شنبه 23 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: سايز موسوی و کروبی کوچک تر از آن است که جلوی حرکت نظام بايستند، فارس

خبرگزاری فارس: محمد جواد لاريجانی گفت: من سايز موسوی و کروبی را خيلی کوچکتر از آن می‌بينيم که بخواهند جلوی اين حرکت بزرگ نظام را بگيرند و اين آقايان در مقابل اين نظام سازمان دهی شده بسيار کوچکند.

محمد جواد لاريجانی کارشناس مسايل سياسی در گفتگوی تفصيلی با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در تشريح حوادث پس از انتخابات گفت: بنظر من ما بايد قبل از هرچيز يک تصوير واقع بينانه از جمهوری اسلامی و وضعيت امروز داشته باشيم و اين حوادث اخير را با توجه به اين رويکرد بررسی کنيم چراکه شرط اول عقل گرايی اين است که انسان آنچه را که وجود دارد نه کمتر و نه بيشتر به خوبی بشناسد.

تمام تلاش غرب منکوب کردن انقلاب اسلامی ايران است

وی افزود: انقلابی که در سه دهه پيش اتفاق افتاد تنها برای اين نبود که حاکمان گذشته بروند و کسانی ديگر بيايند. اين انقلاب يک تجربه کاملا منحصر به فردی را در کشور ما رقم زد و آن ايجاد يک نظام تمام عيار مدنی بر اساس فکر اسلام است. حضرت امام (ره) بعنوان طراح اين طرح ۱۰ سال از عمر مبارک خود را برای پيروزی انقلاب صرف کرد که هم ساختار و جوهره حکومت بر اساس فکر اسلامی باشد و هم رابطه مشروعيت و قدرت بر اساس ولايت فقيه صورت گيرد.
لاريجانی با بيان اينکه تجربه اصيل انقلاب اسلامی در کنار اسلام القاعده و ديکتاتوری هايی نظير مصر برای جهان اسلام قابل قياس نيست گفت: تجربه ما يک نظام مدنی بر اساس فکر اسلامی در دنيای امروز بود که اکنون ۳۰ سال ادامه پيدا کرده است. اين تجربه هم برای ملت ما و جهان اسلام و هم برای دنيا مهم بوده است.
اين کارشناس مسايل سياسی با بی نظير خواندن توجه جهانی به مبنای جمهوری اسلامی گفت: بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، غرب اين تجربه را خطرناک می‌ديديد. منتها اکنون سه دهه از انقلاب گذشته است و آنها ديدند که نه تنها انقلاب در ايران محکم تر مانده است بلکه به ديگر کشورها نيز منتقل شده است.
لاريجانی افزود: غرب، آمريکا و صهيونيسم با تمام امکاناتشان از جمله زور ، اقتصاد و سياست تلاش کردند انقلاب اسلامی را منکوب کنند.
وی ادامه داد: بعد از حوادث و جريانات لبنان، وزير اوقاف مراکش طی مقاله‌ای، علمای اسلام را سرزنش کرد و نوشت که اين قدر نگوييد ايران می‌خواهد هلال شيعی تشکيل دهد به خودتان بيايد اينها فقه‌شان آنقدر توانمند است که می‌تواند مسائل را حل کند.

غرب و دشمنان نظام با تمام امکانات به نافرمانی موسوی کمک کردند

دبير کميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در ادامه با بيان اينکه موسوی می توانست با اقدامات خود احساسات پاک مردم را در جهت تعميق نظام هدايت کند گفت: مردمی که به موسوی رای دادند، مردمی پاک بودند اما وی از اين احساسات پاک سوءاستفاده کرد و رفتار وی به لحاظ شرعی و قانونی جرم و تخلف بزرگی بود.
وی افزود: پديده جالبی که در انتخابات اخير رخ داد اين بود که دول غربی و کشورهای اروپايی و همه کسانی که با اين نظام دشمنی داشتند با تمام امکانات به اين نافرمانی کمک کردند. البته خداوند متعال لطف بزرگی نصيب انقلاب کرد و نشان داد که کشورمان قدرتمند تر از اين حرف‌ها است.

