جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در نماز جمعه: هيچ‌گاه معترضين را برانداز نخوانده‌ايم، هدف آمريکا در هائيتی جلوگيری از پيشرفت اين کشور است، ايسنا

ـ اظهارنظرهای دوپهلو آتش فتنه را شعله‌ورتر می‌کند

خطيب موقت نمازجمعه‌ اين هفته تهران، گفت: قانون اساسی ما اعتراض را پذيرفته و اعتراض حق هر شهروندی است و ما هيچ‌گاه معترضين را برانداز نخوانده‌ايم و اگر اين افراد در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند آن‌ها را برانداز نمی‌ناميم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمی در خطبه‌های دوم نمازجمعه‌ تهران با اشاره به سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و ايام دهه فجر اظهار کرد: اين فجر قرآن را پرآوازه کرد و باعث شد دينی که آن را افيون توده‌ها می‌خواندند زنده شود. همچنين اين فجر، عزت، عظمت و استقلال را به ملت بزرگ ايران بازگرداند.

وی دهه‌ مبارک فجر را از مصاديق ايام‌الله خواند و ضمن اين‌که نقش نهادهای متولی برگزارکننده مراسم مربوط به دهه فجر را مورد توجه قرار داد، گفت: اين نهادها بايد به جنبه کيفی بزرگداشت دهه‌ فجر بهای بيشتری دهند. البته اين به معنای آن نيست که جنبه‌ ظاهری را دست کم بگيريم اما به هر ترتيب مهمتر از اين مساله تلاش در جهت برگزاری کيفی مراسم مربوط به ايام دهه فجر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: برگزارکنندگان اين مراسم بايد برای نسل‌های بعد از انقلاب عوامل پيروزی انقلاب اسلامی را بيان کنند و به خصوص حوادث دهه اول پس از انقلاب که در آن مطالب عبرت‌آموزی نهفته است را مورد توجه قرار دهند.

اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم به راهپيمايی روز ۲۲ بهمن اشاره و خاطرنشان کرد: مطمئنا ملت بزرگ ايران برای سی و يکمين بار در راهپيمايی باشکوه ۲۲ بهمن شرکت و دين خود را به انقلاب بزرگ اسلامی ادا خواهد کرد.

وی به بيانات مقام معظم رهبری در ديدار با اعضای شورای هماهنگی تبليغات اسلامی اشاره کرد و ضمن اين‌که اين بيانات را مطالب بسيار مهمی خواند، گفت: ايشان در جايی از سخنان خود فرمودند که در شرايط کنونی همه‌ جريان‌ها و گرايش‌های داخلی نظام بايد خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند. در اين ميان وظيفه خواص مخصوصا آن‌هايی که تاثيرگذاری بيشتری نسبت به سايرين دارند حائز اهميت است. در اين راستا تفسير اين فرمايش اين است که ما امروز در کشور چند جبهه نداريم، بلکه دو جبهه‌ انقلاب و ضدانقلاب مورد نظر است.

وی با بيان اين‌که " جلودار يک جبهه مقام معظم رهبری، آيت‌الله العظمی خامنه‌ای است" افزود: مردم در حماسه‌ نهم دی نشان دادند که قاطبه‌شان در اين جبهه هستند و ما در تلويزيون هم ديديم که همه جای کشور در اين روز به پاخاسته بود و در واقع می‌توان گفت که حماسه‌ نهم دی بيعت مجدد با مقام معظم رهبری بود.

خاتمی ادامه داد: جبهه دوم جبهه‌ای است که آمريکا و سيا، انگليس و سرويس‌های جاسوسی‌اش، صهيونيست‌ها و موساد، سيلی‌خورده‌های از اين ملت، سلطنت‌طلب‌ها، مطرب‌ها و رقاص‌های فراری از اين کشور در آن قرار دارند و کسی که کمترين ورود به مسائل سياسی کشور داشته باشد اين جبهه را به وضوح می‌بيند و اين مساله نيازی به تفسير و تحليل ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در اين ميان کسانی هستند که می‌گويند ما با نظام، اما معترض و منتقد هستيم. به هر ترتيب قانون اساسی ما اعتراض را پذيرفته و اصلا اعتراض حق هر شهروندی است و ما هيچ‌گاه معترضين را برانداز نخوانده‌ايم و اگر اين افراد در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند آن‌ها را برانداز نمی‌ناميم.

