پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اقتصاد: ايران بالاترين رشد سرمايه گذاری خارجی را تجربه کرد! ايسنا

وزير امور اقتصادی و دارايی گفت: علی رغم بحران مالی جهانی و کاهش ۳۵ درصدی سرمايه گذاری خارجی در کشورهای اروپايی و توسعه يافته، جذب سرمايه گذاری خارجی در ايران رشد بيش از ۶۰ درصدی را در مقايسه با سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش ايسنا سيد شمس‌الدين حسينی در ششمين اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی که در مالزی برگزار شد، افزود: اين رقم جذب سرمايه گذاری مستقيم خارجی مبين پتانسيلهای موجود و کشش تقاضا در اقتصاد کشورمان است و حاکی از تمايل سرمايه گذاران خارجی به بازار سودآور کشورمان است.

وی در ادامه با اشاره به روند پرشتاب خصوصی سازی در کشورمان افزود: در سال جاری ۳۴۰ شرکت از جمله شرکتهای بزرگ پتروشيمی، پالايشگاه‌ها و نيروگاه ها در ليست واگذاری‌ها قرار گرفته است که مديريت و سهام آنها به بخش خصوصی منتقل می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور اقتصاد و دارايی کشورمان در ادامه با بيان اينکه روند صعودی شاخص کل بورس کشورمان در مقايسه با بورسهای جهانی افزايش يافته است، افزود: در سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۵۸ درصد رشد به ۱۲۵۰۰ واحد رسيد و همچنين حجم ارزش کل سهام موجود در بورس به ۷۴ ميليارد دلار رسيده است که بيانگر افزايش تقريبی دو برابر ارزش کل بازار سرمايه طی پنج سال گذشته است.

حسينی در ادامه تصويب آيين نامه جديد سرمايه گذاری خارجی برای ورود سرمايه گذاران خارجی به بورس کشور را مثبت ارزيابی کرد و افزود: کشورهای اسلامی با سرمايه گذاری در بورس ايران که منطبق با اصول و مبانی شريعت اسلامی است، می توانند از مزيتهای بازار بورس ايران نيز بهره مند شوند.

وی در ادامه با دعوت از سرمايه گذاران خارجی برای حضور و مشارکت در پروژه‌های سرمايه‌گذاری خارجی کشور تصريح کرد: دولت ايران آماده است تحت قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاری خارجی، از همه سرمايه گذاران خارجی حمايت کند.

* مشارکت کشورهای اسلامی در اوراق ارزی دولتی (صکوک)

وزير امور اقتصادی و دارايی در ادامه با اشاره به انتشار اوراق مشارکت ارزی دولتی (صکوک )در سال گذشته،يادآور شد : با توجه به تقاضای پروژه های بزرگ کشور در بخشهای نفت، گاز و نيروگاهها اقدامات گسترده ای بر جذب منابع مالی مورد نياز اين پروژه ها با رعايت اصول شريعت و مبانی اسلامی از طريق انتشار اين اوراق انجام شده است.

وی در ادامه ضمن دعوت از کشورهای اسلامی برای سرمايه گذاری در اين اوراق ،تصريح کرد: همچنين در سال جاری با توجه به نياز پروژه های زيربنايی کشور، ۱۱.۵ ميليارد يورو اوراق مشارکت ارزی دولتی انتشار خواهد يافت.

* تشکيل صندوق مشترک سرمايه گذاری کشورهای اسلامی

حسينی در ادامه بر تشکيل صندوقهای مشترک سرمايه گذاری و به کارگيری ارزهای ملی در تبادلات اقتصادی فی مابين کشورهای اسلامی تأکيد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد ضمن توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی ، به صورت فعال و با تمام توان، برای طراحی و پياده سازی مکانيزمهای عملياتی اهداف فوق ، با بنياد جهانی اقتصاد اسلامی همکاری کند.

وی در عين حال خاطرنشان کرد: بدون شک تحقق اين اهداف بايد براساس مدلهای مبتنی بر شريعت اسلامی، و نه اتکا به نسخه های از قبل طراحی شده، ميسر خواهد بود.

*استفاده از مبانی اقتصاد اسلامی در بازارهای مالی جهانی

وزير امور اقتصادی و دارايی در پايان ضمن اشاره به بحران مالی جهانی و تاثيرات برخی از کشورها از جمله يونان در پس لرزه‌های اين بحران افزود: با گذشت بيش از دو سال از آغاز اين بحران پيش بينی ها نشان می دهد طراحان نظام مالی و اقتصادی جهان نه تنها توان پيش بينی، مديريت بحران و واکنش سريع به آن را ندارند بلکه در بسياری مواقع، با بهره گيری از اتصال و درهم تنيدگی موجود با بازار ديگر کشورها، در بسياری موانع از آن به عنوان وسيله ای برای انتقال اثرات منفی و پس لرزه های بحران به اقتصادهای ديگر کشورها استفاده می کنند.

حسينی درس بزرگ بحران مالی جهان را بهره گيری از مبانی اقتصاد اسلامی در بازارهای مالی جهانی دانست و افزود: نهادهای اسلامی به دليل رعايت اصول شرعی، پرهيز از عمليات ربوی در مقابل بحران، مقاوم پذير شده اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان سرمايه‌گذاری همچنين قرار است در اجلاس کوالالامپور درباره موضوعاتی همچون چالش های جديد در عرصه اقتصاد، تجارت، نوآوری در ارتباط با نيازهای جديد، تجارت و امکانات سرمايه‌گذاری و ايجاد رقابت در حمل و نقل و ترابری بحث و تبادل نظر شود.

رونق اقتصادی پس از گذر از بحران مالی و اطمينان يافتن از وضع کره زمين در آينده از ديگر موضوعاتی است که در اجلاس کوالالامپور بررسی خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016