جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: رهبری بصيرت‌اش از همه بيشتر است، مساله‌ صاف و عريان است؛ در يک سو مقام معظم رهبری و در سوی ديگر آن‌ها قرار دارند، ايسنا

ـ هدف‌ دشمنان اين است که ولايت فقيه را از بين ببرند

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در قم گفت: شرط بصيرت اين است که انگيزه حقيقت‌يابی داشته باشيم و در جست‌وجوی حقيقت باشيم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله مصباح يزدی در ديدار جمعی از دبيران استان‌های سراسر کشور حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ابعاد فتنه از ابتدای تاريخ اسلام اظهار کرد: از صدر اسلام همواره حوادث مختلفی وجود داشته که از زبان قرآن و روايات، فتنه ناميده شده و در زمان پس از رحلت پيامبر اکرم(ص) و همچنين جنگ‌های سه‌گانه‌ اميرالمومنين(ع) همواره نمونه‌هايی از فتنه وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: مهمترين مساله‌ای که بايد در جريانات اخير توجه داشته باشيم همان سخنان مقام معظم رهبری است که به کسب بصيرت تاکيد کردند و همه ما می‌دانيم که داشتن بصيرت در مسائل اجتماعی و فتنه‌های گوناگون گوهری بسيار گرانبهاست.

وی افزود: بصيرت در افراد مختلف مراتبی دارد و اين‌طور نيست که کسی بصيرت کامل داشته باشد و يا اصلا بصيرت نداشته باشد.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در قم تصريح کرد: هرکس بايد به بصيرت خود بيفزايد و ما خداوند را شکر می‌کنيم که در راس هرم حکومت اسلامی، مقام معظم رهبری است که بصيرت‌اش از همه مدعيان بيشتر است و اين نعمت آنچنان بزرگ است که هرچه قدر هم شکر کنيم کم است.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اين‌که " چه کار کنيم که بصيرت افراد بيشتر شود" گفت: مساله‌ بصيرت آن‌قدر با ارزش است که گروه‌های مختلف فکری با تخصص‌های گوناگون بايد مطالب خود را روشن، محکم و سنجيده تدوين کنند.

وی ادامه داد: افرادی که در مقابل ما هستند می‌گويند ما اهل بصيرت هستيم زيرا هوش، تحصيل و تجربه‌ علمی و عملی ما در ارتباط با مراکز علمی دنيا بيشتر است اما چگونه بايد فهميد که آن‌ها اهل بصيرت هستند يا ما اهل بصيرت هستيم.

مصباح يزدی تاکيد کرد: زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمايند اهل بصيرت باشيد مخاطب اصلی آن‌ها هستند و اين مساله‌ای صاف و عريان است که در يک سو مقام معظم رهبری و در سوی ديگر آن‌ها قرار دارند.

وی با تاکيد بر اين‌که " پايه اصلی بصيرت فکر است" اظهار کرد: بصيرت به معنای بينش عمقی در مقابل بينش سطحی است، گاهی انسان‌ها درباره حوادث گوناگون سريع قضاوت می‌کنند و لايه ظاهری را می‌بينند بلکه بصيرت اين است که لايه‌های زيرين حوادث را درک کنيم. متاسفانه عده‌ای وجود دارند که خواسته‌های خود را در زير لايه‌های گوناگون حوادث پنهان می‌کنند و هنرشان اين است که از اين راه مردم را فريب می‌دهند. زمانی که در مقابل افرادی قرار می‌گيريم که چنين شيطنت‌هايی دارند بايد حواس خود را جمع کنيم و سعی در شناخت لايه‌های زيرين داشته باشيم.

وی ادامه داد: بايد فکر و عقل خود را به کار ببنديم و قوه‌ عقل را در مسير صحيح قرار داده و نتيجه صحيح از استدلال‌ها به دست آوريم، قوه فکر يک ابزار مانند همه ابزارهای ديگر در شناخت است.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در قم تاکيد کرد: قرآن راهی را به ما نشان می‌دهد که در فکرمان اشتباه و مغالطه نکنيم و آن اين‌که در مسائل مختلف محکمات و متشابهاتی وجود دارد و بايد از محکمات شروع کرد و به سراغ يقين‌ها رفت و در پرتو محکمات، متشابهات را تفسير کرد. دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی هر روز به شکلی به دنبال زير سوال بردن روح اسلام و ولايت فقيه بوده و همه هدف دشمنان ضربه به اين دو اصل است.

وی اظهار کرد: دشمن با اصل اسلام دشمنی می‌کند و دشمنی آن‌ها با ولی فقيه به اين دليل است که ولی فقيه نماينده‌ امام و نماينده‌ خدا است. مشکل دشمنان اين است که ولايت فقيه را نمی‌توانند بخرند، ولی فقيه از هيچ چيز نمی‌ترسد، ايران خاری در چشم دشمنان است و آن‌ها اعتراف کرده‌اند که در مقابل ايران نتوانسته‌اند کاری کنند و همه هدف‌شان اين است که ولايت فقيه را از بين ببرند.

وی با بيان اين‌که " بايد برای کسب بصيرت فکر را در جهت صحيح به کار گرفت" اظهار کرد: متاسفانه در رده‌های پايين جامعه ضعف بصيرت وجود دارد و بايد به سراغ همان مساله‌ای که مقام معظم رهبری تاکيد کرد که کسب بصيرت است حرکت کنيم.

مصباح يزدی گفت: شرط بصيرت اين است که انگيزه‌ حقيقت‌يابی باشيم و وظيفه ما شناخت حق از باطل است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016