شنبه 25 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش شب همبستگی با روزنامه نگاران در زندان و تبعيد، در واشنگتن

شنبه هشتم ماه می مصادف بود با برگزاری شب همبستگی با روزنامه نگاران دربند ايرانی که در جمهوری اسلامی در زندان به سر ميبرند . اين مراسم که به دعوت و برنامه ريزی کميته همبستگی با خواسته های دموکراتيک مردم ايران " کميته همبستگی" برگزار شد با استقبال گسترده و پرشور بيش از ۳۵۰ نفر از ايرانيان و امريکايی های مقيم واشنگتن بزرگ روبرو شد . اين برنامه بر اساس برنامه اعلام شده ساعت ۸ شب آغاز شد و تا ساعت ۱۱ شب ادامه يافت . گرداننده اين مراسم رودی بختيار گزارشگراسبق شبکه سی ان ان بود . وی در هنگام خوش آمد گويی يادآور شد که ايران در سال گذشته مقام نخست در زندانی کردن روزنامه نگاران را به دست آورده است و پس از چين ، مقام دوم اجرای احکام اعدام را به خود اختصاص داده است . وی از فرزاد کمانگر ،معلم کردو شيرين علم هولی ياد کرد و خطر اعدام قريب الوقوع انها را ياد اور شد در حالی که نميدانست آنها در ساعتی ديگر به دار اويخته خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رودی بختيار در ادامه برنامه به اهميت اين مراسم و مراسمی نظير آن که برای حمايت از مبارزات آزادی خواهانه ملت ايران برگزار می شود تاکيد کرد .
وی سپس نخستين سخنران جلسه را که خانم کلودت لوکوز ، مسئول خبرنگاران بدون مرز در شهر واشنکتن را معرفی نمود .
لوکوز از آشنايی چندين ساله اش با مشکلات و معضلات خبرنگاران ايرانی سخن نمود .آشنايی که از مسوليت وی در پاريس شروع شده است .زمانی که مسئول اتاق حفظ " آزادی در اينترنت " بوده است و وظيفه اش بطور اخص متوجه کشورهای چين، مصر ، تايلند و ايران بوده است . وی به نقش پر اهميت اينترنت در ايران اشاره نمود و تاکيد کرد که فيس بوک ،يو تيوپ و تويتر اهميت بسزايی در تکوين شبکه های اجتماعی و مبارزات خيابانی مردم ايران داشته است . وی اوضاع بد خبرنگاران ايرانی که به کشورهای ترکيه و ساير کشورها گريخته اند را نابسامان توصيف کرد و ادامه داد که هر روزی که می گذارد شاهد بسته شدن و فيلتر شدن سايت ها و شبکه های اجتماعی مثل فيس بوک و وبلاگ ها هستيم و بسياری از روزنامه نگاران به دليل مسايل امنيتی سايت هايشان رو مسدود می کنند .
سخنران ديگر رابرت درايفوس روزنامه نگار برجسته نشريات امريکايی بود . وی آشنايی طولانی با مسائل منطقه و ايران دارد و نويسنده کتاب بازی شيطان است . اين کتاب بعد از وقايع سپتامبر ۲۰۰۱ است و از سوی نشريه کلمبيا در سال ۲۰۰۱ بعنوان برترين روزنامه نگار و محقق شناخته شده است .
درايفوس در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در تهران به سر می برد و از مشاهدات خود برای حاضرين سخنرانی کرد . وی نخست شال سبزی را که بعنوان يادگاری از ايران آورده بود را به گردن انداخت . وی گفت اين شال سبز را دختر جوانی که در استاديوم در حمايت از موسوی تجمع کرده بودند به او هديه داده است . تجمعی که جوانان و شرکت کنندگان از شور و حال بی نظيری برخوردار بودند .از روحيه ايی که به کلی متفا وت از مشاهدات وی در سالهای گذشته از ايران بود.رابرت درايفوس از حضورش در ستاد احمدی نژاد نيز سخن گفت و به خشم و نطق ها و مشت های گره کرده هوادران احمدی نژاد در اين ستادها اشاره کرد .خشمی که برای او فضای نورنبرگ در سال ۱۹۳۶ آلمان را تداعی می کرده است . وی از شب انتخابات در ايران سخن گفت . از ساعت ۸ شب که هنوز شعبات رای گيری باز بود و او عازم مصاحبه با شبکه انگليسی زبان وابسته به تلويزيون جمهوری اسلامی بوده است . از حضور گسترده بسيج و سپاه در خيابانها ی اصلی شهر و اينکه همه تلفن های موبايل در شهر قطع بوده است . وی در پايان صحبت هايش شرايط ايران را بسيار پيچيده دانست و افزود ک نمی تواند بگويد اين شرايط تا چه زمانی به درازا خواهد کشيد اما بخوبی ميداند که مردم ايران به تغييراتی جدی دست خواهند يافت . سخنران بعدی مراسم ، ۲ همکار قديمی راديو" ان – پی – آر " بودند . داور اردلان و جکی لايدن که به همراه يکديگر سخنرانی کردند . داور اردلان از سال ۱۹۹۳ فعاليت های مطبوعاتی خود را آغاز نموده و در سال های اخير تهيه کننده ارشد در اين راديو بوده است . وی برنده جايزه گارسی – تان از راديو تلويزيون است و به تازگی کتابی به نام "اسم من ايران است " را به تحرير دراورده است . جکی لايدن نيز دو بار به ايران مسافرت کرده است و ۱۸ ساعت برنامه در اين راديو در باره ايران و جامعه مدنی تهيه کرده است . برنامه هايی که به آنها نشان داد ايران در آستانه تغييرات مهم سياسی و اجتماعی است . اين دو روزنامه نگار به اهميت اينترنت در وقايع اجتماعی ايران اشاره نمودند.