اظهارات غربی‌ها درباره ايران قبل از انتخابات را آژير خطر می‌دانستم

لاريجانی در ادامه در پاسخ به اين سئوال که گويا بخشی از ورود شما به عرصه انتخابات به سفرتان به فرانسه و مواضعی که غرب در مقابل ايران می‌گرفت بر می‌گردد گفت: به لحاظ زمانی خبر درست است اما بايد بگويم که سه ماه قبل از انتخابات وقتی ديدم غربی‌ها شعار هر کسی غير از احمدی نژاد را می دهند و اين شعار در داخل نيز رويت می‌شود اين برای من يک آژير خطير بود. چون شعار هر کسی غير از احمدی نژاد نمی‌تواند شعار مکتبی و يا حتی ايرانی باشد. به غرب چه ربطی داشت که شعار هر کسی غير از احمدی نژاد را سر دهد.
وی افزود: به همين خاطر ۳ ماه قبل از انتخابات طی مصاحبه‌ای اعلام کردم که برای ما مهم است که اصولگرايان با تمامی اختلافاتی که دارند با معرفی کردن احمدی نژاد به عنوان کانديدای واحد به پيروزی برسند. چون من احساس می‌کردم بحث امنيت ملی مطرح است به همين دليل در آستانه انتخابات نيز طی مصاحبه ای اين مسئله را رسما اعلام کردم و بعد از انتخابات نيز کاملا معلوم بود که دشمن هجمه گسترده ای را عليه انقلاب اسلامی به راه انداخته است.

تا زمانی که ما تجربه اسلامی داريم با آمريکا مشکل خواهيم داشت

لاريجانی در ادامه اين مصاحبه با بيان اينکه گروه‌های سياسی نبايد فکر کنند که تا ابد ماندگار خواهند ماند گفت: من منتظر گروه‌های جديد متدين و خط امامی از دل اصولگرايان و اصلاح طلبان معتقد هستم.
وی افزود: شما می‌دانيد که کشور امروز درگير يک مناقشه هسته‌ای از قديم بوده است. کسانی که ميهن پرست هستند بايد در اين مسئله پشت نظام بايستند. البته خوشبختانه بايد گفت که ايران در اين مناقشات وضعيت خوبی دارد.
کارشناس مسايل سياسی با موفق خواندن مذاکرات ژنو ادامه داد: در مذاکرات ژنو برای اولين بار دستور جلسه را ما صادر کرديم. ما در مناقشات به غرب بی‌اعتماديم چون آنها به ما دروغ می‌گويند و آنها نيز به ما بی اعتمادند و می‌گويند که ما در حال ساخت بمب اتم هستيم. راه حل اين مناقشه اين است که يک قدم ما و يک قدم آنها به سمت اعتماد سازی گام برداريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی افزود: ما نبايد به غرب در خصوص ارائه اورانيوم اعتماد کنيم و بايد به وسيله همان هواپيمايی که اورانيوم ۲۰ درصد را به ايران می‌آورد اورانيوم ۴ درصد را به غرب بفرستيم. البته اين مساله در مورد آمريکا نيز همين گونه است.
وی ادامه داد: اينکه ما فکر کنيم که رابطه آمريکا با ما خوب شده است غلط است چراکه تا زمانی که ما تجربه اسلامی داريم اين اتفاق غير ممکن است منتهی ما بايد با دشمن استراتژی تعامل داشته باشيم.

بعد از چالش‌های انتخابات موقعيت ايران در عرصه بين المللی قوی تر شده است

لاريجانی در ادامه درباره موقعيت ايران در عرصه بين المللی پس از انتخابات گفت: دشمن در حوادث اخير قصد داشت تا آبروی ما را ببرد ولی اين کار مثل اين است که يک ظرف رنگ را به کوه بپاشيم و بگوييم که ما کوه را رنگ کرديم!
وی افزود: امروز بعد از اين چالش‌ها به نظر من ما در موقعيت قوی تری قرار گرفتيم. غرب می داند که ديگر با يک کشور قدرتمند طرف است و می داند که ايران توان عبور از چالش را دارد. برداشت من اين است که ما به لحاظ موقعيت در عرصه بين المللی هيچگونه نزولی نداشتيم و بايد با تمام توان از اين ظرفيت استفاده کنيم.
لاريجانی ادامه داد: امروز در افغانستان و عراق دول غربی گرفتار شده‌اند. اما ما کار خودمان را می‌کنيم و نبايد اجازه بدهيم سخنانی که مطرح می‌شود مانع از ادامه کارمان شود. اين خيلی مهم است که خودمان واقع بين باشيم.