وی با تاکيد بر اين‌که " در اين ميان حساب بغات، محاربين و کسانی که به جان و مال مردم می‌افتند از حساب مردم جداست و قانون تکليف اين افراد را مشخص کرده است" افزود: ما به گروه‌هايی که معترض هستند می‌گوييم که شما کجای کاريد. بايد به هر ترتيب در يکی از اين جبهه‌ها قرار بگيريد و راه سومی وجود ندارد.

خطيب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: البته در اين ميان حاشيه‌هايی هم وجود دارد و در اين راستا ما به برادرانی که خود را معترض می‌نامند می‌گوييم تا کی و چگونه می‌خواهيد به اعتراضات‌تان ادامه دهيد. شما می‌خواهيد همچنان بيانيه‌های ساختارشکن که بوی عبور از قانون اساسی دارد ادامه دهيد و همچنان بسترساز کسانی شويد که سعی دارند هر موقعيت وحدت‌آفرين را به تفرقه تبديل کنند؟

وی افزود: می‌گويند ما در روز قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و روز عاشورا نبوديم اما به هر ترتيب بستر را چه کسی فراهم کرد؟ شما تا کی می‌خواهيد بسترساز شويد و با ادامه‌ اعتراضات‌تان اعصاب مردم را خرد کنيد؟ آيا شما می‌خواهيد ماشين رشد و توسعه کشور را که به فضل خدا به سمت جلو پيش می‌رود را متوقف کنيد؟

وی اتخاذ چنين روندی را همسويی با بيگانگان، خيانت به مردم و انقلاب خواند و خاطرنشان کرد: اين‌طور اعتراض‌ها هم خلاف شرع و هم خلاف عقل است. خلاف شرع است چون حفظ نظام از اوجب واجبات تلقی می‌شود و اين‌طور اعتراضات ساختارشکن شادی دشمنان را به دنبال خواهد داشت.

خاتمی تصريح کرد: ما نمی‌گوييم اين‌طور اعتراضات به انقلاب آسيب می‌رساند؛ چراکه انقلاب يک شجره‌ طيبه قلمداد می‌شود و اصلا بيدی نيست که با اين بادها بلرزد اما دشمن را شاد می‌کند.

وی در بيان علت خلاف عقل بودن چنين روندی گفت: به هر حال در هر کشوری انتخابات برگزار می‌شود و بعد از طی يک مهلت قانونی پرونده انتخابات بسته می‌شود اما عده‌ای می‌خواهند مصالح کشور را فدای منافع شخصی خود کنند؛ اما به مصلحت خودشان است که اگر می‌خواهند در اين کشور بمانند خط‌شان را جدا کنند. راه قانونی بسته نيست و اگر خط‌تان را جدا نکنيد بايد بدانيد که اين ملت به همراه رهبری راه خود را ادامه خواهد داد و در نهايت اين شماييد که بازنده‌ ميدان خواهيد بود.

وی با اشاره به فراز ديگری از فرمايشات مقام معظم رهبری مبنی بر اين‌که موضع‌گيری دو پهلوی خواص مطلوب نيست، اظهار کرد: اظهارنظرهای دوپهلو آتش فتنه را شعله‌ورتر می‌کند.

اين عضو ارشد جامعه‌ مدرسين حوزه علميه‌ قم با بيان اين‌که " معتقدم در مقابل حضرت علی (ع) به غير از سه جبهه‌ ناکثين، قاسطين و مارقين يک جبهه‌ قائدين نيز وجود داشت" گفت: اين جبهه جبهه‌ای بود که وقتی حضرت علی(ع) مثلا با ناکثين درگير می‌شد می‌گفت که دو طرف چنين و چنانند يعنی مولا علی يک طرف و مخالفين ايشان نيز يک طرف قرار دارند که اين خود ظالمانه‌ترين نوع برخورد قلمداد می‌شود. در واقع جبهه‌ قائدين در جنگ سخت با مولا وارد نشد اما در جنگ نرم عليه مولا بسيار شيطنت و در بين ياران حضرت علی(ع) ترديدافکنی کردند.

