جمعه 6 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپين خود جوش سبزها در برابر کاسپين ماکان، کلمه

کلمه: حاميان جنبش سبز با راه اندازی کمپين در شبکه های اجتماعی همچون فيس بوک،تويتر و … از فردی به نام کاسپين ماکان اعلام برائت کردند.کاسپين ماکان ،نامزد ندا آقا سطلان دختر ۲۷ ساله ای است که در جريان حوادث پس از انتخابات به شهادت رسيد.

به گزارش کلمه در روزهای اخير خبرهايی همراه با تصاوير ديدار کاسپين ماکان با شيمون پرز، رئيس جمهور رژيم صهيونيستی منتشر شد. براساس اين گزارش ها، وی به دعوت تلويزيون کانال دو اسرائيل به اين کشور سفر کرده است.انتشار اين اخبار کافی بود تا حاميان جنبش سبز اعتراض شديد خود را نسبت به هر گونه سو استفاده از نام ندا آقا سلطان جان باخته حوادث پس از انتخابات و جنبش سبز اعلام و واکنش صريح نشان دهند.

خانواده ندا آقا سلطان، از سفر کاسپين ماکان، نامزد ندا آقا سلطان به اسرائيل به شدت انتقاد و تاکيد کردند که” آقای ماکان نماينده ندا، خانواده آقا سلطان و يا مردم ايران نيست”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاجر رستمی مطلق، مادر ندا گفت که “نامزد ندا بودن اين حق را برای کاسپين ماکان ايجاد نمی کند که به اسرائيل سفر و با شيمون پرز ديدار کند و با سوء استفاده از نام ندا، خود را نماينده مردم ايران بخواند”

از سوی ديگر بسياری از حاميان جنبش سبز با نگارش مطالب انتقادی از عملکرد ماکان انتقاد کرده و در شبکه های اجتماعی همچون فيس بوک صفحه اعلام برائت از کاسپين ماکان ايجاد شد. افراد بسياری در انتقاد به اين رفتار عضو اين صفحه شدند.افراد مختلف با عضويت در اين صفحه ها انتقادات و اعتراضات خود به عملکرد ماکان که از يک سو غير اخلاقی و سو استفاده از نام يک شهيد جنبش سبز است را اعلام کرده و از سوی ديگر عملکرد او را مخالف مواضع حاميان و رهبران جنبش سبز می دانند.

در همين رابطه ابراهيم نبوی در انتقاد از رفتار ماکان می نويسد: “سفر کاسپين ماکان، نامزد نداآقاسلطان به اسرائيل نمونه روشن و مشخص سوء استفاده از جنبش سبز برای حل مشکلات شخصی است. او يک آدم معمولی است که می تواند هر موضعی در زندگی شخصی اش بگيرد و هر کاری دلش می خواهد بکند. اما رفتارهای جنبش سبز توسط رهبران مشخص و معينی تعريف می شود که همين رفتارها آن رهبران را در موقعيت رهبری تثبيت می کند.

اين سفر يک اقدام غيرمسوولانه فردی است که به عواقب رفتارش فکر نمی کند و قدرت تشخيص مصالح عمومی جنبش را ندارد و اصولا به آن فکر نمی کند. طبيعی است که هر کسی در هر جای جهان می تواند به عنوان سفير يا رهبر جنبش سبز هر حرفی را بزند، اما مسووليت رفتار و کردار او با جنبش سبز نيست”

مادر ندا آقا سلطان در گفت و گويی با بی بی سی تاکيد کرده است:”اگر اين اتفاق نيفتاده بود ندا و کاسپين با هم ازدواج می کردند، اما حتی اين نزديکی و نامزدی نيز، چنين حقی را به کاسپين نمی دهد که از نام ندا سوء استفاده کند.”

