پنجشنبه 1 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور حکم اعدام برای يک زن فعال سياسی کُرد، خطراعدام بيست زندانی سياسی کُرد حاصل دادگاه های ناعادلانه، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

اول بهمن ماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره افزايش صدور احکام اعدام برای زندانيان سياسی کرد که حاصل دادگاه های ناعادلانه هستند، نگرانی جدی خود را ابراز کرد.

به گزارش سازمان های حقوق بشر کردستان حداقل ۲۰ زندانی سياسی به اعدام محکوم شده اند. در هفته های اخير، دو زندانی سياسی کرد؛ احسان فتاحيان و فصيح ياسمنی اعدام شدند و ترس واقع بينانه ای از اعدام قريب الوقوع ساير زندانيان سياسی کرد که در صف مرگ به انتظارايستاده اند، قوت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در اين مورد گفت: "قوه قضائيه برای اجرای موجی از اعدام های سياسی بويژه اعدام فعالان کرد، گام های سريعی بر می دارد. اين احکام اعدام منشاء سياسی دارند وحاصل دادگاه هايی هستند که با معيارهای پذيرفته شده بين المللی آئين دادرسی همخوانی ندارند."

آخرين حکم اعدام برای يک زندانی سياسی؛ خانم شيرين علم هولی، زن ۲۸ ساله کرد توسط قاضی صلواتی درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است. به گزارش سازمان حقوق بشر کردستان، خانم علم هولی در تاريخ ۲۸ آذرماه ۱۳۸۸ محاکمه شد و حکم وی در تاريخ ۱۳ ديماه ۱۳۸۸ به وکيل وی ابلاغ شد.

شيرين علم هولی متولد روستای ديم شالاق از توابع ماکو در آذربايجان غربی است. نيروهای امنيتی سپاه پاسداران در روز ششم خردادماه ۱۳۸۷ وی را بازداشت کردند. شيرين علم هوی به مدت ۲۱ روز در بازداشگاه مخفی سپاه پاسداران نگهداشته شد و سپس به زندان اوين، بند ۲۰۹ که تحت نظارت وزارت اطلاعات است، منتقل شد. علم هولی پس از ۵ ماه از بند ۲۰۹ به بند عمومی زندان اوين منتقل شد و هم اکنون نيز در اين بند زندانی است.

به گفته فريدون شامی؛ وکيل شيرين علم هولی، در يک مصاحبه، هنگامی که شيرين را از بازداشتگاه سپاه پاسداران به اوين منتقل کردند، به دليل اينکه وضع جسمی شيرين بسيار بد بود، مسئولين بند ۲۰۹ زندان اوين از پذيرش او برای بازداشت سرباز زدند. به همين دليل قبل از انتقال شيرين به بند ۲۰۹، وی مدت يک هفته در بهداری اوين تحت مداوای پزشکی قرار گرفت. فريدون شامی همچنين مدعی شد که موکل او در زمانی که در مکان نامعلوم در بازداشت سپاه پاسداران بوده، مورد شکنجه های شديد قرار گرفته است.

شيرين علم هولی متهم به محاربه در همکاری با گروه های مسلح اپوزيسيون کردستان است. هر چند دادستانی هيچ سندی مبنی بر فعاليت مسلحانه شيرين ارائه نکرده است. وکيل شيرين به سازمان حقوق بشر کردستان گفت که او انتظار حکم اعدام شيرين را نداشته چون اين حکم با شواهد ارائه شده در دادگاه همخوانی ندارد و او به اين حکم اعتراض خواهد کرد.

علاوه بر شيرين علم هولی، به گزارش سارمان های حقوق بشر در کردستان، ۱۹ نفر از زندانيان سياسی ديگر در صف انتظار اعدام هستند که گفته می شود بزودی اعدام خواهند شد.

در روز ۲۱ ديماه ۱۳۸۸، سازمان حقوق بشر کردستان اسامی ۱۷ نفر از زندانيان کرد را منتشر کرد که در خطر اعدام قريب الوقوع هستند: زينب جلاليان، فرزاد کمانگر، حبيب الله‌ لطيفی، شيرکو معارفی، فرهاد وکيلی، علی حيدريان، حسين خضری، رستم ارکيا، مصطفی سليمی، انور رستمی، رشيد آخکندی، محمد امين آگوشی، احمد پولاد خانی، سيد سامی حسينی، سيد جمال محمدی، حسن ‌تالعی و ايرج محمدی.

همچنين در روز ۳۰ ديماه ۱۳۸۸، کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی اعلام کرد که حکم دو زندانی سياسی کرد؛ محمد امين عبداللهی ۲۰ ساله و قادر محمد زاده ۳۲ ساله در دادگاه تجديد نظر اروميه تائيد شده است.

هادی قائمی در مورد اين احکام اعدام گفت :"متوسل شدن به محاربه برای اعدام زندانيان سياسی بسيار مايه تاسف است. هيچ مذهبی اجازه چنين کشتارهای شتابزده ای را نمی دهد و حتی مسئله مهمتری که اين اعدام های با ماهيت کاملا عريان سياسی ايجاد می کنند کمک به تحکيم قدرت تندروهای افراطی است که در بيشتر نهادهای کشوری مسئوليت دارند."

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران يادآور می شود که جمهوری اسلامی ايران هزاران زندانی سياسی را در تابستان ۱۳۶۷ بطور فراقانونی اعدام کرد، که اين اقدام جمهوری اسلامی توسط بسياری از سازمان های حقوق بشر بعنوان "جنايت عليه بشريت" شناخته شده است.

هادی قائمی درمورد گرايش به کشتارهای اخير گفت:" امروز بسياری از همان مقاماتی که کشتارهای دسته جمعی سال ۱۳۶۷ را به راه انداختند خواستار اقدامی مشابه در مورد زندانيان سياسی هستند. افزايش اعدام زندانيان کرد که آسيب پذيرترين زندانيان و بی حامی هستند، يک زنگ خطر است. شورای حقوق بشر سازمان ملل بايد برای پاسخگو کردن ايران، قبل از اينکه ما با يک فاجعه حقوق بشری روبرو بشويم، مسئوليت خود را به انجام برساند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016