سه شنبه 13 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجمع روحانيون مبارز: دعوت معترضان به پرهيز از خشونت، هم‌ميهن

مجمع روحانيون: انقلاب صدای بلند مردان و زنان آزاده‌ای بود که با دست‌های تهی شکوهمندترين حضور مدنی را به نمايش گذاشتندانقلاب اسلامی صدای بلند مردان و زنان آزاده‌ای بود که با دست‌های تهی و دل‌های پر از ايمان شکوهمندترين حضور مدنی خود را در عرصه سرنوشت خويش به نمايش گذاشتند، انقلابی با تکيه بر کلام به جای سلاح و گل به جای گلوله که حاصل آن چيزی جز جمهوری اسلامی نبود.

مجمع روحانيون مبارز با صدور بيانيه‌ای به مناسبت فرارسيدن دهه فجر و سی‌و‌يکمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی، ضمن بيان آرمان‌ها و اهداف اين و نقد اوضاع فعلی و با اشاره به در راهپيمايی ۲۲ بهمن، تاکيد کرد: با کمال متانت و با تکيه بر شعارهای بنيادين برآمده از متن انقلاب و وجدان مردم همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و پرهيز از شعارهای انحرافی، در اين راهپيمايی شرکت می‌کنيم.

در بخشی از اين بيانيه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انقلاب شگفت انگيز اسلامی که پس از طی راهی پرحادثه و با فراز و نشيب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پيروزی رسيد، نشان عظمت و ظرفيت دين خدا در تأمين آزادی، عزت و استقلال يک ملت و نيز شايستگی مردمی است که در تاريخ صاحب افتخارات بزرگی بوده اند. درود خداوند بر اين ملت بزرگ و بر رهبر و بنيانگذار والا قدرش حضرت امام خمينی(س) که مظهر ايمان، اقتدار، سربلندی و آزادی اين ملت بوده است و سلام بر روان پاک همه شهيدانی که انقلاب و ملت را وامدار خود کرده اند و رحمت خدا بر دلهای پاک ايثارگران، آزادگان، خاندان سربلند شهيدان و همه زنان و مردان آزاده ای که همواره و فداکارانه در عرصه سرنوشت حضور داشته اند و خواهند داشت.

اين بيانيه می افزايد: انقلاب اسلامی پاسخ روشن يک ملت به ندای رهبری بود که دين را به گونه‌ای می ديد و می‌خواست که رهاننده مردم از بند استبداد و استعمار و به رسميت شناسنده حق حاکميت مردم بر سرنوشت خويش باشد و خواستار تأمين حقوق اساسی، کرامت و حرمت همه انسان هايی بود که در اين مرز و بوم بسر می‌برند و نظام سازگار با آيين اسلام را نه فقط متعلق به مسلمانان بلکه متعلق به همه آحاد ملت از هر آيين و گرايشی می‌دانست.

مجمع روحانيون مبارز با بيان اينکه انقلاب اسلامی صدای ملتی بود که پيشينه‌ای بلند در مبارزه با استعمار وسلطه اجانب داشت و در اين راه هزينه‌های فراوانی را پرداخته بود، تصريح کرد: انقلاب اسلامی تجلی مطالبه و خواست اساسی مردم در نفی استبداد و هر گونه خودکامگی با هر نام ونشان بود. انقلاب اسلامی چراغ پر فروغی در شبستان زندگی ملتی برافروخت که از عقب ماندگی رنج می کشيد و خواستار پيشرفت و ترقی در همه عرصه های اقتصادی، علمی، سياسی، فرهنگی و اجتماعی بود.

انقلاب اسلامی صدای بلند مردان و زنان آزاده‌ای بود که با دست‌های تهی و دل‌های پر از ايمان شکوهمندترين حضور مدنی خود را در عرصه سرنوشت خويش به نمايش گذاشتند، انقلابی با تکيه بر کلام به جای سلاح و گل به جای گلوله که حاصل آن چيزی جز جمهوری اسلامی نبود. جمهوری اسلامی نظامی است که در عين وفاداری به ارزش های الهی و احکام مترقی مبتنی بر اجتهاد پويا و گره گشا و دور از تحجر و ظاهرپرستی و خرافه‌گرايی، ميزان را رای ملت می‌داند و منادی ابتناء سياست بر اخلاق است و عدالت همه جانبه را اساس رابطه در صحنه اجتماعی می داند و می خواهد الگويی باشد در جهانی که هم خواستار آزادی است و هم معنويت را گمشده بشر امروز می‌داند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: جمهوری اسلامی که حاصل انقلاب شکوهمند اسلامی ما است حاکميت انسان بر سرنوشت خويش را به رسميت می‌شناسد و ولايت فقيه مجتهد جامع الشرايط عادل، آگاه به زمان، مدير و مدبر را نگهبان آيين و نماينده مردم و پاسدار حرمت آنان بشمار می‌آورد و وی را مسؤول، نه تنها در برابر خداوند که پاسخگو به ملتی می‌داند که رضايت و اراده او به تصريح امام موجب تنفيذ حکمروايی او و مشروعيت اعمال ولايت او است.

