دوشنبه 20 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوي وزارت امور خارجه: كوچكترين تعرض اسرائيل به كشورهاي منطقه پاسخ شديدي به دنبال خواهد داشت، فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تصريح كرد: اگر رژيم صهيونيستي كوچك‌ترين تعرضي را به كشورهاي منطقه صورت دهد، پاسخ شديد آن را در خاك خود دريافت خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان امروز يكشنبه با حضور در مدرسه مروي در جمع طلاب اين مدرسه به تشريح عملكرد دستگاه سياست خارجي پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* حاضر به كوتاه آمدن و سازش در مقابل فشارها نيستيم

وي در ابتداي سخنان خود با اشاره به جنگ نرم قدرت‌ها عليه كشورمان در مقطع كنوني، گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي دشمنان نظام و آنهايي كه جمهوري اسلامي ايران را با اين شكل و قواعد نمي‌پسنديدند، با شيوه‌هاي گوناگون به مقابله با انقلاب پرداختند. در مقطعي درگيري‌هاي قومي در داخل كشور ايجاد و زماني هم اقدام به ترور مقامات كشورمان كردند و به مدت هشت سال جنگي سنگين را تحميل و خسارات زيادي را وارد كردند تا نظام را از پا در بياورند. زماني ما را تحريم كردند و در مقاطعي نيز انزواي سياسي را در دستور كار قرار دادند و در حال حاضر و به ويژه بعد از انتخابات رياست جمهوري در تلاشند تا بين مردم در داخل كشور اختلاف ايجاد كنند.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه در اين مقطع با درگيري تمام عيار در زمينه جنگ نرم مواجهيم، اظهار داشت: لشكر مقابل ما لشكري مجهز به رسانه‌هاي بسيار قدرتمند، سازمان‌هاي غيردولتي و موسسات مطالعاتي است كه دائما در تدارك تبليغ عليه نظام، نسبت دادن اتهامات مختلف، ايجاد اختلاف بين مردم، ايجاد شبهه بين مردم ايران با مردم كشورهاي همسايه و منطقه و ارائه‌ چهره‌اي خطرناك و هراسناك از ايران هستند.

وي اهميت افكار عمومي دنيا را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما بايد به اشكال مختلف ايده‌هايمان را براي افكار عمومي دنيا مطرح كنيم و استدلال، ملاحظات و منطق خود را در زمينه تصميم‌گيري‌ سياست‌هاي خود اعلام كنيم.
به گفته مهمان‌پرست هر زمان بتوانيم منطق خود را به اطلاع مردم دنيا برسانيم با ما همراهي و از سياست‌هاي نظام دفاع مي‌كنند.

وي با طرح اين سؤال كه چگونه مي‌شود با مردم دنيا صحبت كرد؟ پاسخ داد: بايد از همه ظرفيت‌ها از جمله ظرفيت‌هاي رسانه‌هاي داخلي استفاده كرد.
سخنگوي وزارت خارجه صحنه سياست خارجي را صحنه يكپارچه دفاع از كشور و منافع و هويت ملي ايرانيان عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه بر اصول و حرف حق خود ايستاده و حاضر به كوتاه آمدن و سازش در مقابل فشارها نيست.

مهمان‌پرست با اشاره به نقش مراكز علمي، حوزوي و دانشگاهي، سازمان‌هاي غيردولتي و ... در تنوير افكار عمومي، خاطرنشان كرد: هر يك از اين مراكز بايد همه تلاش خود را به كار برده و پيام نظام را به همگان منتقل كند.
سخنگوي وزارت خارجه به ديپلماسي عمومي كه مورد تأكيد مكرر مقام معظم رهبري است، اشاره كرد و افزود: ايشان در ديدار سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اسفندماه سال گذشته، بر بحث ديپلماسي عمومي تأكيد جدي داشتند و عنوان كردند كه اين موضوع متعلق به ماست و بايد آن را در عمل دنبال ‌كنيم.

مهمان‌پرست با طرح اين سؤال كه آيا ديپلماسي عمومي بايد مختص منطقه خاصي باشد؟ پاسخ داد: خير؛ طينت مردم دنيا پاك است و اگر متوجه اصل موضوع و منطق ما شوند، خيلي‌ها همراهي مي‌كنند و دولت‌هاي خود را در قبال اتخاذ سياست‌هاي ناعادلانه تحت فشار قرار مي‌دهند. اگر در كشورهاي غربي افكار عمومي هدف قرار داده شود و ما بتوانيم واقعيات را به آنها منتقل كنيم، دولت‌هاي خود را به شدت تحت فشار قرار مي‌دهند.