عدم دسترسی موسوی به رسانه کذب محض است

لاريجانی در ادامه با اشاره به اينکه برخی از عدم دسترسی موسوی به رسانه سخن می‌گويند گفت: گاهی آقايان مدعی می‌شوند که به رسانه‌ دسترسی ندارند در حالی که نوع دسترسی اينها به رسانه‌های غربی بی ‌نظير است و اساسا اين رسانه ها با آن گستردگی جهانی بعنوان بلندگوهای اينها عمل می کردند.
وی با بيان اينکه بعد از انتخابات در عرصه جهانی متوجه شدند که نظام اسلامی مستحکم تر از آن چيزی که آنها فکر می‌کنند گفت: من ديدم که آقای موسوی در بيانيه‌ای ضمن اينکه ادعای گذشته خود را مطرح کردند به نحوی به سقوط نظام نيز اشاره کردند. اين نشانه استيصال است چون زمانی که بنی صدر از کشور فرار کرد سقوط نظام را وعده می‌داد. اين رفتار برای يک سياستمدار با تجربه نيست. اين نظام با همه محاسباتی که دشمن می‌کند ساقط شدنی نيست و به لطف الهی هرگز هم نخواهد شد.
کارشناس مسايل سياسی گفت: مثلا آقای خاتمی گفته است که می‌خواهد به عنوان منتقد قدرت باقی بماند. حالا اگر اين حرف را يک نويسنده سکولار می‌زد مهم نبود اما از کسی مثل آقای خاتمی که خودش روحانی است انتظار ادبيات ولايی داريم. در ادبيات شيعه ما منتقد به ذات نداريم. اگر در مکتب شيعه يک نظامی بر اساس رابطه ولايت فقيه بود همه موظفيم که از او حمايت کنيم.
وی افزود: ايشان رئيس جمهور اين کشور بودند و بايد طبق منطق اهل بيت سخن بگويند. می خواهم بگويم اين سخنان نشانگر شوکی است که بعد از انتخابات به جناح اصلاح طلبان وارد شده است.

با اخبار منتشره در برخی سايت‌ها بايد هر هفته منتظر سقوط نظام باشيم

لاريجانی در ادامه گفت: اينکه غرب و يا رئيس جمهور کشوری مثل آمريکا از اين جريان فتنه اعلام حمايت کند نکته عجيبی نيست اما آن چيزی که مهم است و ما بايد به آن توجه کنيم تحرک، پيشرفت و قدرت نظام برای ادامه حوادث اخير است.
وی افزود: البته اين حوادث ذهن برخی‌ها را خراب کرده که برای اصلاح آن نياز به زمان است. برای من تعجب آور نيست که اين تحرک ادامه پيدا کند.
کارشناس مسايل سياسی ادامه داد: اينها با تمامی روزنامه‌ها و سايت‌های که دارند خيلی زمان است که فعاليت می‌کنند اما ما بروز اينچنينی آنها را امروز ديده ايم و اينها نگران کننده نيست. چون حقايق اجتماعی با يک کليد روشن و خاموش نمی‌شود. ما اگر بخواهيم جريان اين سايت‌ها و رسانه‌ها را دنبال و آن را باور کنيم بايد هر پنجشنبه منتظر سقوط نظام باشيم در حالی که اين اخبار غير واقعی است.

