چهارشنبه 12 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برخی از روزنامه‌نگاران زندانی آزاد اما سرکوب مطبوعات در ايران ادامه دارد، گزارشگران بدون مرز

هم‌زمان با آزادی موقت تعدادی از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در روزهای اخير، سرکوب مطبوعات و حرفه‌کاران رسانه‌ها ادامه دارد. در تاريخ ١٠ اسفند ماه از سوی هيات نظارت بر مطبوعات روزنامه اعتماد توقيف و مجوز انتشار هفته نامه ايران‌ دخت لغو شد. بسياری از روزنامه‌نگاران که برخی از آنها به تازه‌گی از زندان آزاد شده‌ا‌ند، از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجويی رار گرفته‌اند. همچنين برخی از روزنامه‌نگاران زندانی نيز برای درخواست بخشش از " رهبر جمهوری اسلامی" آيت‌الله علی خامنه‌ای تحت فشار قرار گرفته‌اند. هفته گذشته غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل جمهوری اسلامی يکی از شروط آزادی زندانيان را " توبه " اعلام کرده بود.گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " آزادی روزنامه‌نگاران هميشه خبری خوبی است. اما ما همچنان خواهان آزادی بدون قيد و شرط همه روزنامه‌نگاران زندانی هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنها خودسرانه و غيرقانونی بازداشت و در دادگاه‌های ناعادلانه محاکمه و به زندان محکوم شده اند. سوال ما اين است که چرا روزنامه‌نگاران بايد تقاضای پوزش کنند در حالی که کاری جر انجام وظيفه خود يعنی اطلاع رسانی انجام نداده‌اند؟ در هشت ماه گذشته بيش از ١١٠ روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شده‌اند و نزديک به ٢٠ نشريه توقيف شده است. اين رژيم جمهوری اسلامی ايران است که پس از آزاد کردن همه روزنامه‌نگاران بايد از آنها تقاضای بخشش کند."١٠ اسفند ماه روزنامه اعتماد از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد. اين روزنامه در اخرين شماره‌ی خود نظرات نمايندگان فراکسيون اصلاح طلب مجلس را در باره فيلم حمله نيروهای انتظامی به خوابگاه دانشجويان در ٢٥ خرداد ماه منتشر کرده بود. اين فيلم که از سوی مهاجمان تهيه شده بود و از تلويزيون فارسی بی بی سی پخش شد،صحنه های خشونت‌باری از حمله بسيجيان و نيروی انتظامی و ضرب و شتم دانشجويان را تصوير کرده بود. داريوش قنبری سخنگوی نمايندگان اصلاح‌طلب خواهان انتشار "گزارش های کميته حقيقت ياب در مورد حمله به کوی دانشگاه" شده بود. مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند اين فيلم جعلی و مونتاژ شده است. در همين روز مجوز انتشار هفته نامه ايران دخت از سوی هيات نظارت لغو شد. اين تصميم بر مبنای " تخلف از قانون مطبوعات" صورت گرفته است. اين اتهام بهانه‌ای است برای تعطيل کردن نشرياتی که روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و منتقد در آن بکار مشغول هستند. اکبر منتجبی يکی از روزنامه‌نگاران اين نشريه همچنان در زندان بسر می‌برد. گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت سه روزنامه نگار نيز مطلع شده است. هنگامه شهيدی در تاريخ ٦ اسفند به وزارت اطلاعات احضار و سپس روانه زندان اوين شده . يک روز پس از زندانی شدن اين روزنامه‌نگار، وکيل وی اعلام کرد که حکم شش سال زندان و پنجاه هزار تومان جريمه نقدی اين روزنامه نگار از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجديد نظر تهران تائيد شده است. هنگامه شهيدی از ٩ تيرماه تا ١٠ آبان را در زندان بسر برده بود و با سپردن ٩٠ ميليون تومان وثيقه آزاد شده بود،علی انجام‌روز روزنامه نگار و وبلاگ نويس در تاريخ ٨ اسفند ماه در استان گيلان بازداشت شد. ماموران امنيتی اين روزنامه نگار را در منزلش پس از بازرسی و ضبط وسائل شخصی به اداره اطلاعات استان منتقل کردند. در تاريخ ١١ اسفند محبوبه کرمی روزنامه‌نگار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نيز در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. از سوی در روزهای اخير تعدادی از روزنامه نگاران از زندان با سپردن وثيقه و به شکل موقت آزاد شده اند. در تاريخ ٨ اسفند علی حکمت،عضو کميته دفاع از آزادی مطبوعات در تاريخ ٩ اسفند ماه رضا تاجيک، روزنامه‌نگار فرهيختگان و مدافع حقوق بشر ، بهرنگ تنکابنی روزنامه‌نگار فرهنگ و آهنگ، روزبه کريمی روزنامه‌نگار شرق و کارگزاران، ماشااله شمس الواعظين سخنگوی انجمن روزنامه‌نگاران و کميته دفاع از آزادی مطبوعات، در تاريخ ١۰ اسفند محمد رضا مقيسه ای سردبير مجله بيست ساله‌ها، مهسا جزينی روزنامه‌نگار ايران در اصفهان، فواد صادقی مدير سايت آينده نيوز، و در تاريخ ١١ اسفند ماه کيوان مهرگان روزنامه نگار اعتماد، کيوان صميمی بهبهانی سردبير مجله توقيف شده نامه.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016