چهارشنبه 26 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: حرف اصلاح طلبان پذيرش داوری کل قانون اساسی است، ايلنا

ـ دولت حق ندارد بر خلاف قانون اساسی عمل کند و جريانات و افراد هم حق ندارند خارج از قانون اساسی حرکت کنند
ـ توقع ما از قوه قضاييه برخورد با منطق طبق قانون اساسی و آيين دادرسی است
ـ نوروز واقعا برای ما ايرانيان عيد است


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر توجه به کل اصول قانون اساسی، گفت: حرف اصلاح طبان برگشت به کل قانون اساسی و پذيرش داوری آن است.
به گزارش ايلنا، سيد محمد خاتمی درديدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسين دانشگاهها و نمايندگان انجمن در دانشگاههای تهران،تربيت مدرس،امير کبير، تربيت معلم و شهيد بهشتی با اشاره به فرارسيدن عيد نوروز اظهار داشت: در ميان يادها و نام ها، نوروز ايرانی ترين نام و ياد است که مورد تاييد اسلام هم قرار گرفته است و حتی دعای مخصوصی به اين مناسبت نيز وارد شده است. نوروز واقعا برای ما ايرانيان و تمام کسانی که تحت تاثيرفرهنگ و تمدن ايرانی- اسلامی هستند و نيز کسانيکه علاقه مند به ايران و عظمت ايران در طول تاريخ بودند،عيد است.
وی با بيان اينکه نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجی ايرانی، اعتدال خواهی، نشاط جويی و طراوت خواهی ايرانی است، افزود:انتخاب اين لحظه به عنوان اول سال درست در موقعيتی که کل طبيعت در معتدل ترين موقعيت خود قرار می گيرد نشانه نبوغ و ابتکار است. هر جا که که فرهنگ ايرانی مورد توجه است نوروز نيز مورد توجه است؛ همه ی سنت ها و رسم هايی که مورد نوروز در ايران وجود داشته درس اموز و قابل تامل است؛نظيرخانه تکانی که زدودن گرد و غبار از ظاهر زندگی و طبعا زدودن گرد و غبار از دل هاست؛ و يا از اين موقعيت استفاده کردن برای ديد و بازديدها، رفع کدورت ها برای تقويت دوستی ها و پيوستگی ها در جامعه، تا سال را با نزديکی و محبت به همديگر و پشت سر گذاشته شود و کدورت‌ها و مسائلی که در زندگی هست از بين رود، به اميد اينکه سراسر نو باشد و آن شعار معروفی که هست و خيلی هم گرامی است"نوروزتان پيروز، هر روزتان نوروزباد" اين را در عمل هم ايرانی مورد توجه قرار می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور سابق کشورمان با تبريک اين عيد به همه ايرانيان عزيز در هرکجا که هستند، تمام آنها که به ايران علاقه دارند و دلشان برای ايران می تپد و به خصوص برای ملت بزرگوار ايران که نوروز متعلق به اوست، گفت: ملت ايران افتخارات بزرگی داشته است و علاوه بر نوروز تقويمی، نوروز های زيادی در تاريخش وجود داشته از جمله اين نوروزها پذيرش اسلام با آغوش باز است.ايرانی که هيشه نو خواهی،عدالت خواهی، حق طلبی و خدا پرستی در متن فرهنگش وجود داشت، در چهره اسلام همه اينها را ديد و با آغوش باز آن را پذيرفت و همه ظرفيت تاريخی و اجتماعی و فکری خودش را در اختيار اسلام قرار داد و سبب ايجاد تمدن بزرگ و فرهنگ فاخر اسلامی شد.