مسئولين نبايد گرفتار اطلاع نماها شوند

لاريجانی درباره سانسور و کاناليزه کردن اخبار توسط رسانه های غربی و برخی رسانه های داخلی و جلوه دادن فضا به نفع خود گفت: در زمانی که جنگ اول آمريکا در عراق اتفاق افتاد سانسور خبری عظيمی صورت گرفت. در آن موقع يک فيلسوف فرانسوی که اکنون فوت کرده با نوشتن يک مقاله سه شماره‌ای به اين نتيجه رسيد که هرگز برای يک غربی امکان ندارد از لايحه بزرگ "اطلاع نماها " که توسط رسانه ها توليد می شود و در اختيار مخاطب قرار می گيرد عبور کند.
وی افزود: پس ما نبايد گرفتار "اطلاع نما " شويم و همچنين نبايد مسئولين ما با خواندن برخی از روزنامه‌ها گرفتار اين گونه "اطلاع نما " شوند. آنها بايد کار خودشان را بدون توجه به جنجال‌های رسانه ای ادامه دهند. آنها بايد مسلح به بصيرت شوند.
محمد جواد لاريجانی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار حوزه احزاب فارس با بيان اينکه موسوی پيچيدگی لازم را برای ورود به چنين صحنه سياسی نداشت گفت: گروه‌های اصلاح طلب با استفاده از سادگی موسوی به خوبی توانستند ميدان را به دست بگيرند و گذشته از تخلف شرعی و قانونی، مرتکب تخلف اخلاقی شدند.
لاريجانی ادامه داد: تقريبا همه جناح اصلاح طلب از جمله مشارکت، مجمع روحانيون مبارزه، کارگزاران، با همه امکانات در حوادث اخير وارد شده بودند. البته آنها فکر نمی‌کردند که با چنين شکستی روبه رو شوند.
وی درباره آينده جناح اصلاح طلب افزود: اينکه از اين به بعد هم آنها همان تاثير گذشته را خواهد داشت يا نه حداقل انتظار اين است که اين جناح حساب خود را با دشمنان و بيگانگان جدا کند. شايد اين مساله به آنها کمک کند که در آينده بتوانند کاری صورت دهند اما در شرايط فعلی آنها بی آبرو هستند چون شعارهای که سر داده می‌شود همان شعارهايی است که در بيرون از مرز ها پخت و پز می‌شود.

موسوی از پيچيدگی لازم برای اين تجربه سياسی برخوردار نبود

کارشناس مسايل سياسی در ادامه افزود: درباره رفتار موسوی پس از انتخابات خوشبينانه ترين تحليل اين است که آقای موسوی از پيچيدگی لازم برای اين تجربه سياسی برخوردار نبود و برخی از گروه‌های سياسی توانستند به ذهن وی اين گونه القاء کنند که موسوی پيروز انتخابات است و بعد از انتخابات نيز گفتند که با اشاره موسوی کار نظام تمام است.
وی افزود: حدس ديگر اين بود که آقای موسوی از ابتدا آن توجه لازم را به نظام نداشت.

اصلاح طلبان می‌خواستند با اين انتخابات کار نظام را يکسره کنند

کارشناس مسايل سياسی با بيان اينکه جريان اصلاح طلبی در ايران بر اساس يک انحراف ايجاد شد گفت: همانگونه که بچه‌های مسلمان ما قبل از انقلاب مدهوش مارکسيسم شدند و تلاش کردند که مارکسيسم را با اسلام مخلوط کنند عين همين مساله هم بعد از انقلاب اسلامی رخ داد و فرزندان انقلاب مهدهوش پيشرفت‌های غرب شدند. آنها فکر کردند که نظام سکولار غربی می‌تواند در انقلاب اسلامی موثر باشد.
وی افزود: مرحوم بازرگان قبل از انقلاب معتقد بود که حکومتی مثل سوئيس که اگر شرب و خمر و زنا را امثال ‌آنها ممنوع باشد يک حکومت اسلامی است يا در دوران آقای خاتمی تلاش شد که نظام به يک نظام سکولار با نمای اسلامی تبديل شود. اما ديديد که اين تفکر بعد از ۸ سال شکست خورد.
لاريجانی با بيان اينکه جريان اصلاح طلب به اين نتيجه رسيد که در چارچوب قانون نمی تواند کار خود را پيش ببرد گفت: بر همين اساس اصلاح طلبان برنامه ريزی کردند که در صورت پيروزی و شکست کار نظام را يکسره کنند.
وی با بيان اينکه حمايت يک دست غربی‌ها از اصلاح طلبان نشان از درستی اين تحليل داشت افزود: به نظر من کاری که آقای موسوی انجام داد اگر چه با شکست روبه رو شد اما اين مساله از مسئوليت وی نخواهد کاست.

