دوشنبه 23 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کامل از وضعيت ميترا عالی دانشجوی زندانی؛ فشارهای شديد به قصد گرفتن اعترافات دروغين، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی - ميترا عالی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شريف بيش از يک ماه است که در وضعيت نامعلومی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين زندانی است و اخبار رسيده از فشارهای شديد به اين دانشجو در بازجويی ها به قصد گرفتن اعترافات دروغين حکايت می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميترا عالی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه اميرکبير گذرانده است. وی در زمان تحصيل در دانشگاه اميرکبير از جمله فعالان دانشجويی اين دانشگاه و سردبير نشريه سيمرغ بود . نشريه سيمرغ نشريه ای منتقد بود که از سوی اعضای انجمن اسلامی پلی تکنيک(مهمترين تشکل مستقل دانشجويی دانشگاه) منتشر می شد. پس از قبولی ميترا عالی در کنکور کارشنسی ارشد (با رتبه ۷ گرايش بيومتريال) مسئولين وزارت علوم پس از اخذ تعهد عدم فعاليت سياسی از اين دانشجو با ثبت نام وی در دوره کارشناسی ارشد موافقت کردند.

در دانشگاه شريف نيز وی يکبار به کميته انضباطی احضار شد و يک بار نيز در زيرزمين حراست دانشگاه توسط نيروهای امنيتی بازجويی شد.

ميترا عالی که در انتخابات بحث برانگيز رياست جمهوری خرداد ۸۸ در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی فعاليت می کرد، دو روز پس از انتخابات در ۲۴ خرداد ماه با هجوم مأموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت شد و پس از يک بازجويی طولانی در دفتر پيگيری وزارت اطلاعات روز بعد آزاد شد، پس از تجمع ۱۶ آذر دانشگاه شريف نيز مأموران بار ديگر به منزل وی رفتند که به علت عدم حضور اين دانشجو موفق به بازداشت او نشدند. بار ديگر در صبح ۲۱ بهمن ماه لباس شخصی ها با ورود به منزل اين دانشجو وی را بازداشت و وسايل شخصی وی را توقيف کردند. اين دانشجوی دانشگاه شريف پس از ۵ روز با قرار کفالت از زندان اوين آزاد شد.

در اواسط اسفند و زمانی که اين دانشجو مشغول تدوين پاين نامه کارشناسی ارشد خود بود بازجويان مجدداً با وی تماس گرفتند و از او خواستند برای پس گرفتن وسايل شخصی خود به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کند. پس از مراجعه اين دانشجو مأموران وزارت اطلاعات وی را مجدداً بازداشت و به بند ۲۰۹ اوين منتقل کردند. از آن روز تا کنون ميترا عالی فقط يک تماس تلفنی کوتاه مدت با خانواده خود داشته که به علت حضور بازجو در کنارش موفق به توضيح اتهامات و شرايط نگهداری خود نشده است. اخبار رسيده از زندانيان آزاد شده از بند ۲۰۹ حاکی از اين است که اين دانشجوی زندانی همچنان در سلول انفرادی و تحت فشار شديد بازجويان قرار دارد. علی رغم مراجعه مکرر خانواده اين دانشجو به دادگاه انقلاب هنوز مسئولين قضايی توضيح مشخصی درباره علت تداوم بازداشت اين دانشجوی ممتاز نداده اند.

بر اساس گزارش های رسيده به کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، روز ۱۹ خرداد نيز علی رغم دستور کتبی بازپرس، مسئولين زندان اوين به دستور بازجويان پرونده مانع ملاقات اين دانشجو با خانواده اش شده اند. با توجه به لغو ملاقات توسط بازجويان و تداوم نگهداری اين دانشجو در سلول انفرادی نگرانی های بسياری درباره احتمال بدرفتاری بازجويان وزارت اطلاعات با اين دانشجو وجود دارد.

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی تداوم بازداشت ميترا عالی را غيرقانونی و غيرانسانی می داند و خواهان آزادی او است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016