پنجشنبه 1 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جان گروگان ها در دست ماست! زندانيان سياسی در معرض خطر اعدام، بيانيه سه نهاد مدافع حقوق بشر در ايران

بدنبال تظاهرات مردم ايران در تاريخ ۶ دی ۱۳۸۸ (روز عاشورا) دهها تن از معترضين توسط نيروهای امنيتی رژيم ايران کشته و عدۀ زيادی زخمی شدند. هزاران نفر دستگير و جمع زيادی مورد ضرب و شتم بيرحمانه قرار گرفتند.
در اين راستا حاکمين ايران با دستگيری وسيع فعالين سياسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، حقوق بشری و مطبوعاتی و . . . و با تحت فشار و شکنجه قرار دادن آنها به منظور اعتراف گيری اجباری و محارب خواندن عده ای از آنها، در صدد به اجرا در آوردن سناريوی هستند که ابتدا اعتراضات مردم را فتنه بخوانند و بدنبال آن زمينه اجرای حکم اعدام آنها را، همچون قتل عام های سالهای ۶۰ و ۶۷، فراهم سازند. تا بدين ترتيب با ايجاد جو رعب و وحشت در ميان مردم آنها را از پيگيری خواستها و مطالباتشان برحذر دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اضافه بر اين لازم به تاکيد است که اين دستگيرشده گان از هيچ گونه حقوقی برخوردار نيستند؛ هيچ گونه اطلاعاتی در مورد آنها از سوی حاکمين ايران منتشر نمی شود؛ اجازه داشتن وکيل اختياری ندارند؛ پشت درهای بسته و در دادگاههای فرمايشی به اتهامات آنها رسيدگی می شود و . . . و بعبارتی ديگر اين زندانيان در واقع گروگان حاکمين ايران هستند .
علی رغم نگرانی افکار عمومی جهان در مورد وضعيت اين گروگانهای زندانی، تاکنون رژيم به درخواستهای متعدد سازمانها و نهادهای ايرانی و بين المللی مبنی بر آزادی اين افراد عکس العملی نشان نداده است و تجربه هم نيز نشان داده است که رژيم در اين رابطه تابع معيار بين المللی حقوق بشر نيست و بدون تأسی از معاهده ها و پيمانهای بين المللی در اين زمينه، در نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران کوتاهی نکرده است.
ما بعنوان جمعی از نهادهای ايرانی دفاع از حقوق بشر از کليه نهادها و فعالين حقوق بشر تقاضا می کنيم که افکار عمو می را در اين جهت آگاه ساخته و برای نجات جان گروگانها از دست حاکمين ايران سرسختانه بکوشند.
ولی آنچه نهايتاً می تواند جان گروگانهای در معرض خطر اعدام را نجات دهد عبارتند از؛ پيگيری خواستها و مطالبات مبتنی بر اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاقهای الحاقی آن از سوی مردم؛ اعتراض مستقيم مردم به حبس و موج دستگيری و مقابله با خطری که جان زندانيان را تهديد می کند و همچنين تقاضای آزادی کليه زندانيان سياسی و بازداشت شده گان وقايع اخير.

۱ بهمن ۱۳۸۸ برابر ۲۱ ژانويه ۲۰۱۰
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی
کميته دفاع از زندانيان سياسی
کميته گزارشگران حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016