جمعه 14 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: جمهوری اسلامی بزرگ‌ترين نمونه دموکراسی غيرسکولار است! ايسنا

جشن سالروز تاسيس دانشگاه امام صادق(ع) با حضور آيت‌الله مهدوی کنی، رييس اين دانشگاه و جمعی ديگر از شخصيت‌ها چهارشنبه‌شب در مسجد اين دانشگاه با سخنرانی محمدجواد لاريجانی برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، لاريجانی در سخنانی اظهار کرد: امروز بايد شرايطی را که در آن زندگی می‌کنيم دقيق بشناسيم تا شان خود را در کشورمان و دنيا بدانيم. هم‌چنين بايد شان خود را واقع‌گرايانه بدانيم؛ يعنی نه بزرگ‌تر تصور کنيم که در برنامه‌هايمان شکست بخوريم و نه کوچک‌تر از آنچه هستيم بدانيم، که ذليل خواهيم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در ادامه با بيان اين که فهم واقع‌بينانه از موقعيت‌مان در دنيا امری بسيار ضروری است، اظهار کرد: البته جمهوری اسلامی کشور قدرتمند منطقه و دارای پيشرفت‌های وسيع علمی و تکنولوژيک است؛ از اين رو چشم حسودان و دشمنان ما خيره شده است.

لاريجانی در ادامه گفت: اگر از بنده بپرسيد بزرگترين سرمايه ما بعد از پيروزی انقلاب اسلامی چيست می‌گويم محصول انقلاب اسلامی تجربه تاريخی است که ملت ما در آن وارد شد؛ يعنی بنای يک نظام مدنی و سياسی بر اساس دين اسلام، اين بزرگ‌ترين کاری است که ما انجام داده‌ايم.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که اين کار ابعادی فراتر از ايران داشته و آثار بسيار مهمی در سطح جهان دارد، ادامه داد: مواردی چون تکنولوژی هسته‌ای يا اکتشافات علمی را کشورهای ديگر هم دارند، اما آن چيزی که کسی ندارد و امروز جمهوری اسلامی را به بزرگ‌ترين نمونه دموکراسی غيرسکولار تبديل کرده، بنای چنين نظامی است.

لاريجانی افزود: در قرن بيستم، بهترين محصول تفکرات سکولار غرب در دو تجربه چشم‌گير ظاهر شده است؛ يکی امپراطوری شوروی که بر اساس آن بنا شد و ديگر تجربه مدنی امپراطوری غربی. اين دو تجربه‌ای است که در غرب ايجاد شد و هر دو اين‌ها بنای سکولاريسم و نفی احيای عقل الهی و عليه استحکام عقل و منطق الهی هستند؛ در واقع افکار اين دو مثل هم است.

وی در ادامه تصريح کرد: بعد از فروپاشی مارکسيسم امپراطوری غرب احساس کرد فرصت طلايی به دست آورده که جهان گشايی کند و اين مبنای تفکر امپراطوری غرب است؛ البته فهميدند اين کار به اين آسانی ممکن نيست و در مقابل مشکلاتشان پيدا شد؛ يعنی کشورهايی مثل هند، چين و روسيه بر اساس تفکر ليبرال‌دموکراسی مشکل ندارد، اما يک تجربه است که از مبنا با اين جهان‌گشايی مخالف است و آن هم تجربه اسلامی ماست؛ يعنی ما مدعی هستيم می‌توانيم بر اساس دين اسلام زندگی فردی و جمعی را فراهم کنيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بيان اين که دين اسلام برای امور خصوصی نبوده و برای افعال جمعی و فردی است، گفت: اين تجربه اگر موفق شود خطر بزرگی برای جهان‌گشايی غربی است؛ چون جهان اسلام در مقابل ليبرال دموکراسی ايستاده است.

لاريجانی در ادامه با بيان اين که اين موضوع نقطه ثقل خصومت استراتژيک غرب با ماست نه مسائلی مانند انرژی هسته‌يی و اين‌ها بهانه است، گفت: غرب سکولار عين مارکسيست‌ها رفتار می‌کند، مانند شانتاژ کودتا ، تجاوز نظامی و تحريم که ما بايد در مقابل آنها بايستيم؛ همان‌طور که مقابل مارکسيست‌ها ايستاديم. شکار آن‌ها جوان‌های ما هستند مانند قبل از انقلاب. امروز هم ما داريم تلفات می‌دهيم ، فرقی ندارد.

