودن زمان برای بررسی لايحه برنامه پنجم و همچنين بودجه سال ۸۹ بر اين نکته که بايد راه‌حلی برای بررسی بودجه و برنامه پيدا کنيم، تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در پاسخ به قنبری گفت: اگر شما به خاطر داشته باشيد در اوايل سال نامه‌ای نوشتيم و از دولت خواستيم که تا اواخر خرداد ماه برنامه‌ی پنجم را ارايه کند که ما آن را تا اواخر شهريور تصويب کنيم و بعد هم برنامه‌ی بودجه را ارايه کنند که به هر حال ارايه نشد.

رييس مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: اين‌که بودجه و برنامه را چگونه مطابق زمانی که داريم مورد بررسی قرار دهيم راه‌حلی برای آن پيدا خواهيم کرد.

درفراز مربوط به ريشه‌ها و علت‌های گزارش بر اين موضوع تاکيد شده است

در جلسه امروز مجلس نماينده‌ی مردم اراک نيز پس از قرائت گزارش کميته‌ی ويژه‌ی مجلس در بررسی وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، نسبت به معرفی نشدن عوامل ايجاد کننده اين حوادث اعتراض کرد که لاريجانی در پاسخ وی گفت: درفراز مربوط به ريشه‌ها و علت‌های گزارش بر اين موضوع تاکيد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، لاريجانی در پاسخ به تذکر نماينده‌ی اراک به شوخی گفت: فکر می‌کنم خطاب شما از اين لاريجانی، لاريجانی قوه‌ی قضاييه است که بايد رسيدگی کند.

رييس مجلس تاکيد کرد: در اين‌که قوه‌ی قضاييه بايد همه‌ی ابعاد موضوع را مورد رسيدگی قرار دهد، ترديد نيست. فکر می‌کنم در فرازی از ريشه‌ها و علت‌های گزارش کميته‌ی ويژه بر اين موضوع تاکيد شده است.


نامه رسمی استعفا به دست ما نرسيده است

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماينده‌ مردم سميرم درباره وضعيت استعفای حسينيان تصريح کرد که نامه رسمی استعفا به دست ما نرسيده است.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در پاسخ به تذکر بهروز جعفری گفت: علت اين بوده که نامه‌ رسمی آقای حسينيان در مورد استعفا به دست ما نرسيده، ما هم از رسانه‌ها شنيديم. البته فکسی فرستادند ولی ما بايد نامه‌ رسمی داشته باشيم تا طبق آيين‌نامه عمل کنيم. اين مساله را پی‌گيری می‌کنيم اگر مساله‌شان حل شد که هيچ؛ وگرنه وقتی نامه‌ رسمی آمد، آن را در دستور خواهيم گذاشت.


ترديد نداشته باشيد که بر اساس آيين‌نامه عمل می‌کنيم

لاريجانی همچنين در پاسخ به تذکر نماينده‌ مردم اروميه که بر لزوم رعايت آيين نامه تاکيد کرد نيز تصريح نمود: بر اساس آيين‌نامه عمل می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، لاريجانی با به‌جا دانستن تذکر جواد جهانگيرزاده، يادآور شد: البته اداره مجلس نظامات دارد ولی به هر حال بعضی دوستان ظاهر کار را رعايت نمی‌کنند ولی شما ترديد نداشته باشيد که ما بر اساس آيين‌نامه عمل می‌کنيم.


بررسی منصفانه باعث اقتدار مجلس است

لاريجانی همچنين در پاسخ به سوال ستار هدايت‌خواه که عنوان کرده بود در هيچ جای آيين‌نامه چنين اختياری به رييس مجلس داده نشده که کميته‌ای تشکيل و اين کميته گزارشش را به مجلس ارائه بدهد،يادآور شد:رييس مجلس می‌تواند چنين کميته‌ای تشکيل دهد؛بررسی منصفانه باعث اقتدار مجلس است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، لاريجانی در پاسخ به تذکر اين نماينده اظهار داشت: برای ما تغييری نمی‌کند آنچه برای ما مهم است اين است که آيين‌نامه اجرا شود.

وی گفت: من متاسفم که جنابعالی اين قدر زود قضاوت می‌کنيد. مجلس در اين هفت، هشت ماه بارها موضع خود را در مسائل حساس و کلان و هم در بيانيه‌ها و هم در صحبت‌های بنده، ‌اعلام کرد بنابراين چگونه شما از يک فعل آن را به کل مجلس گسترش می‌دهيد؟

رييس مجلس افزود: مجلس در اين مدت ۷ و ۸ ماه پيش، از همه قوا در اين موضوع حساس، اعلام موضع کرد چه با امضای نمايندگان چه با مواضع رييس مجلس و کميسيون‌ها.

وی با انتقاد از زير سوال بردن خدمات مجلس، گفت: از کجا می‌گوييد رييس مجلس چين حقی را ندارد؟

رييس مجلس طبق ماده ۲۱ ‌وظايفی دارد و بعد هم نوشته شده "در ساير موارد مذکور در قانون اساسی و ديگر مقررات" اگر مساله مهمی رخ داد، ‌رييس مجلس به عنوان اينکه عضو شورای عالی امنيت ملی، مجمع تشخيص مصلحت و رييس يک قوه است می‌تواند بررسی کند.

لاريجانی افزود: بنابراين رييس قوه می‌تواند کميته‌ای تشکيل دهد، نتيجه‌اش را بگيرد. همچنين اين کميته براساس ماده ۳۳ تشکيل شد ما از کميسيون امنيت ملی خواستيم اين موضوع را بررسی کند،‌ اين کميسيون، کميته‌ای تشکيل داد، کميسيون حقوقی نيز گفت که ما هم می‌خواهيم يکی دو نفر را اضافه کنيم و اين کار را کردند.

وی با بيان اينکه در تبصره بند ۶ ماده ۳۳ وظايف کميسيون‌ها آمده است "کميسيون‌ها می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات با سوءمديريت با دعوت از مسولان ذی‌ربط بررسی کنند گزارش آن را به هيات رييسه بدهند" و تاکيد بر اينکه اين کار انجام شد، گفت: اين کار کاملا قانونی است به نظرم بررسی منصفانه‌ای نيز کردند باعث اقتدار مجلس است. نگاه منصفانه داشتن توسط مجلس حسن است و در غير اين صورت ما در مسائل مهم و حساس چه در مورد اين فتنه و قبل و بعد آن نمايندگان مجلس مواضعی گرفته‌اند و موضع مجلس هم کاملا شفاف است. نظير بحث‌هايی که بعد از عاشورا شد، موضع مجلس کاملا آشکار بود. اما اين به آن معنا نيست که از برخی مسائل ديگر در کشور تغافل کنيم. اين مساله جای خود، آن مساله هم جدی بايد پيگيری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016