رفتار معقول موسوی برای آينده جناح اصلاح طلب نيز مفيد بود

کارشناس مسايل سياسی در ادامه با بيان اينکه ای کاش موسوی به نظام و قانون پايبند می‌ماند و نتيجه انتخابات را می‌پذيرفت گفت: اگر موسوی قانون شکنی نمی کرد به عنوان يک سياستمدار باقی می‌ماند و بالاخره در کشور انتخابات متعددی از جمله شوراها و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. اين برای آينده اين جناح نيز مفيد بود ولی با اين کار که بعد از انتخابات انجام شد اصلاح طلبی در ايران از بين رفته است.
وی افزود: اين هم برکتی برای نظام است چون اصلاح طلبی منحرف شد؛ اصلاح طلبانی که به امام و نظام اعتقاد ندارند و به يک نظام سکولار که فقط از امام به عکس ايشان و از اسلام فقط رنگ سبز را می‌شناسد. البته اصلاح طلبان معتقد به نظام بايد يک حرکت اصيل اصلاح طلبی را سامان دهند.
لاريجانی ادامه داد: من می‌خواهم بگويم کشور ما نسبت به گذشته به لحاظ تجربه مدنی يک قدم جلو رفت و در مقابل يک نافرمانی قوی، مقتدرانه عمل کرده است و اين يک تجربه است. حوادث بعد از انتخابات علی رغم جار و جنجال‌ها، گروه های سياسی را هوشيار کرده است و يکی از هوشياری آنها اين بوده که بايد انتخابات را جدی بگيريم. نه تنها اصلاح طلبان بلکه حتی اصولگرايان نيز به اين نتيجه رسيدند.
محمد جواد لاريجانی در ادامه گفتگوی تفصيلی خود با خبرنگار حوزه احزاب فارس در رابطه با مطرح شدن طرح‌هايی مانند طرح وحدت ملی گفت: اگر فرض را بر اين بگيريم که اين طرح از روی دلسوزی است و اينکه عقلای قوم جمع شدند امر پسنديده ای است اما بنظر من اول کار آنها بايد وضعيت را خوب و واقع بينانه تشخيص بدهند.
وی افزود: اينکه حضرات احساس بحران می‌کنند و گمان کنند که مملکت منتظر اين است که برخی از افراد راضی شوند يا نه، به نظر من اين خلاف واقعيت است چون کشور در حال پيشروی است و همه چيز همانند سابق در حال اجرا است.
کارشناس مسايل سياسی ادامه داد: بنابراين اگر طرحی فرض بر اين دارد که ما در بحران قرار داريم و کشور معطل چند نفر است اين خلاف عقل است.
وی افزود: البته اگر جناحی به نام اصلاح طلب که در حال نابودی است کمک بخواهد مانعی ندارد اما نبايد آنها را طلبکاران نظام بدانيم ضمن اينکه اگر آنها به درون نظام برنگردند نظام معطل آنها نخواهد بود؛ نظام در حال پيشرفت و کار خودش را می‌کند.

عملکرد موسوی پس از انتخابات مصداق کامل عمل کودتايی است

لاريجانی در ادامه با بررسی وضعيت کانديداها در انتخابات اخير گفت: از مقايسه‌هايی که بين کانديداها بود و وقت فراوانی که داشتند (عليرغم مشکلاتی که مقام معظم رهبری هم فرمود)، مباحثاتی که بين جوانان پيش آمده بود نتايج انتخابات کاملا مشخص بود و خدا را شکر منتقدين حتی يک اشکال هم نتوانستند به روند انتخابات بگيرند.
وی افزود: همان سيستمی که آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی را رئيس جمهور کرده بود اجرا شد و آقای احمدی نژاد سرکار آمد. به لطف الهی دولت تشکيل شد و دولت و نظام در حال فعاليت هستند و يک قدم نيز به جلو رفته است. ما بايد اين را مبنا قرار دهيم.
کارشناس مسايل سياسی ادامه داد: يکی از حوادثی که در انتخابات بوجود آمد اين بود که آقای مير حسين موسوی بعنوان يکی از کانديداها که جناح اصلاح طلب از وی حمايت می‌کرد به طور ناگهانی خود را پيروز اعلام کرد و نتيجه غير از اين را خلاف دانست و با اين کار از مردم خواست نافرمانی کرده و به خيابان‌ها بريزند.
لاريجانی گفت: اين مصاديق کامل يک عمل کودتايی است؛ البته بنده نمی‌دانم که وی دانسته يا نادانسته اين کار را کرده است اما به هرحال اين مساله از مسئوليت وی در قبال رفتار خود نمی‌کاهد.

