سه شنبه 22 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واردات غيرقانونی ۱۱ ميليارد دلار بنزين و گازوئيل، دويچه وله

برپايه نماگرهای بانک مرکزی، دولت احمدی‌نژاد ظرف ۵ سال اخير به صورت غيرقانونی حدود ۱۱ ميليارد دلار صرف واردات بنزين و گازوئيل کرده است. مجموعه پرداخت دولت برای سوخت در اين مدت ۲۴ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بوده است.

پرداختی دولت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بر پايه اطلاعات بانک مرکزی به ترتيب ۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون، ۵ ميليارد، ۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون، ۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار بوده که رشد سال به سال هزينه واردات بنزين و گازوئيل را نشان می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سال ۱۳۸۶ به اين سو، دولت احمدی‌نژاد هرسال بخش قابل توجهی از هزينه خريد مواد سوختی، را خارج از بودجه‌ مصوب مجلس پرداخت کرده است. مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مبلغ ۳ هزار ميليارد تومان برای واردات بنزين و گازوئيل تصويب کرد، اما به گفته احمد توکلی رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، پرداخت دولت در اين بخش به ۵ هزار ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان رسيد که نزديک به دوبرابر بودجه تصويب شده بود.

دولت قانون شکن!

در سال ۱۳۸۷ پرداختی‌های خارج از قانون دولت از اين هم فراتر رفت. بودجه مصوبه دولت برای واردات بنزين و گازوئيل در اين سال نيز ۳ هزار ميليارد تومان بود، اما پايگاه اينترنتی "فردانيوز" به نقل از رئيس کميسيون پژوهش‌های مجلس می‌نويسد که دولت در اين سال ۶ هزار ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان صرف واردات کرده است.

در سال جاری، مجلس در چارچوب بودجه دولت هيچ رقمی را برای واردات بنزين و گازوئيل منظور نکرده است. اما به گفته توکلی، تا اوايل ديماه امسال، دولت احمدی‌نژاد ۴ هزار ميليارد تومان بابت واردات مواد سوختی پرداخته و اين رقم تا پايان سال به ۵ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.

ميانگين رقمی که دولت در ۵ سال اخير بابت واردات مواد سوختی پرداخته، سالانه ۵ هزار ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بوده، در حالی که طی همين مدت، مجموعه يارانه‌های مستقيم به سالی ۵ هزار ميليارد تومان نرسيده است.

توضيحاتی که نمايندگان را قانع نکرد

اخيرا وزير نفت جمهوری اسلامی برای پاسخگوئی به پرسش‌های برخی از نمايندگان به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد. رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس که از اصولگرايان منتقد احمدی‌نژاد است، از وی خواست توضيح بدهد که دولت با توجه به سهميه‌بندی ۶ ماهه خودروهای شخصی و ميزان واردات بنزين، چگونه می‌تواند بند ۲۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ را اجرا کند.

به گزارش پايگاه اينترنتی تابناک که گفته می‌شود به محسن رضائی نزديک است، توضيحات مسعود ميرکاظمی وزير نفت نمايندگان مجلس را قانع نکرد.

وزير نفت اعلام کرد که پائين بودن کيفيت بنزين داخلی و عدم اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها دولت را مجبور کرده است که بنزين و گازوئيل وارد کند و به صورت کارتی در اختيار مردم قرار دهد. وی در عين‌حال گفت که دولت نگران اثرات تورمی عدم توزيع بنزين کارتی و فشار بر طبقات کم درآمد بوده است.

دست‌درازی به منابع شرکت نفت

سايت تابناک به نقل از احمد توکلی نوشت:«در سال ۱۳۸۶ مجلس دولت را در چارچوب لايحه قانون بودجه موظف کرد که بيش از ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار بنزين و گازوئيل وارد نکند و منابع عمومی را هم مورد استفاده قرار ندهد. اما سه سال متوالی است که اين مصوبه مجلس ناديده گرفته می‌شود.

به گفته رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، احمدی‌نژاد بدون کسب مجوز از مجلس کسری هزينه واردات بنزين و گازوئيل را از منابع شرکت نفت برداشت کرده است.

جواد طالعی
تحريريه: مصطفی ملکان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016