جمهوری اسلامی انتقاد و اعتراض نه تنها يک حق بلکه يک موهبت الهی می‌داند و نظامی است که در آن علاوه بر به رسميت شناخته شدن مردم سالاری و ابتناء همه امور به رای و انتخاب مردم، اخلاق و عدالت دو رکن اساسی رابطه حکومت با مردم و مردم با يکديگر است.

اين تشکل روحانی اصلاح طلب با بيان اينکه «اينک ملت بزرگوار و شريف ما در آستانه سی و يکمين سالروز پيروزی انقلابش آماده بزرگداشت اين روز خدا و نقطه عطف در تاريخ خويش است»، ضمن گراميداشت دهه مبارک فجر در اين لحظه حساس و تأکيد بر حضور پر شکوه مردم در راهپيمايی روز ۲۲ بهمن، نکاتی را بيان کرده است:

۱- مردم ما در اين سی‌و‌يک سال شاهد دستاوردهای بزرگی بوده‌اند که مهمترين آن رهايی از سلطه بيگانه، اساس قرار گرفتن اسلام در روابط اجتماعی و حاکميت مردم بر سرنوشت خويش بوده است. در عين حال در اين دوران توطئه‌های بزرگی را نيز پشت سر گذاشتيم و امواج سهمگين تروريسم کسانی که از ابتدا در برابر ملت ايستادند و در نهايت هم به دام و کام دشمنان کين‌توز ايران و اسلام افتادند را از سر گذرانديم و از ورطه دشمنی‌های آشکار و نهان صهيونيست‌ها و قدرت‌های استکباری به ويژه آمريکا به سلامت رسته و انواع تحريم‌ها و فشارها را تحمل کرديم ( هر چند که اين دشمنی ها و فشارها همچنان از ناحيه آنان ادامه دارد و طبعاً پايداری ما را نيز در پی خواهد داشت)، ولی با مديريت موفق و مورد تأييد حضرت امام و ملت بزرگ ايران، دوران دشوار ۸ سال دفاع مقدس طی شد و تلاش‌های ارجمندی برای ترميم خرابی‌ها و تقويت زير ساخت‌های کشور و گام نهادن در مسير توسعه مورد نظر صورت گرفت و دستاوردهای شگرفی به دست آمد، از جمله افزايش روزافزون اعتبار بين‌المللی کشور، جلب و جذب سرمايه گذاری ها و همکاری های خارجی و بکارگيری نيروهای توانا و متخصص و نخبگان دانشگاهی و تقويت توان پيمانکاران داخلی، خودکفايی در بسياری از عرصه ها از جمله گندم و دارو و نيز ايجاد طرح های زير بنايی مانند صنايع نفت و گاز و پتروشيمی و راه اندازی مجموعه عظيم عسلويه، توسعه راه و راه آهن و فرودگاه‌ها، پيشرفت در فن آوری صلح آميز هسته ای بدون تحمل قطعنامه های بين المللی و تحريم‌های مضاعف بر ملت، تقويت بنيادهای علمی، دينی و حوزه های علميه و حرکت موفق به سوی تأمين عدالت اجتماعی پايدار و توسعه سياسی در خور نظام و اجراء اصول زمين مانده قانون اساسی در زمينه تشکيل شوراهای شهر و روستا و دستاوردهای بزرگ ديگری که همگی کشور را در مسير توسعه شتابان و پايدار بر اساس برنامه‌ريزی متين و مطمئن قرار داد تا آنجا که زمينه تدوين سند چشم انداز بيست ساله کشور فراهم گرديد.