وي افزود: كشورهاي غربي تا نتوانند زمينه‌سازي كرده و افكار عمومي را آماده كنند، قادر به اتخاذ تصميمات مهم نيستند. آنها زماني كه بخواهند وارد محيطي شوند تمام ابزار تبليغاتي خود را به كار مي‌گيرند تا همه حواس‌ها را متوجه موضوعي خاص كنند و زماني كه اين آمادگي را ايجاد كردند بعد از آن هر اقدامي را توجيه پذير مي‌كنند.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: در بحث جنگ نرم و كار با افكار عمومي ما هيچ منطقه‌اي را مستثنا نمي‌دانيم. معتقديم از هر فرصت و موقعيتي براي ارائه مطالبمان و اعلام اينكه منطق ما منطق برتري است بايد استفاده كنيم كه بخشي از آن مي‌تواند در قالب مواضع رسمي ما باشد و بخشي نيز در قالب نشست‌هاي بين‌المللي و بخشي هم به وسيله ساير نهادهاي غيردولتي بيان شود.

وي در پاسخ به سؤالي ‌يكي از كارهايي كه در چارچوب جنگ نرم تعريف مي‌شود را اين دانست كه نشان دهند ايران مورد توجه جامعه جهاني نيست و آن را در عمل با يك انزواي سياسي روبرو كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: يكي از كارهايي كه انجام مي‌دهند اين است كه براي ما در نقاط مختلف دنيا درگيري و تنش ايجاد كنند و ما بايد با هوشياري عمل كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به بازداشت اتباع ايراني در كشورهاي مختلف، اتهامات وارده به ايران مبني بر دخالت در امور داخلي ديگر كشورها و... خاطرنشان كرد: اين خط تبليغاتي در دستور كار دشمنان ما قرار گرفته و مي‌خواهند نشان دهند كه ايران با كشورهاي مختلف در دنيا درگير است و مي‌خواهند ما را مزاحم نظام بين‌الملل معرفي كنند.

مهمان‌پرست با طرح اين سؤال كه چرا در حال حاضر اين قدر توطئه‌ها شدت گرفته است؟ خاطرنشان كرد: اگر ما يك نظام بي تاثير بوديم و به اهدافمان در عرصه سياست خارجي نزديك نشده بوديم و قدرت برتر منطقه نبوديم، كسي با ما كاري نداشت.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به قدرتي برتر تبديل شده است، گفت: ايران در منطقه تعيين كننده و در موضوعات بين‌المللي صحنه گردان يك جريان فكري شده است و ديگر نمي‌توانند به راحتي آن را حذف كنند.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه ما به هيچ كشوري اجازه نمي‌دهيم كه به اتباع ما توهين كرده و يا خدشه‌اي به منافع ملي ما وارد كنند، تصريح كرد: با اين كشورها از لحاظ حقوقي و سياسي برخورد مي‌كنيم.

* كنفرانس خلع سلاح تهران بسياري از توطئه‌ها را خنثي كرد

مهمان‌پرست با اشاره به نخستين كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه كه در اواخر فروردين ماه در تهران برگزار شد، خاطرنشان كرد: اين كنفرانس بسياري از توطئه‌ها را خنثي كرد، ما در اين كنفرانس با حضور 60 كشور اعلام كرديم كه هيچ كشوري حق ندارد به سمت سلاح هسته‌اي پيش برود و يا سلاح‌هاي خود را به علوم پيشرفته مجهز كند و يا ملت‌ها را به استفاده از اين سلاح‌ها تهديد كند.

وي با تأكيد بر پيگيري موضوع عدم اشاعه، تجهيز رژيم صهيونيستي به سلاح هسته‌اي توسط كشورهاي دارنده اين سلاح‌ها را برخلاف معاهده NPT عنوان كرد و افزود: كنفرانس خلع سلاح تهران حركت و فكر جديدي ايجاد كرد.

مهمان‌پرست اجلاس بازنگري معاهده NPT در نيويورك را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنها تصميم گرفته بودند از اين اجلاس به چند هدف مهم نائل شوند يكي اينكه پروتكل الحاقي را براي همه اعضاي NPT اجباري كنند، يعني هر زماني بازرسان آژانس اراده كردند از هر نقطه‌ كشور بازديد كنند و هيچ كس ممانعت نكند و با هر فردي كه مي‌خواهند در كشور مصاحبه كنند و كسي مانع آنها نشود و به عبارتي امنيت ملي كشورها را هدف قرار دهند. آنها همچنين در تلاش بودند تا عدم خروج از معاهده NPT را عملي كنند يعني اعضاي معاهده حق خروج از آن را نداشته باشند.