وی در ادامه تولی و تبری را دو بخش مهم در موضع‌گيری شفاف دانست و گفت: هر دوی اين‌ها را بايد با هم مورد توجه قرار داد و اگر کسانی بيايند و بگويند ولايت فقيه و ولی‌فقيه را قبول داريم اما حمايت بيگانگان را محکوم نمی‌کنيم در واقع موضعی دوپهلو اتخاذ کرده‌اند. بايد به طور شفاف بيايند و بگويند ما ولايت فقيه و ولی فقيه را قبول داريم، به رهنمودهای او متلزم هستيم و از آن طرف به بيگانگان از جمله آمريکا و انگليس نيز به صراحت بگويند که ما از شما متنفريم و حمايت شما از خودمان را لکه ننگ می‌دانيم.

وی با بيان اين‌که " اين عده بايد به صراحت بگويند که حوادث ساختارشکن پس از انتخابات، حوادث جانکاه روز عاشورا، اهانت به تصوير حضرت امام(ره) را محکوم می‌کنيم" تصريح کرد: همچنين شما بايد اهانت منکريات آن دهن‌شکسته‌ ضدانقلاب خارج کشور و همسنگر سابق‌تان که منکر عصمت معصومين، امام زمان(عج) و قرآن است را محکوم کنيد و موضع شفاف گرفتن اين است.

خاتمی در بخش ديگری از سخنان خود بحث انرژی هسته‌يی را مورد توجه قرار داد و گفت: از اولين خطبه‌ای که من شروع کردم و تاکنون که ۵۶ خطبه می‌گذرد مدام به اين مساله اشاره کرده‌ام و هم‌اکنون نيز می‌گويم که دشمنان بدانند مساله انرژی هسته‌يی از ديدگاه ملت ما تمام شده است و ملت ما از اين حقوق حقه‌اش کنار نخواهد آمد. لکن امتحانی بود و ما دوست و دشمن را شناختيم و برگ‌های سياه پرونده‌ آمريکا و انگليس برای ملت ما بيشتر شد.

وی افزود: کشورهايی که ادعای دوستی با ما را دارند بدانند خير خودشان در دوستی با ملت ايران است و مراقب باشند که طوری رفتار نکنند که در کنار دشمنان ملت ما قرار بگيرند.

وی همچنين به زلزله هاييتی اشاره و اظهار کرد: انسانيت اقتضاء می‌کند که ما خودمان را همدرد با اين افراد بدانيم؛ چراکه به هر ترتيب در کشور ما نيز زلزله رخ داده و ما درک می‌کنيم که به چه معناست.

خطيب نماز جمعه تهران با بيان اين‌که " سوءاستفاده‌های آمريکا از اين رخداد به عمق چنين فاجعه‌ای می‌افزايد" گفت: آمريکا به بهانه کمک‌رسانی به هاييتی ۱۸ هزار نفر نيروی نظامی را در اين کشور مستقر و رسما کشور هاييتی را اشغال کرده است. اگر آمريکا ورود هواپيماهای نظامی که درصدد کمک‌رسانی به اين کشور بودند را متوقف نمی‌کرد شايد بسياری در اين کشور جان سالم بسر می‌بردند. آمريکا در حال حاضر می‌بيند که موج آمريکاستيزی در کشورهای آمريکای جنوبی که روزی حيات خلوت آمريکا بود شروع شده و می‌خواهد با اشغال هاييتی جلوی حرکت رو به رشد اين کشور را بگيرد اما آمريکا بايد بداند کار از کار گذشته و به فضل خداوند قرن، قرن افول استکبار است.

