شنبه 11 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرکوب معلمان و فعالان کارگری، بازجويی و بازداشت معلمان برخلاف تعهدات ايران در سازمان ملل متحد، کمپين بين المللی حقوق بشر

۱۰ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸ – کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز از مقامات ايرانی خواست که حقوق فعالان و اعضای اتحاديه های کارگری و معلمان را برای شرکت در روز جهانی کارگر در يازده ارديبهشت (اول ماه می) و روزمعلم در دوازدهم ارديبهشت ماه رعايت کند. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره بازداشت های اخير معلمان بعنوان تلاشی آشکار برای جلوگيری از برگزاری گردهمايی های آنها، نگرانی های عميق خود را ابراز داشت.

در اسفند ماه ۱۳۸۸ در جريان مرور وضعيت حقوق بشر ايران تحت روند يو پی آر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت ايران پذيرفت که به پيشنهاد برزيل، مکزيک، زيمباوه، بوليوی، ويتنام و کويت،حقوق اقتصادی اجتماعی مردم و حق آزادی بيان آنها را رعايت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارون رودز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در اين مورد گفت: “ما از جمهوری اسلامی ايران می خواهيم که به تعهدات خود در رعايت حقوق اقتصادی و اجتماعی و حق آزادی بيان پايبند باشد، و به آزار و اذيت فعالان مسالمت جوی کارگری و معلمان پايان بدهد، و اين امکان به گروه ها داده شود که همبستگی خودشان را با يکديگر و خواسته هايشان را در روزهای اول ماه می و دوازدهم ارديبهشت ماه ابراز کنند.”

ارون رودز در رابطه با احتمال برخورد خشونت آميز با کارگران و معلمان در اين روزها گفت: “اگر که مقامات ايران بدنبال آزار و اذيت فعالان کارگری باشند و همانند سال های گذشته به تظاهرات اول ماه می حمله کنند، اين نشان خواهد داد که چقدر تمام تعهداتی که ايران به آنها متعهد شده، تزوير و ريا بوده است.”

در روز ۴ ارديبتهشت ۱۳۸۹، سه نفر از اعضای کانون صنفی معلمان در همدان؛ علی نجفی، اصغر محمد خانی و جلال نادری به اداره اطلاعات شهرستان همدان احضار شدند. علی نجفی به مدت يک شب در بازداشت بود. هر سه آنها دوباره در روز ۶ ارديبهشت ماه مورد بازجويی قرار گرفتند.

محمد بهشتی لنگرودی و علی اکبر باغانی نيز در روز ۴ ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ به اداره پيگيری اطلاعات احضار شدند. در روز پنجشنبه ۹ ارديبهشت ماه بطور همزمان نيروهای امنيتی به خانه اين دو نفر حمله کردند و پس از تفتيش منزل، آنها را با خود بردند. هيچ اطلاعاتی در مور محل نگهداری آنها و علت بازداشت شان ارائه نشده است.

در روز دوم ارديبهشت ماه، توفيق مرتضی پور و حسن خانطوريان از اعضای کانون صنفی معلمان در تبريز، به اداره اطلاعات احضار شدند. در روز ۶ ارديبهشت ماه، خانه مرتضی پور مورد تفتيش قرار گرفت ووسايل شخصی ايشان از جمله کيس کامپيوتر و اوراق و دستنوشته هايش ضبط شد.

در هفته گذشته نيز دو معلم از کانون صنفی کرمانشاه؛ علی صديقی و محمد توکلی بخاطر اعتراضات معلمان در سال ۱۳۸۵ تحت عنوان سازماندهی تجمعات غير قانونی، احکام زندان و شلاق دريافت کردند. ساير پرونده های امنيتی اين معلمان همچنان تحت بررسی است.

در روز ۲۷ فروردين ماه، گروهی از اعضای شورای مرکزی شورای همآهنگی کانون های صفنی معلمان ايران در شهر يزد ديدار کردند تا بيانيه روز معلم را بنويسند. در ميانه نشست، آنها از طريق تلفن حراست شهرستان مورد تهديد قرار گرفتند و از آنها خواسته شد که سريعا نشست خود را متوقف کنند. در اين بيانيه از معلمان خواسته شده که در روزمعلم در دوازدهم ارديبهشت ماه دست به اعتصاب غذا بزنند.

تعدادی از معلم ها بخاطر فعاليت های صنفی، حقوق بشری و سياسی خود در زندان بسر می برند؛ رسول بداقی، هاشم خواستار، عبدالله مومنی، ومحمد داوری. دومعلم ديگر نيز حکم اعدام دريافت کرده اند؛ فرزاد کمانگر و عليرضا قنبری.

گروهی متشکل از ۱۰ سازمان اتحاديه کارگری در بيانيه مشترکی به مناسبت روز جهانی کارگر نگرانی ها و خواسته های خود را اعلام کردند.

اين گروه ائتلافی همچنين خواستار پايان دادن به احکام اعدام، اصلاح قوانين تبعيض آميز عليه زنان و آزادی فعالان اتحاديه های کارگری از جمله منصور اسانلو، ابراهيم مددی و علی نجاتی شدند.

ارون رودز در مورد وضعيت کارگران در ايران گفت :”شايسته است که سرکوب غير قانونی و بی رحمانه فعالان و اعضای اتحاديه های کارگری و استثمار کارگران در ايران توسط جامعه بين المللی محکوم شود، از طرف ديگر قربانيان تجاوز به معيارهای کار در ايران بايد توسط مردم دنيا و کارگران در سراسر جهان حمايت شوند.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016