وي با اشاره به حضور محمود احمدي‌نژاد در اجلاس بازنگري معاهده NPT در نيويورك و سخنراني رئيس جمهور كشورمان در اين اجلاس و واكنش برخي مقامات غربي در اين زمينه، اظهار داشت: سخنراني آقاي احمدي‌نژاد جو اجلاس را تغيير داد و عليرغم تلاش آمريكايي‌ها براي اينكه ديگر كشورها نيز جلسه را ترك كنند نمايندگان 183 كشور در جلسه سخنراني آقاي احمدي‌نژاد حضور داشتند و از سخنان ايشان استقبال كردند و تنها چند كشور محدود جلسه را ترك كردند.

* 70 درصد تدوين رژيم حقوقي درياي خزر به تصويب كشورهاي ساحلي رسيده است

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤالي درباره سهم ايران از درياي خزر، به موضوع تعيين رژيم حقوقي اين دريا اشاره كرد و گفت: رژيم حقوقي درياي خزر بايد به اجماع پنج كشور ساحلي برسد.

وي با بيان اينكه 70 درصد تدوين رژيم حقوقي به تصويب كشورهاي ساحلي رسيده، يادآور شد: تنها 30 درصد باقيمانده است كه اميدواريم با برگزاري نشست‌هاي كارشناسي، وزرا و سران اين اختلاف نظرها برطرف شود.

* نقش تاثيرگذار حوزه‌هاي علميه در ديپلماسي عمومي

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا حوزه‌هاي علميه در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران جايگاهي دارند؟ اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي ايران يك نظام اعتقادي است و پايه‌هاي حركت آن براساس نقطه نظرات مرجعيت و علماي بزرگ شيعه شكل گرفته و مراجع در اصل تصميم‌گيري‌ها نقش جدي دارند.
وي به نقش تاثيرگذار حوزه‌‌هاي علميه در ديپلماسي عمومي اشاره كرد و افزود: علما و طلاب بايد حقايق را براي مردم دنيا تشريح كنند و آنها را به عدالت و خداجويي دعوت كنند.

* تمام تحركات اتباع و ديپلمات‌هاي خارجي زير نظر قرار دارد

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالي نيز تصريح كرد: كوچك‌ترين تحرك ديپلمات‌هاي خارجي در هر كشوري زير نظر است و هيچ تبعه خارجي نمي‌تواند در هر كشوري آزادانه هر تخلفي كه مي‌خواهد انجام دهد. در كشور ما نيز تمام تحركات اتباع و ديپلمات‌هاي خارجي زير نظر قرار دارد.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: ما مثل هر كشور ديگري حساسيت لازم را در قبال اتباع كشورهاي خارجي و كارمندان سفارتخانه‌‌هاي خارجي داريم و در صورت مشاهده هر گونه عمل خلافي برخوردهاي مناسب صورت خواهد گرفت.

* ايران قدرتمندترين كشور منطقه

مهمان‌پرست با بيان اينكه هيچ زمان نمي‌توان ايران را از اصول اعتقادي و اسلامي آن جدا كرد، گفت: زماني كه از فرهنگ ايران سخن گفته مي‌شود به ريشه‌هاي عميق اعتقادي و اسلامي آن نيز توجه مي‌شود.

سخنگوي وزارت خارجه اضافه كرد: ما الان در شرايطي به سر مي‌بريم كه قدرتمندترين كشور منطقه هستيم و در طول تاريخ چند صد ساله اخير هيچ زمان تا اين اندازه در منطقه و عرصه بين‌الملل موثر نبوديم. اگر ضعيف بوديم هيچ كس با ما كاري نداشت.

وي نگراني و عصبانيت ديگر كشورها را به دليل درست بودن حركت جمهوري اسلامي ايران دانست.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به تاريخچه اقدامات رژيم صهيونيستي بخصوص در 40 سال اخير و تلاش‌هاي اين رژيم براي ايجاد دلهره و ترس در بين كشورهاي منطقه، خاطرنشان كرد: هيمنه اين رژيم در تهاجم به لبنان و غزه در هم شكست.

مهمان‌پرست ادامه داد: در حال حاضر اين رژيم درگير مشكلات خود شده‌ و از جريان مقاومت مي‌هراسد. الان درگيري در درون خاك اسرائيل است و اگر اين رژيم كوچك‌ترين تعرضي را به كشورهاي منطقه صورت دهد، پاسخ شديد آن را در خاك خود دريافت خواهد كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016