وی افزود: گزارش‌های خبری حاکی از اين است که رژيم صهيونيستی به بهانه‌ کمک به مردم هاييتی اعضای بدن آن‌ها را به غارت می‌برد. آن‌چنان که در رابطه با زندانيان فلسطينی نيز اين کار را انجام می‌داد. ما در اين حادثه از سازمان‌ها و مجامع بشری مايوسيم اما به عنوان مردمی که سر تا پای وجودمان نفرت از جنايتکاران صهيونيستی است با شعار مرگ بر اسراييل اين جنايات را محکوم می‌کنيم.

وی جنايات رژيم صهيونيستی در غزه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بايد به مجامع بين‌المللی بگوييم اگر در اين راستا تلاشی نکنيد ماهيت وجودی‌تان را از دست داده‌ايد.

خاتمی افزود: برخی کشورهای عربی با توجه به اين جنايات رژيم صهيونيستی برای عادی‌سازی روابط با اين رژيم اقدام کرده‌اند و برای اولين بار يک وزير اين رژيم به امارات عربی آمده و مقامات اين کشور از اين ديدار استقبال کرده‌اند. در اين راستا ما به اين کشورها می‌گوييم که شما سخت در اشتباهيد و در ميدان بيگانگان بازی می‌کنيد. شما با دشمنان‌تان دوستيد و با ايران اسلامی که دوست‌تان است دشمنی می‌کنيد ولی به هر ترتيب بدانيد که اين همان نفاق است.

به گزارش ايسنا خطيب موقت نمازجمعه تهران در خطبه اول نيز با گراميداشت ميلاد حضرت امام موسی بن‌جعفر(ع) به روايتی از ايشان اشاره کرد و گفت: طبق فرموده اين امام، استواری مومن از کوه بيشتر است.

وی در ادامه شيطان را از جمله موانع ياد خدا عنوان و اظهار کرد: شيطان با ايجاد تفرقه و زنده کردن کينه‌ها و کدورت‌های ديرينه مردم را از ياد خدا باز می‌دارد و به جان يکديگر می‌اندازد.

وی اظهار کرد: از نگاه قرآن کريم از نعمت‌های برجسته بهشتی، زندگی بی‌کينه است و بهشتی‌ها همگی در کنار يکديگر با صفا زندگی می‌کنند و در دل‌شان ذره‌ای کينه وجود ندارد.

اين عضو ارشد جامعه‌ مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم، گفت: اگر می‌خواهيم زندگی دنيای‌مان بهشتی شود به خاطر اختلاف سليقه‌ای که زن و شوهر، دو دوست و دو همکار با هم دارند نبايد اختلاف‌شان بايگانی شود و تا هميشه روزگار اين اختلاف را به رخ همديگر بکشند.

وی در همين راستا ضرورت عفو کردن و گذشت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: قرآن کريم تقوا و گذشت خدا را به عفو گره می‌دهد.

وی با بيان اين‌که " اگر می‌خواهيد خدا از شما بگذارد بايد از ديگران بگذريد" خاطر نشان کرد: زندگی بهشتی اجتماعی، زندگی است که عنصر گذشت در آن بازارگرمی داشته باشد.

خاتمی خاطرنشان کرد: در قرآن کريم آمده است که سعی کنيد بين دو برادر دينی که بين آن‌ها کينه‌ای ايجاد شده است، کدورت‌زدايی کنيد. کينه، اختلاف و کدورت دين‌برانداز است و جامعه را از ناراحتی‌ها و اعصاب خردی‌ها آکنده می‌کند.

وی تاکيد کرد: اين مساله را نبايد در مباحث فردی وارد کرد و اگر دو جريان و دو جناح و دو سليقه با هم اختلاف دارند ميان‌شان کدورت‌زدايی کرد. اگرچه نبايد به کسی تهمت زد، غيبت کردن حرام است اما نبايد کاری کرد که به شما تهمت بزنند و يا زمينه‌ای ايجاد شود که پشت سر فردی غيبت کنند. همچنين نبايد زمينه ايجاد کنيد که از شما کينه به دل بگيرند.

وی هوشيار بودن مومنان را يک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال ايجاد کدورت و احياء کينه‌های جاهلی است و بايد مراقب کسانی بود که از بيرون مرزها مدام در پی ايجاد اختلاف، در صفوف واحد يک ملت بزرگ و انقلابی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016