چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه تن در تظاهرات آتن کشته شدند، دويچه وله

در تظاهرات خشونت‌بار آتن دست‌کم سه تن در يک حادثه آتش‌سوزی جان باختند. اين ناآرامی‌ها در پی اعلام تدابير جديد اقتصادی در يونان رخ داده است. از سوی ديگر اتحاديه‌های کارگری نيز مردم را به يک اعتصاب عمومی فراخوانده‌اند.

بنا به آخرين خبرهای رسيده دست‌کم سه تن در تظاهرات روز چهارشنبه (۵ مه) جان خود را از دست داده‌اند. به گفته‌ی پليس، قربانيان در بانکی در مرکز آتن به سر می‌بردند و بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به درون بانک کشته شده‌اند. پليس جوانان تظاهرکننده را مسئول اين حادثه ناگوار می‌داند. به گفته نيروهای انتظامی، در زمان آتش‌سوزی حدود ۲۰ نفر در ميان شعله‌های محاصره شده بودند، که به کمک پليس و نيروهای امدادگر از ساختمان بانک خارج شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعتصاب عمومی

بر طبق برنامه اعلام شده از سوی گيورگوس پاپاندرو، نخست‌وزير يونان، دوران اقتصادی سختی پيش روی مردم اين کشور است. دولت يونان برای مقابله با بحران مالی، خواهان صرفه‌جويی در هزينه‌های خود، از جمله کاهش دستمزد کارمندان است. حال اتحاديه‌های کارگری در يونان، پس از گذشت سه روز از اعلام برنامه جديد، دولت را با يک اعتصاب عمومی به چالش کشيده‌اند.

اتحاديه‌های کارگری در روزهای گذشته با انجام اعتراضات و تظاهرات پراکنده، زمينه اين اعتصاب عمومی را فراهم ساختند. به گفته اتحاديه‌های کارگری، اين اعتراضات و اعتصابات واکنشی به بی‌کفايتی دلالان بورس و فشارهای اقتصادی از سوی بازار است. به نظر مخالفان نيازهای مردم مهمتر از الزامات بازار و کارکردهای اقتصادی است. به گفته‌ی اتحاديه‌های کارگری، معترضان می‌خواهند با اعتصاب عمومی از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند. در همين راستا تظاهرات بزرگی نيز در چهارشنبه (۵ مه) در آتن برپا شد.

فعاليت فرودگاه‌های يونان متوقف شد

هنوزبطور دقيق روشن نيست، که چه تعداد از شهروندان يونانی در سراسر کشور از اعتصاب عمومی پيشتيبانی می‌کنند، اما از بامداد چهارشنبه (۵ مه) در بسياری شهرهای يونان خدمات عمومی دچار اخلال شده و حتا در برخی مناطق کاملاً متوقف شده است. به گفته خبرگزاری‌ها تاکنون صدها هزار نفر از فراخوان اتحاديه‌های کارگری حمايت کرده و دست از کار کشيده‌اند.

نخستين خبرها حاکی از آن است، که ادارات دولتی، مدارس، بيمارستان‌ها و حتا مراکز فرهنگی نيز دست به اعتصاب زده‌اند. حمل و نقل عمومی متوقف شده و فرودگاه‌ها نيز به حالت تعطيل درآمده‌اند. به علت اعتصاب کارکنان فرودگاه‌ها، حريم هوايی يونان از نيمه‌شب سه‌شنبه (۴ مه) به روی تمام هواپيماها بسته شده است.

به دنبال پيوستن روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها به اعتصاب عمومی، فعاليت عادی راديو، تلويزيون نيز دچار اخلال شده است.

تظاهرات در آتن

در آتن برای روز چهارشنبه دو تظاهرات بزرگ تدارک ديده شده است. حدود ۱۵۰۰ مامور پليس در خيابان‌های آتن نيز وظيفه حفظ نظم عمومی و جلوگيری از بروز ناآرامی‌ها را برعهده دارند.

دولت يونان در زير فشارهای اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللی پول مجبور شد، که تدابير جديدی را برای صرفه‌جويی اقتصادی در پيش گيرد، که بر زندگی بسياری از اقشار مردم تاثيری منفی ومستقيم خواهد نهاد.

به گفته اتحاديه‌های کارگری، صرفه‌جويی و کاهش هزينه‌های دولتی ضروری است، اما اين تدابير بيش از پيش شامل اقشار متوسط و کم‌درآمد می‌شود. بطور مثال کاهش حقوق بازنشستگی، سبب آسيب زياد به اقشار ميانی خواهد شد. به نظر مخالفان، دولت بايد پيش از همه، به اتخاذ اقداماتی ديگر از هزينه‌های خود بکاهد.

با وجوداين ، بنا به نظرسنجی‌های مستقل، اکثريت مردم يونان از برنامه‌های جديد اقتصادی دولت حمايت می‌کنند و تنها ۲۰ درصد خواهان ادامه اعتراضات هستند.

عدم همکاری اپوزيسيون با دولت

دولت يونان در پنج‌شنبه (۶ مه) برنامه جديد خود را به پارلمان خواهد برد. حزب حاکم سوسياليست ۱۶۰ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان را در اختياردارد. بدين خاطر تصويب برنامه صرفه‌جويی دولت مطمئن به نظر می‌رسد.

حزب محافظه‌کار با رد برنامه دولت، پيشاپيش مخالفت خود را برای اتحادی گسترده در پارلمان يونان اعلام کرد. آنتونيس سامارا، رهبر حزب محافظه‌کار، ضمن انتقاد شديد از مديريت بحران توسط دولت اظهار داشت، که نمايندگان اپوزيسيون رای منفی به برنامه جديد دولت خواهند داد.

يونان موظف است، که تا سال ۲۰۱۲ در مجموع ۳۰ ميليارد يورو صرفه‌جويی کند. در مقابل اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللی پول اعتباری بالغ بر ۱۱۰ ميليارد يورو برای يونان منظور خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016