سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار جعفری: دولت و شورای عالی امنيت ملی از سپاه خواستند که با مقوله ناامنی ريشه‌ای برخورد کند، ايلنا

ايلنا: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:دولت و شورای عالی امنيت ملی از سپاه خواستند که با مقوله ناامنی ريشه‌ای برخورد کند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سرلشگر محمدعلی جعفری صبح امروز در همايش سراسری «جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت در جنوب‌‌شرق کشور» طی سخنانی ضمن ابراز اميدواری از اينکه اين همايش بتواند از مجموعه مقالات ارائه شده و تلفيق آن با تجربيات نيروهای امنيتی در جنوب‌شرق کشور بهره‌برداری لازم را داشته باشد، گفت: سپاه در دو مقطع زمانی مسئوليت برقراری امنيت در جنوب‌شرق کشور را به عهده گرفته است که مورد اول مربوط به سال‌های ۱۳۷۲ الی ۷۴ است .در آن مقطع ورود سپاه به مقوله امنيتی در جنوب‌شرق کشور محدود بود. البته اقتضاء برخورد با مقوله ناامنی در جنوب‌شرق کشور نيز به همان ميزان بود که اين کار انجام شده و منجر به خلع سلاح نيروهای ضد انقلاب و عناصر ناامنی در منطقه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از آنجايی که قرار بود اين مسئوليت به نيروی انتظامی محول شود و برخورد ريشه‌ای صورت نگرفت ناامنی در منطقه مذکور مجددا رشد کرد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مسئوليت مجدد سپاه در مقابله با ناامنی در جنوب‌شرق کشور در سال ۱۳۸۷ و با بيان اينکه اين مسئوليت بدون محدوديت زمانی مقرر شد، اضافه کرد: دولت و شورای عالی امنيت ملی از سپاه خواستند که با مقوله ناامنی ريشه‌ای و همه‌جانبه برخورد کند.
وی تاکيد کرد: سپاه در اين ماموريت خود با نگاه عميق، ريشه‌ای و مبنايی بر اساس اصول و چارچوب نظام جمهوری اسلامی وارد عمل شد.
سرلشگر جعفری با تاکيد بر اينکه بايد نگاه و رويکرد خود را در خصوص بحث امنيت به ويژه در جنوب‌شرق کشور مورد بازنگری قرار دهيم، اظهار داشت: بايد امنيت در جمهوری اسلامی را در راستای هدف انقلاب اسلامی تعريف کنيم.
وی با طرح اين سئوال که آيا هدف از انقلاب اسلامی يک رژيم سالم اسلامی بود و يا اينکه انقلاب تنها وسيله‌ای بود و هدف چيز ديگری است، خاطرنشان کرد: آنچه که امام به ما ياد داد و اسلام به ما نشان می‌دهد هدف از تشکيل جمهوری اسلامی هدايت جامعه و رشد کامل انسان‌ها است يعنی انسان‌ها و مردم در جامعه اسلامی هدف هستند.
فرمانده کل سپاه مجددا با طرح اين سئوال که آيا تمام هدف در جمهوری اسلامی حفظ قدرت و حاکميت است، اضافه کرد: البته حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است اما به مقوله امنيت بايد به عنوان هدف حکومت اسلامی در رشد و هدايت جامعه نگاه کنيم.
وی تصريح کرد: توجه به سه مقوله رفاه، اقتصاد و فرهنگ نمی‌توان امنيت پايدار و فراگير را محقق کرد.
سردار جعفری با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با زندگی و معيشت مردم در سراسر کشور گفت: اين نوع نگاه از همان ابتدا نيز در جمهوری اسلامی ايران وجود داشته است تحت عنوان اينکه به مردم توجه شود و عدالت گسترش يابد. اما روش‌های متفاوت در دوران پس از انقلاب موجب شده که اين اهداف بلند و والا را به خوبی محقق نشود.
وی با بيان اينکه هدف دشمن برای بهره‌برداری از وضعيت جنوب‌شرق کشور فرصت مناسبی را در جدا کردن دل مردم از نظام و ناکارآمد نشان داده جمهوری اسلامی ايران در رفع مشکلات مردم در اختيار آنها قرار می‌دهد و با تاکيد بر رفع اين زمينه اظهار داشت: رفع مشکلات اقتصادی، معيشتی و رفاهی در منطقه جنوب‌شرق از اوجب واجبات است و بدون حل آن به دنبال امنيتی بودن همانند آب در هاون کوبيدن است.
فرمانده کل سپاه با اشاره به فعاليت‌های دولت نهم و دهم در همين راستا و ضمن تقدير از آن اظهار داشت: دولت بايد در فعاليت‌های توسعه‌ای خود در منطقه جنوب‌شرق کشور با اهداف امنيتی و برنامه‌های امنيتی با قرارگاه مستقر در منطقه هماهنگ باشد و کارها بايد با اهداف امنيتی همراه بشود.
وی تاکيد کرد: همچنين بايد از توسعه افکار پليد وهابيت در منطقه که از سوی دشمن سرمايه‌گذاری شده است جلوگيری شود.
سرلشگر جعفری ادامه داد: بعضی از تعصب‌ها، کوته‌فکری‌ها و کوته‌نظری‌ها اجازه نمی‌دهد تا محور اساسی وحدت در منطقه توسعه پيدا کند.
وی با تاکيد بر اينکه اقدامات فرهنگی و اقتصادی بايد با رويکرد جديدی که مبتنی با اصول اسالم باشد، صورت بگيرد زمينه ديگری که ناامنی‌ها در منطقه جنوب‌شرق کشور توسعه می‌دهد وجود مرزهای گسترده، باز و بدون کنترل عنوان کرد و گفت: بايد نسبت به اين موضوع فکر اساسی شود البته بايد برنامه‌های مناسب در جهت انسداد و کنترل مرزها صورت بگيرد که دولت در اين زمينه اقدامات مفيدی داشته است.
فرمانده کل سپاه با اشاره به پديده قاچاق در منطقه جنوب‌شرق کشور و لزوم در برنامه قرار گرفتن مقابله با اين پديده اظهار داشت: البته فرصت‌هايی نيز در منطقه جنوب‌شرق کشور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ساختار قومی و قبيله‌ای در سيستان و بلوچستان اشاره کرد.
وی با بيان اينکه سپاه به اين مقوله به چشم فرصت می‌نگرد و نه تهديد گفت: هنوز هم عده‌ای نسبت به نگاه سپاه به اين مقوله تحت عنوان فرصت، بحث و مخالفت می‌کنند.
فرمانده کل سپاه در پايان با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران واقعا به دنبال محروميت‌زدايی و توسعه امنيت در اين منطقه است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرعت به دنبال واگذاری امنيت به مردم منطقه با محوريت قرار دادن ساختار قبيله‌ای در آن منطقه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016