گرچه با کمال تأسف طی چند ساله اخير در اثر برخی بی تدبيری‌ها و تنگ‌نظری‌های مخرب علی‌رغم برخورداری دولت از درآمدهای بی‌سابقه و افسانه ای نفت و زير ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری فراوان ايجاد شده در دولت‌های قبل، روند شتابان توسعه دچار نقصان و انحراف از سياست‌های کلی نظام در تدبير امور و برنامه‌ريزی‌ها شده است که نتيجه قهری آن سقوط بسياری از شاخصه‌های رشد و توسعه از جمله تورم، گرانی، اشتغال، رشد اقتصادی، سلامت اداری، فضای کسب و کار، آزادی های سياسی، مطبوعاتی و اجتماعی و… بوده است. به گونه‌ای که دلسوزان نظام و کارشناسان برجسته کشور ادامه روند کنونی را بسيار نگران کننده و حتی تهديد جدی برای آينده نظام و کشور می‌دانند، لذا در همين فراز از تمام دستگاه‌های نظارتی و مسؤول به ويژه مجلس شورای اسلامی مصرانه می‌خواهيم که فارغ از هر گونه ملاحظه جناحی و سياسی به وظيفه خطير خود در باز گرداندن امور جاری به مجاری قانونی و منطبق با برنامه و سند چشم انداز همت گمارند.

۲- آزادی خواهی، استقلال طلبی و عدالت جويی مردم ما ريشه عميق و طولانی دارد. اکثريت قاطع ملت بزرگوار ايران به برکت بينش روشن اسلامی‌اش که در انقلاب تجلی شکوهمندی داشت، نظام را اسلامی می خواهد و اسلام را آنگونه که امامش معرفی کرده است نه تنها مدافع عزت و پيشرفت مؤمنان و مسلمانان بلکه به رسميت شناسنده حقوق اساسی همه کسانی می داند که به عنوان شهروند جمهوری اسلامی در چارچوب قانون اساسی زندگی می‌کنند و ايران را برای همه ايرانيان آباد و برخوردار می‌خواهد.

۳- قانون اساسی چارچوبی است که حاصل انقلاب اسلامی و نتيجه رای (نه تنها خبرگان) که آحاد مردم ايران و طبعاً چارچوب رفتار و اقدام حکومت و مردم است و تخلف عملی از آن، افتادن در ورطه‌ای است که بزرگترين زيان آن متوجه ملت و کشور خواهد بود و نفی و نقض آن از سوی هر کس و هر منبع عملاً خدمت به دشمنان دين و کشور و مردم است و قانون اساسی يک کل منسجم است و اصول آن از ولايت فقيه گرفته تا حقوق ملت، تفکيک قوا، انتخابی بودن همه سمت‌ها و مقام‌ها، ميزان بودن رای ملت، همطرازی آزادی و امنيت، آزادی بيان وانديشه و اجتماعات و تشکل ها، دفاع از مظلومان و مستضعفان از جمله ملت مظلوم فلسطين و محکوميت تروريسم دولتی اسراييل و هر گونه تروريسم و عدم مغايرت قوانين و ضوابط با احکام و ارزش‌های اسلامی همگی بايد مورد اهتمام و احترام بخصوص از سوی حکومت باشد.

۴- ملت ايران به برکت انقلاب اسلامی برخويش و نيروهای فراوان بالقوه و بالفعل خود متکی است و به خود اعتماد دارد و دخالت بيگانگان را به هر شکل و بهانه‌ای نفی می‌کند و اجازه نمی دهد که از اختلاف‌های طبيعی داخلی و حتی جفاهايی که به بخش‌های بزرگی از ملت و نخبگان جامعه می‌شود سوء استفاده کنند و جز به خداوند منان و نيروی عظيم بيداری و اراده خود به حمايت هيچ کس و هيچ چيز در خارج مرزها چشم ندارد و شيطنت‌هايی را که به منظور کسب منافع نامشروع و نيز دامن زدن به اختلاف‌ها و تضعيف اصل نظام صورت می‌گيرد را محکوم می کند.

۵- بسيار تأسف‌آور است که در حالی سی‌و‌يکمين سال پيروزی انقلاب را گرامی می‌داريم که عده‌ای از فرزندان انقلاب و وفاداران به راه امام و مدافعان حق و حرمت مردم و خواستاران عظمت و پيشرفت کشور در زندان بسر می‌برند و فضای حضور و زندگی بر بسياری از خدمتگذاران به اسلام مردم و کشور تنگ شده است.