رئيس مرکز بين المللی گفت‌وگو فرهنگها و تمدنها ادامه داد: ايرانی‌ها ، اعم از مسلمان و غير مسلمان، يک خصوصيت ديگر هم داشتند که پذيرفتن اسلام يا احترامشان به اسلام از ديدگاه و زاويه تعبير و تفسيری بود که امام علی بن ابيطالب(ع) و اهل بيت عصمت و طهارت از اسلام داشتند؛ يعنی اسلام عدالت و اسلام عقلانيت و اين هم نشانه اعتدال طلبی و عدالت جويی ملت ايران است که ما به آن افتخار می کنيم.
وی تاکيد کرد: در همه ايرانيان -نه تنها شيعيان- محبت و سرسپردگی به اهل بيت و نيز نگاه به اسلام و دين خدا از زاويه ديد عدالت خواهانه و عقل گرايانه اميرالمومنين (ع) را می بينيم .
خاتمی با بيان اينکه در دوران اخير، مشروطيت نوروز ديگری در تاريخ ما بود و انقلاب اسلامی نيز ديگر نوروز بزرگ تاريخی و معنوی آغاز يک حيات طيبه جالب در جامعه ما بود، خاطرنشان کرد:انقلاب ما انقلاب بزرگی است و همه دنيا شاهد بود که بدون توسل به زور و سلاح در مقابل رژيمی که مجهز به انواع سلاح‌ها و سازمان‌های مقتدر اطلاعاتی و نظامی و امنيتی بود و نيز با پشتوانه و حمايت قدرت های بزرگ بين المللی با دست تهی با کلام و منطق با محبت با گل در برابر گلوله ايستاد و با حضور فراگير مردم اين انقلاب پيروز شد.اين نوروز نوروز بزرگی برای ما بود و چشم اندازی را به روی ما و به سوی آينده بهتر گشود و از دل انقلاب ما جمهوری اسلامی بر آمد.
رئيس بنياد باران اظهار داشت: حکومت هايی که نام جمهوری اسلامی دارند، الان وجود دارند البته مثلا يک نوع حکومتی در همسايگی ما تحقق پيدا کرد که نه تنها خيانت و جنايت به ملت بزرگ و با سابقه بود بلکه بسيار لطمه به اسلام زد؛چهره اسلام را خشن ضد حقوق بشر پيشرفت و علم و ترقی نشان داد.اما در اينجا ملت ايران با بزرگواری خودش و با استمداد از همان عقلانيت و عدالت خواهی اسلامی که ايرانی پذيرفته بود و مورد احترامش بود و با رهبری ممتاز و شجاع حکيم و کار آمد توانست که اين انقلاب را پيروز کند و جمهوری اسلامی را تاسيس نمايد.
وی با تاکيد بر اينکه همه ما دلبسته به اسلام و انقلاب هستيم، تصريح کرد:همه ما به اينکه در اين موقعيت جمهوری اسلامی تحقق پيدا کرده خشنوديم. البته ممکن است امروز هم بينش ها و گرايش هايی وجود داشته باشد که خيلی سازگاری با محتوای انقلاب اسلامی و راه و رسمی که امام معين کرد و مردم ما به آن رای دادند، نداشته باشد.
خاتمی سپس هشدار داد: يکی از فاجعه‌های بزرگ همين است که تفکری که به آن اسلامی که در انقلاب بود ايمان ندارد و با امام و انديشه او هم سازگار نيست، بخواهد ميدان‌دار عرصه شود.
رئيس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: حاصل کار اسلام و انقلاب، جمهوری اسلامی و محوريت مردم، تامين امنيت مردم و زمينه سازی برای پيشرفت همه جانبه جامعه است؛ ايجاد عدالت به عنوان معيارو ملاک رابطه ميان افراد با يکديگر و رابطه حکومت با مردم و نيز شخصيت دادن به مردم که بتواند حرف بزند، انتقاد بکند، حکومت را روی کار بياورد، حکومت را بدون توسل به زور کنار بگذارد، برای انتقاد کردن از حکومت هزينه نپردازد، اسلامی است که مورد توجه بود و ما اين اسلام و جمهوری اسلامی را می ستاييم و هستند کسانی که اين اسلام را قبول ندارند؛ هر چند خيلی هم تظاهر به اسلاميت و انقلابی گری می کنند.
