دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزادی از پارازيت بهتر است، محمد قوچانی، سحام نيوز

سرانجام صدا و سيما هم فهميد که جواب بی بی سی را نميتوان تنها با پارازيت و حتی تغيير آدم و دکور در شبکه اول سيما داد. “به روی فردا” نام برنامه ايست که چنديست از شبکه سوم سيما پخش ميشود و در آن ميتوان شنيد که شايد اصلاح طلبان هم حق داشته باشند يا در ايران آزادی بيان با موانع جدی مواجه است. البته در اين برنامه هنوز نسبت ۲/۵ به نيم رعايت ميشود. يعنی يک ميهمان کاملا طرفدار دولت است و مجری از او در دفاع از دولت راسختر. ميهمان ديگر هم ۵۰درصد دولت را قبول دارد و ۵۰درصد سعی ميکند منصف باشد و از دولت انتقاد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما همين هم باعث ميگردد که وقتی وحيد جليلی برادر سعيد جليلی دستيار رئيس جمهور برای لحظاتی صدا و سيما را نقد ميکند همه ترجيح ميدهند بی بی سی را خاموش کنند و شبکه سوم تلويزيون جمهوری اسلامی را ببينند. مردم ايران به شيوه های عجيبی دارند پيام خود را به گوش صدا و سيما ميرسانند. به زبان بی زبانی ميگويند ميخواهيم تلويزيون خودمان را ببينيم. وقتی قرار ميگذارند به برنامه ۹۰ پيامک بفرستند و چه تدبير خوبی شد که به جای قطع اس ام اس آن شب سيستم پيام کوتاه برقرار بود تا برای دست کم دو ساعت مردم ماهواره را خاموش کنند و شبکه سوم سيما را ببينند. اين شبها روشن شد که اگر کمی صريحتر در صدا و سيما حرف بزنيم اگر تصاوير تشييع پيکر آيت الله منتظری را از صدا و سيما پخش کنيم اگر علی مطهری و مصطفی کواکبيان ميهمان شبکه سوم سيما باشند اگر در چشم باد و آشپز باشی از تلويزيون ايران پخش شود ميتوان دکان ويکتوريا و شباهنگ و زن امروز و ۶۰ دقيقه را کساد کرد. باور کنيد که ميتوان گزارش مجلس درباره کهريزک را سانسور نکرد تا مردم با تمام وجود به نظام اطلاع رسانی کشور اعتماد کنند.

باور کنيد که من همين ۲ سال قبل با علی اکبر جوان فکر و مهدی کلهر در راديو گفتگو و مناظره ميکردم و آسمان به زمين نيامد. احمد زيدآبادی در راديو گفتگو درباره فلسطين و اسرائيل مصاحبه کرد و آسمان به زمين نيامد. عمادالدين باقی و ابراهيم يزدی و محمود شمس با راديو گفتگو کردند و آسمان به زمين نيامد.

باور کنيد که آزادی از پارازيت بهتر است. شايد همينطور که وزير بهداشت گفت پارازيت بيماری نمی آورد اما آزادی ما را واکسينه ميکند.

محمد قوچانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016