رهبری شرايط را به درستی تشخيص دادند

دبير کميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در ادامه درباره بحث نافرمانی گفت: مشروح‌ترين بحث را درباره نافرمانی را مرحوم شيخ طوسی در کتاب خود آورده آورده است و ايشان بدترين نافرمانی را خروج عليه امام مشروع دانسته است که اين جرم بسيار سنگينی است.
وی درباره ويژگی های نافرمانی از بيان مرحوم طوسی گفت: اول اينکه کسانی که به اين نافرمانی دست می‌زنند و از فرمان ولی فقيه سر باز می‌زنند در عين حال به عنوان شبکه مخفی می‌شوند و شبکه خود را پنهانی تشکيل می دهند.
لاريجانی ادامه داد: نکته دومی که مرحوم طوسی در اين نافرمانی مطرح کرده است نافرمانی مبتنی بر ايده است. به تعبير ايشان کسانی که نافرمانی می‌کنند ايدئولوژی دارند و بر اساس ايده خود عليه حاکميت وارد شده و نافرمانی می‌کنند بر همين اساس بايد بگوييم نافرمانی اخير هر دو اين ويژگی‌ها را داشت.
وی افزود: شيخ طوسی در همين کتاب می نويسد که حضرت امير هر زمان که برای سخنرانی اقدام می‌کرد يک فرد از بين خوارج بلند شده و می‌گفت که حکم فقط از سوی خداست. حضرت علی (ع) فرمود اولا کلمه حق يراد بها الباطل، ثانيا ما با شما بر سه اساس برخورد نمی‌کنيم اساس اول اينکه اگر شما به مسجد بياييد و فقط به خاطر ذکر خدا مشغول باشيد نه غير از آن که به عنوان مثال در نماز جمعه ديديم که چه مسائلی پيش آمد. دوم اگر چه دل شما با ما نيست اگر دستتان با ما باشد ما با شما کاری نخواهيم داشت و از بيت المال نيز به شما حقوق خواهيم داد و سوم اينکه قبل از اتمام حجت شما را سرکوب نمی‌کنيم.
لاريجانی گفت: ما در حوادث بعد از انتخابات تجربه‌ای را گذرانديم و نظام و مقام معظم رهبری به خوبی تشخيص دادند که نافرمانی اخير از انواع کدام نافرمانی‌ها است.
وی افزود: به نظر من مقام معظم رهبری حقيقتا با رفتار شجاعانه خود هم نظام اسلامی را حفظ کرده و حتی بهترين خدمت را به دموکراسی کردند که بايد هر ميهن پرستی از اين واقعيت خوشحال می‌شد.

ولايت فقيه به عنوان لنگری برای حفظ کشور است

لاريجانی در ادامه درباره تجربه سه دهه گذشته انقلاب اسلامی گفت: در کشور ما در زمان مشروطه تحرکی برای ايجاد يک نظام مشروع مبتنی بر آرای مردم صورت گرفت ولی ناکام ماند چون مبانی مدنی آن خيلی روشن نبود و از لحاظ عملی طرح خيلی درستی را نداشت. چون اين تحرک به لحاظ نظری تکليفش مشخص نبود جايگاه ولی فقيه در آن روشن نشده بود.
وی افزود: اين در واقع ابتکار عظيم حضرت امام (ره) بود که ولايت فقيه را به عنوان لنگری برای حفظ دين مردم معين کردند. نه اسلام خانه نشين بلکه اسلامی که روابط مدنی را در نظر گرفته است. به نظر من شکرانه اين نعمت اين است که ما مبحث ولايت را هر چه بيشتر بشکافيم، بشناسيم و وظايفمان را در اين چارچوب بهتر انجام دهيم. دنيا و جهان اسلام به اين مسئله توجه دارد.