وی با بيان اينکه اگر نگرانی وجود دارد به خاطر وجود اين تفکر نيست، افزود: اصلا ما معتقديم که با تفکر نمی توان جنگيد، با تفکر می‌توان بحث و گفتگو کرد که يا طرفين همديگر را قانع کنند و يا حداقل اين زمينه را بوجود آورند که مردم با آزادی کامل ميان فکرها چيزی را انتخاب بکنند و کسی متوسل به زور نشود، اما خطر اين است که تفکر انحرافی به نام اسلام عمل کند. البته من جسارت به هيچ کس و هيچ چيز نمی‌کنم، برای فکر هم احترام قائلم، ولو اينکه آن تفکر را قبول نداشته باشم. اما جفا اين است مردم انقلاب کنند و دارای يک امام و راهکاری برای اداره کشور باشد، به يکباره تفکری بيايد و خودش را به جای آن تفکر جا بياندازد و اجازه بروز و ظهور به هيچ گرايشی ندهد و از آن بدتر اينکه راه انتخاب را به روی مردم ببندد؛ مرزبندی شديدی بکند و توهم وتفکری که با اسلام سازگار نيست بگويد عين اسلام و انقلاب است و جز آن هم حق ظهور و بروز نداشته باشد و متاسفانه بخواهد در بعضی دستگاهها نفوذ کند و نيز دل‌های پاک و صاف جوانان خوب و فداکار ما را تحت تاثير قرار دهد و به جای اينکه اين دلها پر از محبت به يکديگر باشد خدای ناکرده پر از کينه توزی به بخش‌های جامعه و اتفاقا بخش هايی کند که نشان داده‌اند که دلبستگيشان به امام و انقلاب زياد است اين؛ امر خطرناکی است.
خاتمی اظهار داشت: مساله مهم اين است که ما بايد برای نظاممان و انديشه‌هايی که معتقديم آن انديشه‌ها اصيل است و معتقديم مردم ما به آن انديشه‌ها و گرايش‌ها علاقه مند بودند و برای آن فداکاری کردند و جان دادند و به انتظار اينکه يک زندگی مطلوب و عالی داشته باشند به صحنه آمدند. اين امر نبايد لطمه نبيند، ما در اين موضع بوده ايم و هستيم و خواهيم بود و صحبت خواهيم کرد و معتقديم بايد فضايی فراهم شود که از اين خط مشی و روال و روش استفاده شود و جلو برويم.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز می‌بينيم که راه‌ها از هر جهت برای گروه‌ها و جرياناتی باز است که تفکر انحرافی دارند و با کمال بی باکی هم مخالفان انديشه خودشان را متهم به انواع اتهامات می کنند و امنيت برايشان وجود دارد و حتی سعی می شود آن تفکر، تفکر نظام و حکومت در جامعه القا شود. اما طرف ديگر راهها به سوی نيروهای نخبه جامعه بسته می شود و فضای نامناسبی در جامعه ما ايجاد می شود.
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: تهمت ها و نسبت های عجيبی که يک جريان به مخالفان خودش داده است را ببينيد! بدتر اينکه اين مسائل مبنايی قرار بگيرد برای برخورد و مقابله با جريانی که نمی پسندند؛ اينها مساله‌ای است که خطرناک است و بارها هم گفته ام، اينجا مساله مواجه اصولگرايی و غير اصول گرايی نيست. کم نيستند اصولگرايان عاقل، معتدل و منطقی. ولی جريانی تند وجود دارد؛ جريانی که می‌کوشند مقدسات يعنی خدا و پيامبر واسلام را و نيزامام و رهبری را و همه آنچه که در جامعه ما مورد احترام است و نقش اساسی در جامعه دارد به نفع يک جريان فکری و رفتاری انحرافی مصادره کند؛همه جريان های ديگر منکوب و مطرود شوند و نه تنها امکان حضور نداشته باشند بلکه به عنوان کسانيکه بايد با آنها برخورد شود مطرح گردد که اين امر خطر ناک است.