وی گفت: اگر می‌بينيد وقتی می‌خواهند با ايران مخالفت کنند با پيامبر اسلام مخالفت می‌کنند، چرا توهين به پيامبر؟ چرا کاريکاتور؟ چرا آيات شيطانی؟ چون آنها فهميده‌اند سرچشمه دردسر اين‌جاست و اين امر همه چيز است؛ از اين رو آمادگی ، مقابله و دفاع از اين تجربه تاريخی‌مان يک امر روشنگرانه، ضروری و حياتی است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در ادامه با بيان اين که پس از اتفاقاتی چون جنگ تحميلی، تهاجم فرهنگی، استراتژی آن‌ها قرار گرفت اظهار کرد: ما بايد خود را در مقابل تهاجم فرهنگی به عنوان يک شبيخون سياسی آماده کنيم. در دوران رياست‌جمهوری دور هشتم چه بحث‌هايی راجع به دگرانديشی و نوانديشی دينی راه انداختند و در اين کشور تبليغ می‌کردند، تمام پيامشان هم اين بود که بايد با مشی سکولار حرکت کنيم و روزنامه‌ها با پول بيت‌المال اين‌ها را تبليغ می‌کردند؛ اين تهاجم فرهنگی است که زمينه را برای شبيخون سياسی آماده کرد؛ اما حقيقت اين است که ملت ما از اين تجربه پيروز بيرون آمده است، ولی ما بايد برای آينده عبرت بگيريم.

وی هم‌چنين با بيان اين که بزرگ‌ترين دستاورد انقلاب اسلامی بنای يک نظام مدنی بر اساس دين اسلام است، اظهار کرد: ما بايد خود را برای آينده آماده کنيم و همان‌طور که علمای بزرگ و نويسندگان متعهد ما برای مقابله با مارکسيسم خود را آماده کردند، امروز هم بايد در دانشگاه‌هايمان به ويژه اين دانشگاه از اين جنگ پرده‌برداری کنيم.

محمدجواد لاريجانی افزود: امروز آنهايی که مدعی هستند بايد آزادانديش بود دارند در دنيا با شانتاژ ، فشار و تروريسم قلدری می‌کنند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه هم‌چنين با بيان اين که هيچ کس نبايد خود را مطلق فرض کند، اظهار کرد: امروز نظام ليبراليسم به جايی رسيده است که در کشورهای اروپايی اگر خدا را منکر شوند می‌گويند به‌به چقدر روشنفکراند! حالا اگر بگوييم در مورد هولوکاست شک داريم، مرتد می‌شويم و زندان می‌رويم.

وی در ادامه تاکيد کرد: بنابراين ما در مرحله اول بايد اين معارضه را جدی بگيريم و در اين معارضه نبايد وقت تلف کرد يا نيازی به بودجه و برنامه وجود داشته باشد؛ اين معارضه به اطلاع و قيام نياز دارد و ما در هر جا بايد از اين فريب بزرگ مدرن پرده برداريم؛ ما بايد بنای نظام مدنی براساس دين اسلام را جدی بگيريم.

لاريجانی هم‌چنين با بيان اين که در سياست هم فلسفه، هم دانش و هم مهندسی و هم هنر وجود دارد و مملکت‌داری صرف ذوقيات نيست، اظهار کرد: بايد روی اين ارکان کار شود و اين دانشگاه که فضل و کمالش چشم‌گير است بايد مرکز معارف حکمرانی اسلامی باشد و پايگاه بزرگی برای اين تفکر عظيم در دنيا و صيانت از بزرگترين دستاوردهای انقلاب اسلامی شود.

وی افزود: اين تجربه عظيم ملت ما با آثار وسيع اسلامی و بين‌المللی آن، ما را در آينده در مقابل تهاجمات، صيانت می‌کند و اين کار در شان دانشگاهی مثل دانشگاه امام صادق (ع) است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016