خانم رستمی مطلق با ابراز تاسف از سفر کاسپين ماکان به اسرائيل گفت: “نبايد چنين کاری می کرد و قبل از شما من با خود کاسپين تلفنی صحبت کردم و به خود او هم گفتم که “با اين کار خودت را خراب کردی، ندا را خراب نکن و از نام ندا سوء استفاده نکن و بگذار روحش در آرامش باشد.”

به گفته خانم رستمی مطلق، کاسپين ماکان در اين تماس تلفنی به مادر ندا گفته است که هدف او از سفر به اسرائيل و ديدار با شيمون پرز انساندوستانه و برای صلح بوده است.

خانم رستمی مطلق گفت: “من به کاسپين گفتم که اگر ندا شهيد نمی شد او را نه به اسرائيل و نه هيچ جای ديگری دعوت نمی کردند و بهتر است بيش از اين وجهه خود را خراب نکند. او از ديد خودش کار درستی انجام داده است، اما من به او گفتم که اسرائيل جايگاهی بين مردم ايران ندارد و تو با اين کار خودت را منفور و وجهه ات را خراب کردی.”

حاميان جنبش سبز که با هوشياری اجازه هيچ گونه سو استفاده و ايجاد انحراف از چارچوب های قاون اساسی و ايمال شدن خون شهدای جنبش و شهدای انقلاب اسلامی را نمی دهند با انتقاد از اين سو استفاده تاکيد کردند:

اگر افراد و نيروهای حامی جنبش دموکراسی ايران، از نظر عموم مردم اهميت و ارزش پيدا می کنند، بخاطر نقش و موقعيتی است که در پيشبرد اهداف جنبش و نزديک کردن جنبش به پيروزی انجام می دهند. طبيعی است که اگر کسی در اين وضع رفتاری برخلاف خواست عمومی مردم بکند و باعث آسيب رساندن به نيروهای جنبش و اعتبار بشود، جامعه ايران او را کنار می گذارند. سوء استفاده افراد از نام و هويت افراد، دقيقا با تعريف سوء استفاده می تواند تعبير و توصيف شود. کاسپين ماکان يک فرد عادی و معمولی …

ابراهيم نبوی در اعتراض به رفتار ماکان می نويسد:”کاسپين ماکان نه سفير جنبش است و نه هيچ مرتبه و موقعيت تعريف شده ای در جنبش دارد. بارها و بارها ديده ايم و شنيده ايم که بسياری از کسانی که به نحوی در فضای سياسی کشور دچار آسيبی شده اند، يا حتی دچار آسيبی هم نشده اند، بخاطر حل مشکلات شخصی خود، سخنی گفته اند يا رفتاری کرده اند که آن سخن و رفتار به جنبش آسيب زده است.

اگر بناست کسی مشکل شخصی اش را حل کند، اما هزاران تن ديگر را دچار مشکل کند، جايی در جنبش مردم ايران نخواهد داشت. جنبش سبز، به عنوان يک جنبش ملی و فراگير از رهبری مشخص و روشنی برخوردار است که مواضع جنبش را تعيين می کند. اين رهبری نمی تواند از نظر عموم مردمی که به جنبش سبز قدرت می دهند فاصله بگيرد. ميرحسين موسوی بارها و بارها اعلام کرده است که نقش او در حقيقت به عنوان برآيند نظرات سبزهای کشور تعريف می شود.

وقتی موسوی و کروبی نيز برای رفتار خود مصالح جنبش را تعريف می کنند، رفتارهای غيرمسوولانه افرادی که هيچ تعريف روشنی از نظر جامعه ندارند، نمی تواند به معنای رفتار جنبش سبز تعريف شود. حکومت بارها و بارها بسياری از نيروهای جنبش سبز را عامل صهيونيسم ناميده و ما را عنصر اسرائيل معرفی کرده است، اين حکومت نياز به بهانه ندارد. آنها در هر حال تهمت خودشان را می زنند، اما دادن بهانه به اين حکومت و اين دولت کاری بسيار غيرعقلانی است.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016