پنجشنبه 26 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر ارشاد: پروندۀ جعفر پناهی امنیتی است، راديو بين‌المللی فرانسه

حدود یک ماه و نیم بعد از بازداشت جعفر پناهی، سینماگر برجستۀ ایرانی، سرانجام یک مقام دولتی در مورد وضعیت او توضیحاتی ارائه کرد.
وزیر ارشاد گفت که مسئولان قضایی و امنیت کشور به وی اطلاع داده اند که "موضوع، یک مسئلۀ امنیتی است". به گفتۀ وزیر ارشاد، جعفر پناهی مشغول ساخت فیلمی "علیه نظام" بوده که دستگیر شده است.
قبلاً برخی منابع ایرانی نوشته بودند که وی در حال تهیۀ فیلمی در بارۀ وقایع پس از انتخابات بوده است.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، سيد محمد حسينی، در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در بارۀ وضعیت جعفر پناهی، و پیگیری آن توسط وزارت ارشاد گفت: "این وزارتخانه از مسوولان قضايی و امنيتی اين مساله را پيگيری كرد و آنها نيز توضيح داده و اعلام كردند كه جنبه امنيتی دارد و يك مساله امنيتی است".

وي ادامه داد : "آنها اعلام كرده‌اند كه اين كارگردان در حال ساخت فيلمی عليه نظام و بحث‌های مربوط به حوادث اخير بوده است و اينكه اين فيلم به مسائل بعد از انتخابات دامن‌زده است"...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در بارۀ دستگیری جعفر پناهی سخن می گوید. پناهی همراه با شانزده نفر دیگر، نزدیک به یک ماه و نیم قبل، در منزل خود دستگیر شد. همسر و فرزند وی که جزو بازداشت شدگان بودند، بعداً آزاد شدند.

بعد از این واقعه، برخی منابع ایرانی نوشتند که وی مشغول ساختن فیلمی در بارۀ وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

اما دادستان تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در آن زمان فقط گفت : "بازداشت وی به علت هنرمند بودن ایشان نیست و جنبه سیاسی نیز ندارد. ایشان در مظان ارتکاب برخی جرایم بوده و به همراه یک نفر به دستور قاضی پرونده دستگیر شد و تحقیقات ادامه دارد"...

حدود پانزده روز بعد از بازداشت جعفر پناهی، پنجاه فیلمساز ایرانی در نامه ای خطاب به وزیر ارشاد و رییس قوۀ قضاییه، خواهان آزادی وی شدند.

جعفر پناهی که ٤٩ سال دارد، از جمله فیلم "دایره" را ساخت که در سال ٢٠٠٠ برندۀ جایزۀ شیر طلایی جشنوارۀ ونیز شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016