خاتمی تصريح کرد:آن کسی به نظام و امام و انقلاب لطمه می‌زند که سعی می‌کند اين چنين وضعی را در جامعه ايجاد کند و بذر کينه و نفرت و برخورد و خشونت را بپراکند .
وی در ادامه گفت: در حالی‌که جامعه ما به لحاظ مديريتی، اقتصادی، روابط خارجی و مسائل امنيتی مشکلات فراوان دارد و بجای اينکه انديشه ها آزاد باشند و اينها را نقد بکنند تا اصلاح شود و دست اندرکاران امور را وادار بکنند که به منطق و به معيارهای قانون تن بدهند و نيز با انتخاب آزاد ، مردم بيايند و چيزی را که مورد خواستشان است انتخاب کنند، با ايجاد مرزبندی های تصنعی و توهمی زمينه گسست و بد بينی را فراهم می‌آورند.
رئيس دولت اصلاحات با اشاره به حاضران در جلسه و بيان اينکه سابقه همه شما استادان و دانشمندان مومن، دين‌داری و دلبستگی به انقلاب مشخص است و به عنوان کسانی‌که در مهمترين بخش جامعه ما يعنی جامعه دانشگاهی و فرهيخته ما حضور داشته ايد. مشخصه شما دفاع از اسلام و انقلاب و ايران در مقابل بسياری از افکار ديگراست، خاطرنشان کرد: البته شما معتقد بوديد که با افکاربايد با منطق روبرو شد نه با چماق؛نمی شود با زور و خشونت و ارعاب جلوی بروز انديشه را گرفت؛ با زور انديشه از بين نمی رود. انديشه درونی ميشود و چون نمی‌تواند آزادانه با امنيت ابراز شود، بصورت جريانات بسيار خطرناکی در می‌آيد و منشا مشکلات بزرگ اجتماعی می شود و شما در مسير دفاع از اسلام از حقوق و حرمت مردم و پيشرفت علم و دانش تلاش کرده و می کنيد.
وی تصريح کرد: باعث تاسف است که اين طور جريانات سالم و سابقه دار، نه تنها برای حضور داشتن و فعاليت کردن محدوديت دارند بلکه گاه متهم به اتهام‌هايی نا روا می شوند و در معرض برخوردهای نا پسند قرار می گيرند.
خاتمی با بيان اينکه امروز واقعيت هايی در جامعه وجود دارد که مخصوصا حاکميت و حاکمان بايد متوجه اين مسائل باشد تا بتواند مشکلات را حل کنند، توصيه کرد: با رجوع به روش و سنت پيامبر(ص) و امام علی(ع) و ديگر بزرگوارانی که در تاريخ بودند، ببينيم آيا واقعا آن بزرگواران اعتراض و انتقاد را به عنوان دشمنی براندازی و نابودی در نظر می گرفته اند يا تشويق می کردند که جامعه حرفش را بزند و انتقاد کند؟ حکومت اگر معتقد باشد برآمده از اراده مردم است، بايد در مقابل اراده مردم تسليم باشد و گوش به فرمان مطلبی باشد که در جامعه بيان می شود. شنيدن حرف نخبگان هم يعنی شنيدن واقعيت هايی که در جامعه وجود دارد و نيز شنيدن راهکارهايی که اگر به کار بسته شود دوام نظام و جامعه و سلامت آن بيشتر رعايت می شود.
رئيس بنياد باران اظهار داشت: اصرار ما اين بوده و هست که بايد در چارچوب قانون عمل کنيم؛ قانون اساسی يک کل منسجم است و بايد همه آن را مورد توجه قرار داد و به آن عمل کرد؛ نمی‌شود بخش خاصی از آن را با تفسيرها و تعبيرهايی که با روح قانون اساسی مخالف است گرفت و از بخش های عظيمی از آن غفلت کرد.
