سه شنبه 18 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقراض شبکه بانکی ۲۰ استان از بانک مرکزی، ايلنا

۲۰ استان در پايان آذر ۸۸ بيش از سپرده‌های جذب شده تسهيلات پرداخت کردند، يعنی علاوه بر اين‌که ۱۰۰درصد سپرده‌های جذب شده را صرف تسهيلات‌دهی کردند بلکه مجبور به استقراض از منابع در اختيار بانک مرکزی شدند


ايلنا: از مجموع ۳۰ استان، ۲۵ استان، استاندارد موجود در تسهيلات‌دهی را رعايت نکردند و از اين تعداد نيز۲۰ استان بيش از سپرده‌های جذب شده تسهيلات پرداخت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، براساس آمار بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها در خصوص جذب سپرده و پرداخت تسهيلات در ۳۰ استان نشان می‌دهد، ۲۰ استان در پايان آذر ۸۸ بيش از سپرده‌های جذب شده تسهيلات پرداخت کردند يعنی علاوه بر اينکه ۱۰۰ درصد سپرده‌های جذب شده را صرف تسهيلات‌دهی کردند بلکه مجبور به استقراض از منابع در اختيار بانک مرکزی شدند که در هر استان ميزان استقراض متفاوت است.
استان‌های مازندران ۱۳۸ درصد، آذربايجان شرقی ۱۰۳ درصد، گيلان ۱۲۶ درصد، کرمان ۱۰۲ درصد، آذربايجان غربی ۱۴۵ درصد، کرمانشاه ۱۵۲ درصد، يزد ۱۱۵ درصد، گلستان ۱۴۸ درصد، همدان ۱۲۰ درصد، سمنان ۱۵۸ درصد، لرستان ۱۵۶ درصد، اردبيل ۱۶۱ درصد، قزوين ۱۱۷ درصد، کردستان ۱۲۳ درصد، زنجان ۱۲۳ درصد، چهارمحال و بختياری ۱۱۴ درصد، ايلام ۱۸۲ درصد، کهگيلويه و بويراحمد ۱۶۴ درصد، خراسان شمالی ۱۵۸ درصد و خراسان جنوبی ۱۰۶ درصد سپرده‌های جذب شده را به پرداخت تسهيلات اختصاص دادند.
بانک‌ها در اين استان‌ها مرز خطر را در نورديده و به استقراض از بانک مرکزی روی آورده‌اند اما شبکه بانکی برخی از استان‌ها بيش از استاندارد ۸۰ درصدی تسهيلات پرداخت کرده‌اند. استان‌های تهران ۸۳ درصد، خراسان رضوی ۸۶ درصد، فارس ۸۱ درصد، خوزستان ۸۹ درصد و سيستان و بلوچستان ۸۲ درصد از اين جمله‌اند.
کارشناسان و فعالان نظام بانکی معتقدند شبکه بانکی مجاز است تنها ۸۰ درصد منابع جذب شده را صرف تسهيلات‌دهی کند زيرا بخشی از سپرده‌ها را بايد برای پاسخگويی به نيازهای روزانه افراد نزد خود نگه دارند و بخشی را نيز که به طور ميانگين حدود ۱۲ درصد است بايد نزد بانک مرکزی سپرده قانونی کند. اين در حالی است که برخی بانک‌ها در اين پنج استان استاندارد ۸۰ درصدی را به راحتی پشت سر گذاشته اما فعلا به مرحله خطرناک نرسيده‌اند.
تنها در ۵ استان شبکه بانکی براساس اصول بانکداری فعاليت کرده است؛ يعنی هم از بانک مرکزی استقراض نداشته‌اند و هم استاندارد ۸۰ درصدی را رعايت کرده‌اند.
استان‌های هرمزگان ۷۹ درصد، بوشهر ۹ درصد، قم ۷۵ درصد، مرکزی ۱۱ درصد و اصفهان ۷۷ درصد سپرده‌های خود را صرف پرداخت تسهيلات کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016