دوشنبه 17 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عيسی سحرخيز اعتصاب غذا کرد، تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی

تا آزادی روزنامه نگاران زندانی - خانواده عيسی سحرخيز، روزنامه نگار و فعال سياسی که از ۱۴ تيرماه در سخت ترين شرايط در بازداشت است در گفتگو با روز فاش کردند که وی در پيامی از زندان اعلام کرد که آيت الله خامنه ای، مسول همه وقايع بعد از انتخابات است و او به خاطر عملکرد و رفتار رهبر جمهوری اسلامی در زندان است.

اين روزنامه نگار که مدت کوتاهی بود از سلول های تنگ انفرادی به بند عمومی زندان اوين منتقل شده بود به تازگی، بار ديگر به سلول انفرادی منتقل شده، پيداست از نظر بازجويان همکاری نمی کند. به همين جهت هم سحرخيز اعلام کرده است که در اعتراض به شرايط فعلی دست به اعتصاب غذا خواهد زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عيسی سحرخيز، روز ۱۴ تيرماه در حالی که در شمال ايران بازداشت شد که هشت مامور امنيتی به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دنده قفسه سينه او را شکستند. در تمام مدت بازداشت نيز از درمان دنده شکسته اين روزنامه نگار جلوگيری به عمل آمد چنانچه همسر او اعلام کرد دنده همسرش بد جوش خورده و به شدت او را اذيت ميکند.

خانواده سحرخيز در گفتگو با روز از وضعيت اين روزنامه نگار ابراز نگرانی کردند انها از انتقال مجدد او به سلول انفرادی و اعتصاب غذای او به شدت نگران هستند.

مهدی سحرخيز، فرزند عيسی سحرخيز، روز گذشته در گفتگو با روز از لاغری شديد پدرش خبر داده و گفت: در آخرين ديداری که مادرم با پدر در زندان اوين داشته او را نزديک به ۲۰ کيلو لاغر ديده که به طور مداوم سرفه می کرده و به شدت ضعيف شده است اما وضع روحی او خوب و همچنان مقاوم است.

وی افزود: پدرم نيمه های شب صدای ناله زنی را شنيده که اين ناله تا صبح ادامه داشته و از صاحب صدا می پرسد که چرا ناله ميکند و قضيه چيست. آن زن می گويد بيماری ام اس دارد و زندانی سياسی است. همين مکالمات باعث می شود که بازجو، پدرم را به عنوان تنبيه به خاطر ارتباط گرفتن با يک زندانی ديگر! به سلول انفرادی بفرستد و پدرم اکنون در زندان انفرادی به سر می برد.

بر اساس اين گزارش اکنون يک زن مبتلا به بيماری ام اس که وضعيت بسيار نامساعد و نگران کننده ای دارد به اتهام سياسی در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد اما آقای سحرخيز نتوانسته است از هويت اين زن زندانی به خانواده اش سخنی بگويد.

پيش از اين نيز يکبار عيسی سحرخيز را به عنوان تنبيه، نيمه های شب، چندساعتی بدون جوراب و کفش در حياط زندان اوين نگهداشته بودند و اين در حالی بود که سرمای نيمه شب اوين در برهه زمانی فعلی به شدت آزار دهنده و زير صفر است.

به گفته مهدی سحرخيز، پدرش بعد از اين برخوردها تصميم گرفته است که به خاطر شرايط بسيار بدی که در زندان دارد دست به اعتصاب غذا بزند اما او پيش از اين اقدام در پيامی از داخل زندان به خانواده اش اعلام کرده است که تمام وقايع اخبر، زير نظر خود آقای خامنه ای انجام می شود و رهبر جمهوری اسلامی مسول همه اين وقايع است.
مهدی سحرخيز در اين زمينه گفت: پدرم در اين پيام گفته است که او به خاطر انتقاد از تصميم های آقای خامنه ای در زندان است.

وی همچنين خبر از تماس تلفنی دو دقيقه ای آقای سحرخيز با همسرش در روز پنج شنبه داده و گفت: مادرم سعی کرده او را متقاعد کند که اعتصاب غذا نکند چون به شدت بنيه اش ضعيف است و حال جسمی اش اصلا خوب نيست. سرفه های خشک داشته و روزی ده قرص ميخورد و به گفته مادرم اگر اعتصاب غذا کند چون داروها را نيز قطع می کند احتمالا از دست خواهد رفت. اما گويا پدرم فقط گفته که چند روزی اعتصاب غذا را عقب مياندازد و اگر به خواسته های او توجه نکنند و به شرايط بسيار بدی که در آن قرار دارد خاتمه ندهند، اعتصاب غذا خواهد کرد.

فرزند عيسی سحرخيز افزود: ما به شدت نگران او هستيم دارند، دارند او را از بين می برند و به قول مادرم نه رسانه ای در ايران وجود دارد که اطلاع رسانی کند و نه خبری می توان از داخل زندان گرفت می ترسيم داخل زندان از بين برود و خبردار نشويم. تنها ارتباط همان تلفن هست که برای دو دقيقه صحبت کردن نيز ۲۰ باربه پدرم ميگويند قطع کن و.... از طرفی پدرم نيز خيلی از موارد و خبرها را به مادرم نمی گويد تا ما نگران نشويم و ما می ترسيم وضعيت پدرم خيلی بدتر از اين باشد که ما ميدانيم.

وی از مراجعه مادرش به دادستان تهران خبر داده و گفت: مادرم به دفتر دادستان رفته و بعد از ۴ ساعت انتظار توانسته مسول دفتر دادستان را ببينيد وضعيت پدرم را گفته و درخواست ملاقات کرده اما مسول دفتر دادستان تنها يک برگه به او داده و گفته که پر کن خبر ميدهيم! او هم پر کرده اما خبری نشده، يک نامه به دادستان داده اما هيچ جوابی نداده اند و انگار که سنگی را بيندازی ته چاه و صدايی در نيايد دقيقا هيچ انعکاسی ندارد و هيچ جوابی نميدهند.

مهدی سحرخيز تصريح کرد که پدرش به خاطر انتقاد از ديکتاتوری آقای خامنه ای در زندان است و هر اتفاقی برای او بيفتد مسوليت آن مستيقا برعهده رهبر جمهوری اسلامی است.

عيسی سحرخيز از بنيانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ايران و مدير مسئول نشريه توقيف شده آفتاب است. اين روزنامه نگار سرشناس، در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، برای مدتی مدير کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ بود و به دستور سعيد مرتضوی به اتهام آن که به روزنامه زن اجازه داده خلاف نظر مرتضوی منتشر شود، برکنار شد.
سحرخيز که از منتقدان سرسخت محمود احمدی نزاد و دولت وی به شمار ميرود، سه ماه بعد از افتادن به زندان با اتهام های توهين به رهبری، تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور روبرو شده است.

سحرخيز به عنوان نماينده مديران مسئول روزنامه ها در هيات نظارت بر مطبوعات، چند بار با محسنی اژه ای که نماينده قوه قضائيه در اين هيات بود درگير شد. در يکی از اين دفعات محسنی اژه ای ابتدا قندانی را به سوی اين روزنامه نگار پرتاب کرد و سپس او را گاز گرفت. سحرخيز با افشای اين موضوع باعث شد تا اين روحانی که خود را متين و موقر نشان می داد رسوا شود و بعدا نيز از وی به دادگاه شکايت برد که به جائی نرسيد.

محسنی اژه ای و سعيد مرتضوی در همه اين سال ها بدترين دشمنان سحرخيز بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016