قسمت دوم برنامه با سخنرانی اکبر گنجی آغاز شد وی اخيرا برنده جايزه ميلتون فريدمن برای پيشبرد دموکراسی در ايران بوده است و قبلا نيز برای فعاليت های خود در ايران جوايز متعددی دريافت نموده است . گنجی در سخنرانی خود در باره مشکلات مطبوعات در ايران اشاره کرد و از دو مشکل اساسی نام برد . وی به اعمال سانسور مطبوعات و خود سانسوری به عنوان دو تهديد جدی ياد کرد. ؛آسيه نريمان يکی از علاقمندان به مسايل سياسی در ايران ترجمه سخنرانی های فارسی را بعهده داشت .
سخنران بعدی بخش فارسی فرشته قاضی يکی از روزنامه نگاران ايرانی مقيم آتلانتا و نويسنده وب سايت روز آنلاين بود . وی به ارايه آماری از نشريات توقيف شده و روزنامه نگاران زندانی پرداخت و به تاثير برگزاری چنين برنامه هايی در خارج از ايران در جهت ارتقا روحيه فعالان در ايران اشاره کرد . وی تاريخچه کوتاهی از روزنامه نگاری در ايران را بيان کرد و به سابقه شروع سرکوب در ايران پرداخت .
فرشته قاضی از اوضاع نابسامان و نداشتن امنيت جانی و صنفی و حقوقی همکارانش ياد کرد و اوضاع بد معيشتی انها نام برد . روزنامه نگارانی که برای تامين زندگی خود به دست فروشی و رانندگی و کار مختلف پرداخته اند ولی قلم خود را نفروخته اند . روزنامه نگارانی که اگر بخواهند با روزنامه های حکومتی همکاری کنند از بهترين وضعيت معيشتی برخوردار خواهند شد ولی آنهاترجيح ميدهند هر فشار و مشکلی را تحمل کنند اما به جنبش دموکراسی خواهانه مردم وفادار بمانند . سخنرانی وی حضار را تحت تاثير قرار داده و انها را با وضعيت کنونی روزنامه نگاران اشنا نمود. سخنران آخر دکتر امير کلينی بود . وی با سرمايه شخصی گروه ۱۳ نفره ايی را گرد هم اورده تا در قالب يک گروه حقيقت ياب به بررسی وضعيت پناهندگان ايرانی بپردازند و وی در جريان سفر خود به ترکيه با پناهندگان ايرانی به گفت و گو نشسته و به دبدار مسولين موسسات بين المللی که دست اند کار پناهنگان هستند رفته است . وی از تجربيات خود با حضار سخن گفت . سخنان امير کلينی به شرکت کنندگان اطلاعات جديدی در رابطه با پناهندگان در بر داشت .
در پايان و در اختتام مراسم فريبا داودی مهاجر يکی از اعضا کميته همبستگی ضمن تشکر از شرکت کنندگان برای حضور در اين مراسم از روزنامه نگاران حاضر در جلسه تشکر نمود . و حاضران با ابراز احساسات اين حضور را پاس داشتند و از انها تقدير کردند. روزنامه نگارانی چون مسعود سفيری ،آرش سيگارچی ، حسن سربخشيان، پروانه وحيد منش ، سهيل آصفی ، هانيه بختيار و روزنامه نگارانی که اين سالها در خارج از کشور به فعاليت پرداختند . از جمله تقی مختار و شهره عاصمی ، فريبا امينی ، رضا اکبری، افشين نريمان و بسياری از علاقمندان به خبر رسانی که تمام اين سالها به گردش ازاد اطلاعات کمک کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016