خاتمی با تاکيد بر اينکه حرف ما اصلاح طبان برگشت به کل قانون اساسی و پذيرش داوری آن است، تصريح کرد: دولت حق ندارد بر خلاف قانون اساسی عمل کند و اگر کسی به اين مساله اعتراض کرد، دلسوز انقلاب است و نه معاند نظام! البته گروه‌ها و جريانات و افکار و افراد هم حق ندارند خارج از قانون اساسی حرکت کنند.
وی با اشاره به اينکه در انتخابات اخير اصلاح طلبی عنوان ”سبز“ را انتخاب کرد که تعبير قشنگ و خوبی است، گفت: سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است؛ سبزی که مطرح شد سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.
خاتمی ادامه داد: ملت ما با انقلاب خود نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت کنار گذاشت و نيز تروريست‌ها و خشونت گرايان را دفع و رفع کرد محال است که دوباره به آن برگردد و جنبش سبز يا عنوان ديگری که داشته باشد دلبسته به نظام است و اگر حرفی دارد اين است که بعضی رفتارها و سياست‌هايی که با معيارهای اصلی انقلاب و قانون و مصلحت جامعه نمی‌سازد، اصلاح شود.
وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: اتفاقا يکی از دستاوردهای بزرگ جريانات اخير اين است که حتی دشمنان بيرونی که هميشه با اتکا به گروه‌های معدود منحرف و پر ادعای مطرود از ملت را به عنوان اپوزوسيون آلترناتيو مطرح می‌کردند، متوجه شدند اينها در کشور ما جايگاه و پايگاه ندارند و مردم علاقه به اسلام و انقلاب و البته حق حاکميت خود شان دارند و اتفاقا يکی از کارهايی که در روش های تبليغاتی رسمی که می‌شود اين است که دوباره همان جريانات مرده برای اينکه به دروغ حرکت اعتراضی ملت ايران را منتسب به آنها کنند؛ آنها را زنده و بزرگ می‌کنند.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه اگر همه بتوانند حرفشان را بزنند و انتخابات خوب داور مساله باشد، خيلی از مسائل حل می‌شود، اظهار داشت: توقع ما از قوه قضاييه برخورد با منطق طبق قانون اساسی و آيين دادرسی است؛ چگونه است که کسانی با اتهاماتی سست به سختی مورد برخورد واقع می‌شوند ولی جريانات منحرف آزادانه به همه کس و همه چيز، به مراجع تقليد، به عالمان وارسته،به شخصيت‌های انقلابی و با سابقه و هر کس که نمی‌پسندند بدترين اهانت‌ها و برخوردها را می‌کنند ولی کسی به کارشان کاری ندارد؟
وی ادامه داد: انتظار ما اين بود در آستانه عيد فضا عوض شود، زندانيان آزاد شوند و احزاب و گروه‌ها بتوانند کارشان را در چارچوب انجام بدهند و مسئوليتش را هم بپذيرند.
خاتمی با توصيه به اينکه بايد از آنچه در اين مدت گذشت پند بگيريم و راهی ديگر جز آنچه جريان داشته است انتخاب کنيم، تصريح کرد: هنوز زمينه‌های اين امر وجود دارد؛ اگر زندانيان آزاد شوند جريانات و افراد از آزاديهای مصرح قانونی برخوردار باشند، حرفها و نقد‌ها و نيز فعاليت ها در چارچوب قانون ميسر گردد و نيز زمينه‌سازی شود که انتخابات سالم و آزاد برگزار شود، بسياری از مسائل حل می شود و جامعه می‌تواند با وجود تنوع‌ها و تفاوت‌ها با هدف وحدت برای استقرار همه جانبه مردم‌سالاری سازگار با دين و پيشرفت همه جانبه با نشاط به سوی آينده بهتر حرکت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016