عمل موسوی پس از انتخابات مصداق محاربه است

دبير کميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در ادامه گفت: به نظر من حکم اين نافرمانی محاربه است و ولی وظيفه دارد آنها را محاکمه و منکوب کند. برخی‌ها فکر می‌کنند که محاربه تنها بين دو کشور انجام می‌شود اما نافرمانی انواع مختلفی دارد که ممکن است اين نافرمانی به محاربه نيز تعريف شود.
وی افزود: بر همين اساس مقام معظم رهبری همانند حضرت علی (ع) در سخنانی اتمام حجت کردند و فرمودند که اين تجربه برای قدرت نظام خوب است. اتفاقا بعد از جنگ با خوارج حضرت علی (ع) فرمودند اين جنگ برکتی برای جهان اسلام است. در اين نافرمانی نيز ما فهميديم که چگونه بايد در مقابل شبيخون‌ها محکم باشيم و شبکه‌های مختلف تبليغاتی و حتی گروه‌هايی که وارد فعاليت‌های سياسی می‌شوند بايد منضبط و در چارچوب قانون اساسی کار کنند.
وی با بيان اينکه مراجع تقليد و فقهای ما بايد اين مباحث را بعنوان لوازم حکومت بيشتر زنده کنند افزود: فرض را بر اين می‌‌گيريم که خدايی ناکرده اين نافرمانی به سرانجامی می‌رسيد و آقای موسوی بعد از انتخابات رئيس جمهور می‌شد و حتی مجلس و رهبری منحل می‌گرديد (چون اينها دنبال نظام جديد بودند)، بايد به اين آقايان گفت که فکر می‌کنيد اگر شما اين کار را می‌کرديد چه چيزی از دموکراسی و تماميت ارضی کشور باقی می ماند؟
محمد جواد لاريجانی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار حوزه احزاب فارس گفت: ما نبايد اين حادثه را آنچنان بزرگ ببينيم که بزرگی تجربه دموکراسی ايران را تحت الشعاع قرار دهد و از طرفی نبايد آن را به دعوای بين آقايان موسوی و احمدی نژاد تنزل دهيم.
وی با انتقاد از بدفهمی حوادث اخير توسط برخی از سياسيون گفت: فکر می‌کنم جايی که برخی از دوستان ما نتوانستند خوب بفهمند اينجا بود که احساس می‌کردند حوادث بعد از انتخابات دعوای بين اين دو نفر است. اگر اين گونه بود می‌شد کار را با يک ضيافت شام تمام کرد ولی اساسا بحث بر سر اينها نيست. بنظر من حتما اين حوادث ريشه دار است.

سکوت خواص در حوادث اخير کوتاهی در برابر نظام بود

لاريجانی در ادامه درباره گرايش برخی اصولگرايان به موسوی و غافلگيری آنها از رفتار وی پس از انتخابات گفت: آن چه که در اين خصوص مهم است اين است که برخی دوستان اصولگرا با جناب آقای احمدی نژاد عدم تفاهم و يا موافقت در امور داشتند و اين نيز از پرده بيرون و پنهان نيست و معتقدند بودند که آقای موسوی در چارچوب نظام کار خواهد کرد و به اين شکل به آقای موسوی توجه داشتند اما آنها غافلگير شدند چون هيچ کس انتظار نداشت که آقای موسوی بعد از انتخابات، تمام شوقی را که ايجاد شده بود را به سمت سينه نظام برگرداند.
وی افزود: اما به اعتقاد من بعد از روشن شدن ماجرا حق اين بود که اين دسته از خواص برای اصلاح رفتار خود وارد عرصه شوند چراکه کاملا روشن بود که دعوا بر سر آقای احمدی نژاد و موسوی نبود بلکه يک حرکتی عليه نظام صورت گرفته بود که سکوت خواص در اين باره کوتاهی بود.
لاريجانی تاکيد کرد: به نظر من اين وظيفه شرعی همه بود تا از نظامی که در راس آن ولی فقيه قرار دارد دفاع کنند و البته اين در کارنامه همه ما ثبت خواهد شد.

با کنار رفتن پرده‌ها علما بيشتر وارد عرصه می‌شوند

لاريجانی درباره نحوه ورود حوزه های علميه در حوادث اخير و دفاع از نظام گفت: علمای حوزه اصولا در مناقشات سياسی وارد نمی‌شوند. اما زمانی که خود اسلام مورد هجمه قرار بگيرد محکم وارد عرصه می‌شوند. البته در اينجا يک شبهه وجود دارد اينکه آيا حوادث بعد از انتخابات يک مناقشه بين دو جناح سياسی بود يا هجمه غرب به اصل نظام؟
وی افزود: طبيعی است زمانی که هجمه غرب به اصل نظام روشن می‌شود علمای ما از هيچ چيزی هراس نداشته و وارد عرصه می‌شود.
لاريجانی گفت: بر همين اساس ورود علما به حوادث بعد از انتخابات بر گرفته ازاين منطق است که به نظر من تا حدودی درست است و به مرور زمان و با کنار رفتن پرده‌ها طبيعی است که علما بيشتر وارد عرصه شوند.

