شنبه 1 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد سيف‌زاده: سرکوب‌ها بی‌سابقه‌اند، در باره گزارش جديد کانون مدافعان حقوق بشر، دويچه وله

تازه‌ترين گزارش کانون مدافعان حقوق بشر بيانگر ۱۷ اعدام و ۵۰۰ بازداشت در شش ماه گذشته است. ۹۵ نفر از دستگيرشدگان اخير، اهل هنر و مطبوعات هستند. شمار دانشجويان بازداشتی در نيم‌سال گذشته نيز از سايرين بيشتر بوده است.

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر در ۲۵ صفحه منتشر شده و دربرگيرنده موارد متعدد بازداشت فعالان مدنی، محروميت از تحصيل و کار، توقيف نشريات، لغو کنسرت و ممانعت از سفر شهروندان است.

در اين گزارش از پنجاه روزنامه، مجله و سايت خبری ياد شده که به اتهام "نشر اکاذيب"، مشمول لغو امتياز، توقيف موقت، تذکر کتبی يا فيلترينگ و هک شده‌اند. گزارش از ده‌ها دانشجوی دانشگاه آزاد و سراسری مشهد، دانشگاه شيراز، دانشگاه تهران، صنعتی شريف، پلی‌تکنيک، خواجه‌نصيرو جندی‌شاپور نام برده که طی شش ماه گذشته بازداشت شده‌اند. نمونه‌های پرشمار احضار کتبی يا شفاهی دانشجويان به کميته انضباطی، اخراج، تعليق و محروميت استفاده از کمک‌هزينه يا ساير تسهيلات، از ديگر نکاتی هستند که در اين گزارش به آن پرداخته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش هم‌چنين حاوی موارد نقض حقوق شهروندی هنرمندان است. لغو کنسرت همايون شجريان و ممنوع الخروج شدن هنرمندانی چون فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرطهماسب، ابطال مجوزهای صادره برای شماری کتاب و ناشر نيز در اين گزارش آمده است.

دکتر محمد سيف‌زاده، همکار کانون مدافعان، در باره آمار اعدام‌ها و دستگيری‌ها به دويچه‌‌وله می‌گويد: «جز در دهه شصت که نياز به بررسی جداگانه‌ای دارد، دستگيری‌ها و فشار در بقيه‌ی موارد، بی‌سابقه‌اند.» محمد سيف‌زاده، ايجاد فشار بر هنرمندان را نيز کم‌سابقه می‌داند و معتقد است که در هيچيک از دوران‌های جمهوری اسلامی، با هنرمندان اين‌گونه برخورد نشده است.

تشديد سرکوب فعالان زن

در تازه‌ترين گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از بازداشت ۴۰ فعال جنبش زنان در شش ماهه گذشته و حمله به مراسم مادران عزادار در پارک لاله نيز ياد شده است. دکتر سيف‌زاده با تاکيد بر تشديد فشار برکوشندگان کمپين يک ميليون امضا می‌گويد:« دستگيری‌ها هميشه بود، اما هيچگاه به اين اندازه نبود. در ارتباط با تجمع مادران عزادار يا بر هم زدن مراسم تشييع جنازه و عزاداری، وضع در دهه شصت بدتر از الان بود اما صرفنظر از آن دوران، چنين شرايطی را هرگز حتی پيش از انقلاب نيز نداشته‌ايم.»

گزارش کانون مدافعان شامل آمار دقيقی از تعداد و نام بازداشت شدگان، جزييات دادرسی‌ها و احکام قضايی عليه فعالان سياسی، اهل رسانه، دانشجويان، زنان، آموزگاران و کارگران است.

در اين گزارش به دستگيری و اعمال فشار عليه وکيلان دادگستری اشاره نشده است. محمد سيف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه و محمد شريف از جمله اعضای کانون مدافعان هستند که ممنوع الخروج شده‌اند. دکتر محمد اوليايی‌فر، وکيل دادگستری و عضو ديگر کانون چند هفته است به دليل اعتراض به حکم اعدام مجرمان نابالغ در زندان به‌سر می‌برد.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر درسال ۸۷ توسط ماموران امنيتی پلمپ شده و اين، فعاليت اعضای آن را با دشواری روبرو کرده است. محمد سيف‌زاده با تاکيد بر غيرقانونی بودن پلمپ دفتر کانون به دويچه‌وله می‌گويد: « بيشتر کارها را اينک خانم عبادی، رييس کانون در خارج از کشور انجام می‌دهند. الان شرايط بسيار سخت است اما ما اميدواريم بالاخره عقل حاکم شود و بدانند که تذکرات ما خيرخواهانه است و از متن قوانين مصوب خودشان بيرون می‌آيد.»

فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۸۱ و بر سه محور دفاع از زندانيان سياسی، حمايت از خانواده‌های آنان و اعلام موضع در موارد نقض حقوق بشر آغاز شده است.

[متن کامل گزارش کانون مدافعان حقوق بشر]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016