پنجشنبه 1 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسبت ده برابری موافقان شبهه در سلامت انتخابات به مخالفان، آينده

سايت رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس که قبل از انتخابات از دکتر احمدی‌نژاد حمايت می‌کرد و پس از انتخابات نيز حملات تندی به معترضين داشت، برای اقناع مخاطبان خود اقدام به فراخوان پرسش‌ها درباره سلامت انتخابات و پاسخ با همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان نمود.

سايت الف متعلق به دکتر احمد توکلی رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که قبل از انتخابات از دکتر احمدی‌نژاد حمايت می‌کرد و پس از انتخابات نيز حملات تندی به معترضين انتخابات داشت، برای اقناع مخاطبان خود اقدام به جمع‌آوری پرسش‌ها درباره سلامت انتخابات و پاسخ به آن با همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار «آينده»، بنابر اعلام مسئولان سايت «الف»، طی فراخوان ده روزه پرسش‌ها، حدود ۹۰۰ سؤال از مخاطبان دريافت شده که با تلفيق آن‌ها ۷۰ سؤال به دست آمده و تعدادی از سؤالات نيز به دلايل اتهام‌آميز بودن حذف شد.

البته در اين هفتاد سؤال نيز تعدادی عليه مهندس موسوی می‌باشد، اما توجه به نتايج تلاش سايت دکتر توکلی برای اقناع مخاطبين قابل توجه است.

در اين تلاش که علاوه بر «الف»، وزارت کشور، شورای نگهبان و چند حقوقدان و کارشناس انتخابی همکاری داشته‌اند، پرسش و سپس پاسخ مطرح شده و در نهايت بينندگان می‌توانستند موافقت يا مخالفت خود را با پرسش و پاسخ آن اعلام کنند.

با فرض امانتداری مسؤلان سايت «الف» در نحوه محاسبه موافقان و مخالفان پرسش و پاسخ، نتايج آن جالب توجه است.

به طور نمونه در سؤال اول آمده است: در مورد قطع اس ام اس از شب قبل رای گيری خيلی صحبت شده و يکی از دلايل تقلب معرفی شده، ممکنه در اين مورد پاسخ بديد. با توجه به اينکه ناظران آقای موسوی در شعب رای گيری قرار بود تخلفات را با ای ام اس به ستاد مرکزی صيانت از آرا ارسال کنند، قطع پيامک در روز رای گيری مشکوک نيست؟

۹۵۵ نفر تا روز گذشته با اين سؤال موافق و ۱۱۹ نفر مخالف بوده‌اند.

نتايج پاسخ سايت «الف» نيز جالب توجه است، در اين پاسخ آمده است: با توجه به افزايش فوق العاده شايعات و تهمتهايی که قبل از انتخابات، از طريق پيامک به سرعت در جامعه پخش می شد، (شايعاتی که دفتر مقام معظم رهبری را مجبور به دادن پيام و تکذيب برخی از آنها نمود) بيم آن وجود داشت که اين اتفاق بر روی نتيجه انتخابات تأثير داشته باشد و در نتيجه از بعدالظهر پنجشنبه ۲۱خردادماه، سامانه پيامک قطع شد.

پس از اعلام نتايج و آغاز اغتشاشات خيابانی نيز، سيستم پيامک تا مدتی وصل نشد چرا که آشوبگران و اغتشاشگران، از پيامک برای هماهنگی و جمع آوری نيروهايشان سواستفاده می کردند.

اينکه نمايندگان ستاد يکی از نامزدها در شعب اخذ رای قرار داشتند که با پيامک تخلفات را گزارش کنند، دليلی کافی نيست که روز قبل از انتخابات، جلوی پخش گسترده شايعات و اخبار دروغ (نظير کناره گيری کروبی به نفع موسوی يا پيوستن روسای ستادهای احمدی نژاد به ستادهای موسوی و... ) گرفته نشود. البته جای اين سوال هم باقيست که چرا تقريبا همه شايعات و جنگ روانی پيامکی آن روز به نفع يکی از نامزدها بود؟!

ضمنا اگرقطع سامانه پيامک باعث شده بود ناظران آقای موسوی در شعب اخذ رای نتوانند تخلفات احتمالی را گزارش کنند، می توانستند با تلفن همراه عادی اين کاررا انجام دهند. اگر آن هم مقدور نبود، می توانستنددر زمان قانونی اعتراض، فهرست تخلفات را به شورای نگهبان ارائه کنند.

۵۲۹ نفر با اين سؤال مخالفت کرده و نصف اين تعداد موافق اين پاسخ بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016