موسوی و کروبی کوچکتر از آن هستند که جلوی حرکت نظام بايستند

لاريجانی در ادامه درباره تحرکات اخير اصلاح طلبان گفت: به نظر من اصلاح طلبان تمام سعی خود را می‌کنند که آثار وجود خود را در جامعه محسوس کنند اما ملت ما حتما جريانی را که حرفی برای گفتن ندارد و همنوا با کسانی که به هيچ عنوان به منافع کشور اهميت نمی‌دهند نمی‌پسندند. حالا اين افراد هر کسی که می خواهد باشد.
وی افزود: من سايز موسوی و کروبی را خيلی کوچکتر از آن می‌بينيم که بخواهند جلوی اين حرکت بزرگ نظام را بگيرند. نظر من اين نيست که بايد مسئولين امنيتی از تحرکات اين افراد غافل باشند بلکه منظورم اين است که نظام اسلامی با ريشه خود و همچنين با ولايت فقيه محکم است و اين آقايان در مقابل اين نظام سازمان دهی شده بسيار کوچکند.
لاريجانی درادامه درباره محاکمه سران فتنه نيز گفت: درباره اينکه با اين افراد چگونه برخورد شود نظر کلی نظام مهم است ولی آن نکته‌ای که در خصوص اتمام حجت با نافرمانان گفتم خيلی مهم است. چون اتمام حجت موجب می‌شود که مردم به عنوان مخاطب تمامی جريان‌ها در اين خصوص بيشتر مطلع شوند.
وی افزود: بايد مردم متوجه شوند که چه ظلمی در حق آنها روا شده است و البته اين مساله "زمان‌بر " است. البته بايد جرم اين افراد پيگيری شود و ترديدی در اين خصوص وجود ندارد منتهی بايد توجه داشت که نوع اين جرم که يک نافرمانی بود با جرم‌های ديگر فرق می‌کند.

ويژگی اين انتخابات صراحت رای دو طرف بود

لاريجانی در ادامه درباره ويژگی انتخابات اخير رياست جمهوری گفت: اين انتخابات يک ويژگی‌ داشت و آن هم صراحت رای دو طرف بود. کسانی که با آقای موسوی رای دادند افراد بی دين نبودند بلکه بخش خوبی از نيروهای متدين بودند که سر خورده شده و منتقد دولت بودند و بر همين اساس تصميم گرفتند به آقای موسوی رای بدهند.
وی افزود: البته بخش ديگری نيز بودند که فکر می‌کردند آقای موسوی بهتر می‌تواند کار کند. من فکر می‌کنم کسانی که با آقای موسوی رای دادند غالبا از متدينين بودند.
کارشناس مسايل سياسی در ادامه افزود: منتهی اينکه چه عواملی موجب نارضايتی شده بود جای بررسی بيشتری دارد. ضمن اينکه بنظرم اينکه می‌گفتند کسانی که به موسوی رای داده‌اند عموما تحصيل کرده بوده‌اند و کسانی که آقای احمدی نژاد رای دادند تحصيل کرده نبودند، برداشت درستی نبوده است.

بايد به چالش کارآمدی توجه ويژه داشته باشيم

لاريجانی در پايان درباره چالشهايی که نظام با آن دست به گريبان است نيز گفت: ما در امر کار آمدی نظام چالش‌های جدی داريم و اين را دست کم گرفتيم. مثلا شما می‌بينيد که يک جوان تحصيل کرده که آينده‌ روشنی برای زندگی خود ندارد برای اينکه ازدواج کند بايد مدت‌ها صبر کند.
وی افزود: ما به اين مساله کمتر توجه کرديم و عمدتا عشقی مملکت را اداره کرده ايم البته نمی‌خواهم دست آوردها را کم بگيرم چون پيشرفت‌های ما چشم گير است، اما گاهی اوقات موفق هستيم ولی کارآمديمان در اين موفقيت‌ها پايين است.
کارشناس مسايل سياسی درباره معضل ديگر گريبانگير نظام گفت: بايد توجه کنيم که تفکر سکولاريسم نمايی فريبنده دارد و در حوادث اخير هم تهاجم سکولار موجب شد تا در کشور ما فردی نصر من الله و فتح قريب بگويد ضمن اينکه بی‌حجاب نيز باشد. اين کاملا نشان می دهد که قضايای کشور به وسيله تفکر سکولار چگونه به هم ريخته است و امروز اين وظيفه علما است که با تشريح مسائل دينی از تفکرات سکولاريستی پرده بردارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016