۶- در اين اوضاع نگران کننده بجاست با پرهيز از هر گونه تندروی و افراط با تکيه بر اصول و ارزش‌ها، اولاً؛ حق حاکميت مردم بر سرنوشت خود به رسميت شناخته شود و هر کس و هر جا به هر بهانه که اين حق را زير پا نهد از صحنه طرد و زمينه حضور خير خواهان نيک‌انديش فراهم شود. آزادی های اساسی چون آزادی بيان، آزادی اجتماعات و تشکل ها و آزادی نقد و انتقاد چنانکه در قانون آمده است پاس داشته شود.

ثانياً؛ دادگاه‌های صالحه و بيطرف با رعايت همه حقوق متهمان و به دور از پيش داوری و بدبينی و صرفاً بر اساس مستندات قابل قبول به صورت عادلانه به وضعيت زندانيان رسيدگی کنند و بدون چشم پوشی با تجاوز کنندگان به حقوق مردم و آنان که آسيب‌های جانی و مالی به افراد زده و رفتارهای خلاف موازين و احياناً فاجعه بار با متهمان و بازداشت شدگان داشته‌اند، طبق موازين حق و عدل برخورد کنند. سياست «جذب حداکثری و دفع حداقلی» که در بيانات مقام معظم رهبری بر آن تأکيد شده و نيز خواسته ايشان در رابطه با برخورد جدی با فجايعی که در بعضی از بازداشتگاه‌ها و نسبت به بازداشت شدگان اعمال گرديده و جبران لطمات روحی و خسارت مادی و معنوی وارده به بستگان جان باختگان حوادث اخير و نيز حمله به کوی دانشگاه و ساير فجايع و همه آسيب ديدگان را جامه عمل بپوشانند.

ثالثاً؛ با توجه به اين که انقلاب اسلامی برگرفته از آيين جاودانه پيامبر عظيم الشأنی است که فلسفه بعثت خود را تتميم مکارم الاخلاق معرفی فرموده است و طبعاً در جامعه و نظامی که منتسب به آيين پاک او است رعايت اخلاق ضرورتی اجتناب ناپذير و اصلی غير قابل اغماض است. همه حاکمان ودستگاه ها و نهادهای حکومتی به ويژه صدا و سيما، رسانه‌ها، مطبوعات و تريبون‌های عمومی و نمازهای جمعه و کسانی که گفتار و رفتار آنان به پای حکومت و ولايت فقيه گذاشته می شود از دروغ، تهمت، تخريب شخصيت ديگران، فتنه انگيزی، افشاندن بذر کينه و نفرت و خشونت در جامعه بپرهيزند، زيرا حفظ سرمايه‌های اجتماعی و اندوخته‌های معنوی انقلاب و صيانت از شخصيت‌ها و نيروهای اصيل انقلاب که عمری را در خدمت امام، انقلاب و مردم بوده و هم اکنون نيز صبورانه و مشفقانه و با تحمل رنج های فراوان در صدد حفظ آرمان ها و انديشه های والای امام خمينی(س) و تحقق وعده ها و شعارهای بنيادين انقلاب اسلامی هستند شرط دين و عقل و عدل است.

رابعاً؛ به مردم اطمينان داده شود که نسبت به اساسی‌ترين پايه مردم سالاری يعنی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و اصلاح ساز و کارها و سازمان‌های دست اندرکار آن برای تأمين اطمينان و اعتماد ملی در اين زمينه اقدام خواهد شد و از سوی ديگر همگان بکوشند چه در عرصه دفاع از نظام و چه در عرصه اعتراض به عملکرد حاکمان از مسيرهای قانونی خارج نشوند تا با ياری خداوند شاهد ايرانی سربلند و جامعه ای در مسير ارزش های والای اسلامی و ملی باشيم.

خامساً؛ با توجه به تقارن ۲۲ بهمن امسال با ارتحال پيامبر عظيم الشأن اسلام و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام رضا عليهم السلام، همگی با کمال متانت و با تکيه بر شعارهای بنيادين برآمده از متن انقلاب و وجدان مردم همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و پرهيز از شعارهای انحرافی در راهپيمايی ۲۲ بهمن حضور داشته باشيم و بخصوص از عزيزانی که به هر حال دارای اعتراضاتی به روند امور هستند می خواهيم که در عين حضور آشکار در صحنه و با پرهيز از هر گونه خشونت و رعايت اخلاق مدنی حتی در برابر خشونت خشونت گران، سعه صدر و تحمل را به نمايش بگذارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016