پنجشنبه 13 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولويت دادن به حقوق بشر در ايران، يک اصل اساسی است! ديدارهای تکميلی هيات نمايندگی فدائيان خلق (اکثريت) با نمايندگانی از اتحادیۀ اروپا

هيات نمايندگی سازمان در ادامه ديدار با نمايندگانی از ارگان های مختلف اتحاديه اروپا، که بخشی از آن در روز چهارشنبه هفته گذشته ۲۴ فوريه ۲۰۱۰، انجام گرفت، روز چهارشنبه سوم مارس نيز ديدارهايی با چند ارگان اتحاديه اروپا انجام داد. اهميت ديدارها موجب اين شد که سازمان تدارک بيشتری را برای اين ملاقات ها ببيند و بدين طريق تعداد اعضای هيئت نمايندگی افزايش يافت. اينبار چهار نفره از جانب گروه کار بين الملل و گروه کار حقوق بشر سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)، شامل آقايان علی پورنقوی، علی صمد، فرود سياوش پور و مهدی فتاپور با نمايندگان تعدادی از ارگان های اتحادیۀ اروپا ديدار و گفتگو کردند. حساسيت وضعيت ايران و نيز اهميت ديدارها باعث شد که در روز دوم مارس سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) نامه ای را خطاب به رئيس پارلمان اروپا و خانم کاترين آشتون مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا بزبان انگليسی بنويسد و در آن بعد از تحليلی کوتاه از ايران يکسری خواسته های مشخص را برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ارائه دهد. اين ديدارها به قرار زير بودند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک- ديدار با معاون پارلمان اروپا
در اين ديدار هيات نمايندگی سازمان ابتدا تحليل و مواضع سازمان را حول موضوعات مورد علاقه، شامل وضعيت جنبش سبز و افت و خيزهای آن، بروز تنش مجدد بر سر پرونده اتمی، وضع حقوق بشر در ايران و ... ارائه کرد. در خصوص جنبش سبز گفته شد که اين جنبش توسط ميليون‏ها ايرانی در داخل و خارج از کشور که يک صدا فرياد زدند که انتخابات ۲۲ خرداد را باطل اعلام کنيد تشکيل شده است. اين جنبش احمدی نژاد را به عنوان رئيس جمهور ايران قبول ندارد. اين جنبش اعتراضی با وجود سرکوب شديد همچنان برای رسيدن به خواست های خود به اشکال گوناگون تلاش و فعاليت می کند. در ادامه پس از تبادل نظر بر سر وضع حقوق بشر در ايران، که به تاکيد هيات شايسته است که به عنوان امر مقدم در رسيدگی به اوضاع ايران تلقی شود، متمرکز شد. طرفين با ابراز نگرانی از تشديد نقض حقوق بشر در ايران، پيرامون موارد مشخصی که پارلمان اروپا حول آن موارد می تواند فعالانه عمل کند تاکيدات مشخصی کردند. بر همين اساس هيات نمايندگی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) خواهان اين بود که پارلمان اروپا بيش و پيش از آن که موضوع تحريم ها و محدوديت های سياسی را در ارتباط با پروندۀ اتمی جمهوری اسلامی مد نظر بگيرد ، مناسب و ضروری است که وضع حقوق بشر در ايران را مبنای خود قرار دهد. در اين چارچوب پيشنهاد هيات اين بود که عليه مقامات و ارگان هائی که در نقض سازمان يافته حقوق بشر در ايران دست دارند، نيز محدوديت ها و تحريم هائی اعمال گردند. در ضمن هيات گزارشی از حادترين وجوه وضع حقوق بشر در ايران در لحظۀ کنونی را به طرف های ديدار ارائه کرد. اين گزارش در رئوس اصلی خود شامل وضع هزاران زندانی و محکومان به اعدام بود. هيات نمايندگی نگرانی خود را نسبت به محکوميت نا عادلانه بيش از ۱۵ نفر از مبارزين و شهروندان ايرانی ابراز کرد و خواهان اين شد که پارلمان اروپا با اتخاذ سياست ها و ابتکارات مشخص، اقدامات عاجلی را برای لغو حکم اعدام آنان انجام دهد. در اين ديدار هيات نمايندگی نسبت به خبر جديد محکوميت اعدام دانشجوی دانشگاه دامغان آقای محمد امين وليان واکنش نشان داد و خواهان اين شد که پارلمان اروپا هر چه سريعتر برای جلوگيری از اعدام فرد مذکور اقدام کند.

دوم- ديدار با عضوی از کابينه خانم کاترين اشتون مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا و معاون رئيس کميسيون اروپا
ديدار دوم در واقع از مضمون تحليلی و تبادل نظر تفضيلی پيرامون اوضاع ايران و کيفيت های ممکنه برای سيات گذاری نسبت به اوضاع برخوردار بود. وجوهی از اوضاع ايران از جمله موقعيت اقتصادی و تنگنا های ناشی از سياست اقتصادی دولت احمدی نژاد، تحولات اخير حول پرونده اتمی جمهوری اسلامی، پيوندهای واقعی ميان وضع حقوق بشر در ايران و پرونده اتمی، مناسبات گرايش های درون حاکميت، موضوعات گفتگو بودند. در اين گفتگو هيات نمايندگی سازمان تحليل و ديدگاه های خود را، با تاکيد بر مخالفت با مداخله نظامی و تحريم اقتصادی، و ضرورت ترکيب سياست نسبت به پرونده اتمی با سياست نسبت به وضع حقوق بشر، ارائه داد. طرف گفتگو نيز با تاکيد بر وجود بسياری اشتراکات در مواضع ارگان متبوعه اش، مواضع ابراز شده توسط هيات نمايندگی سازمان، بر پيچيدگی اخذ موضع در قبال وضعيت و دشواری های حصول موضع واحد در سطح اروپا تصريح داشت. در اين ديدار نيزهيات نمايندگی نگرانی خود را نسبت به محکوميت نا عادلانه بيش از ۱۵ نفر از مبارزين و شهروندان ايرانی ابراز کرد و خواهان اين شد که کابينه خانم کاترين اشتون با هماهنگی با ارگان های ديگر اروپايی اقدامات عاجلی را برای لغو حکم اعدام آنان انجام دهد. در اين ديدار خبر جديد محکوميت اعدام دانشجوی دانشگاه دامغان آقای محمد امين وليان طرح گرديد و هيات نمايندگی سازمان خواهان اين شد که هر چه سريعتر برای جلوگيری از اعدام فرد مذکور اقدامات لازم صورت گيرد.

سوم- ديدار با عضو کميسيون خارجی و عضو پارلمان اروپا از فراکسيون چپ اروپائی
در اين ديدار ضمن گفتگو پيرامون موارد فوق الذکر، بر مواضع نيروهای چپ اروپائی نسبت به وضع ايران و کيفيت های حصول به موضع مشترکی توسط اين نيروها مکث ويژه ای صورت گرفت. تصريح طرف ديدار هيات بر اين که چپ اروپائی برای حصول به اين اشتراک نيازمند به آشنايی تفضيلی از مواضع نيروهای مترقی ايران است. در عين حال تاکيدی بر ضرورت کار بيشتر اين نيروها برای مطلع کردن چپ اروپا از مواضع خود بود.
در کليه اين ملاقات ها طرفين از استمرار ديدارها استقبال کردند.

چهارم مارس ۲۰۱۰
تهيه گزارش از هيات نمايندگی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016