جمعه 10 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيوند جنبش کارگری و جنبش سبز را تحکيم کنيم، پيام اتحاد جمهوری خواهان ايران به مناسبت اول ماه مه

اتحاد جمهوريخواهان ايران اول ماه مه، روز جهانی کارگر را به کارگران و مزد و حقوق بگيران کشورمان تبريک می گويد و تلاش برای جهانی بهتر، جهانی بدون فقر و گرسنگی، جهانی آزاد، عادلانه و انسانی را که خواست همه کارگران جهان است، ارج می گذارد.
کارگران کشور ما، امسال در شرائط متفاوتی اول ماه مه را جشن می گيرند. جامعه ما در طول يک سال گذشته دگرگون شده است. جنبش عظيم شهروندان ايران در دفاع از حقوق اوليه و انسانی خود سيمای کشور را تغيير داده است. جنبش سبز که در جريان انتخابات سر برآورد و در اعتراضات بعد از انتخابات قدرت و عزم و ارادۀ بی بديل خود را در تلاش برای تغيير وضعيت حاکم بر جامعه به نمايش گذاشت، زمينه مناسبی را برای فراروئيدن خواست های جنبش کارگری ايران به خواست های عمومی و ملی فراهم ساخته است.
کارگران ايران اول ماه مه امسال را در شرائطی برگزار می کنند که اقتصاد کشور ما با بحران رکود، تورم و بيکاری فزاينده روبرو است. با تعطيلی و کاهش ظرفيت توليدی کارنجات، کارگران دسته دسته اخراج می‌شوند و به صف ميليونی بيکاران می‌پيوندند. بار اصلی بحران از جانب کارفرمايان و دولت که بزرگترين کارفرما به حساب می‌آيد، بر دوش کارگران، مزدبگيران و حقوق‌بگيران منتقل می‌شود. بيکاری و تورم فزاينده ناشی از بی برنامگی اقتصادی دولت کنونی، همراه با پائين بودن دستمزدها و عدم پرداخت آن ها از سوی کارفرمايان شرائط دشواری را بر گذران زندگی کارگران و مزد و حقوق بگيران حاکم نموده است. حداقل دستمز ۳۰۳ هزار تومانی تعيين شده، به مراتب پائين تر از حداقل لازم برای زندگی يک خانوار متوسط کارگری است و اين در حالی است که «قانون هدفمند سازی يارانه ها» شرائط باز هم دشوارتری را بر بخش عظيمی از جمعيت کشور تحميل می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امروز کارگران بيش از هميشه نيازمند تشکل های صنفی خود برای دفاع از حق خويش در برخورداری از يک زندگی انسانی هستند. تلاش فعالان سنديکائی برای تشکيل سنديکای مستقل کارگری با سرکوب حکومت روبرو می‌شود. هم اکنون فعال ترين نمايندگان مورد اعتماد کارگران در زندان اند.

اتحاد جمهوری خواهان قاطعانه از مطالبات جنبش کارگری کشورمان دفاع می کند و خواستار آن است که :
- قبل از همه حقوق معوقۀ کارگران در سراسر کشور، اعم از بخش خصوصی يا دولتی، بلادرنگ پرداخت شود. دريافت به موقع دستمزد، حق مسلم همۀ کارگران است و اولويت و فوريت پرداخت دستمزد، مورد حمايت قانون قرار گيرد.
- حق تشکيل سنديکا و ديگر نهادهای صنفی به رسميت شناخته شود. نهادهای وابسته به دولت در محيط کار برچيده شده، به پيگرد فعالان سنديکائی پايان داده شود و رهبران سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آقايان منصور اسالو، ابراهيم مددی و ديگر کارگران زندانی فورا آزاد شوند.
- حق داشتن کار حق همگانی شناخته شود و بيکاران از بيمه بيکاری بهره‌مند شوند.
- همۀ کارگران مشمول قانون کار شده و مستثنی شدن واحد ها توليدی زير ده نفر لغو شود. قرارداد های موقت و سفيد و امضاشده، ملغی و امنيت شغلی کارگران تضمين گردد و خاطيان توسط دستگاه قضائی مورد پيگرد قرار گرفته، مجازات شوند.
- ايجاد اشتغال در صدر برنامه های دولت قرار گيرد.
- حداقل دستمزدها براساس ارزيابی واقعی از هزينۀ زندگی يک خانوار متوسط کارگری و سطح رشد تورم در کشور و با مشاورت و مشارکت نمايندگان کارگران و کارشناسان اقتصادی تعيين شود.
- به هر گونه تبعيض در محيط کار و انتخاب شغل پايان داده شود و کليه قوانين تبعيض آلود به ويژه عليه زنان ملغی شده و حق برابر زنان و مردان برای انتخاب شغل در بازار کار به رسميت شناخته شود.
- کار کودکان ممنوع اعلام شده و برخورداری از امکانات آموزشی، رفاهی و بهداشتی يکسان برای همۀ کودکان تضمين گردد.
- بازنشستگان از مستمری که نيازهای اوليه شان را تامين کند، برخوردار شده و از خدمات درمانی ارزان تر از عموم بهره مند گردند.

جنبش کارگری ايران در عين حال يکی از ستون های اصلی مبارزه برای دمکراتيزه کردن کشور است. هيچ جنبشی بدون مشارکت فعال کارگران قادر به موفقيت در برابر استبداد نيست.
کارگران کشور ما امروز بيش از هميشه، از فقدان آزادی ها و تعرض حکومت به تشکل های مستقل کارگری و عدم امکان ايجاد تشکل های صنفی برای دفاع از حق حيات خود صدمه می بينند. اين واقعيت، حضور هر چه پر توان تر جنبش کارگری ايران در بطن جنبش سبز را نويد می دهد.
اول ماه مه امسال زمان تحکيم پيوند جنبش کارگری و جنبش سبز مردم ايران، روز دفاع همه گروه های اجتماعی از مطالبات کارگران است. کارگران ايران با حضور پر رنگ خود در اين جنبش، فشار اجتماعی برای تحقق مطالبات خود را افزون تر می سازند.
اتحاد جمهوريخواهان ايران جنبش سبز را، چتر فراگير و يا حلقه پيوند جنبش های اجتماعی و مدنی کشور می شناسد. ظرفيت گسترش دامنۀ جنبش سبز در ميان تمام لايه ها و طبقات مختلف جامعه، يک امکان کاملا واقعی است. اين امکان اما تنها از طريق توجه فعالان جنبش سبز به خواست ها و مطالبات گروهبندی های اجتماعی مختلف، اعم از زنان، جوانان، کارگران، معلمان و دانشگاهيان، نويسندگان و روشنفکران، اقوام، اقليت های مذهبی و ... ممکن است و به واقعيت بدل می شود.
اتحاد جمهوری خواهان ايران خواستار استحکام پيوند جنبش کارگری ايران و جنبش سبز است و ضمن تبريک مجدد اول ماه مه، خواستار آن است که اين روز تعطيلی رسمی شناخته شده و تمامی موانع برگزاری باشکوه آن برچيده شود.

هيات سياسی اجرائی
اتحاد جمهوری خواهان ايران

۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ – ۳۰ آوريل ۲۰۱۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016