چهارشنبه 5 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جمعی از فعالان مدنی ايران در حمايت از تظاهرات مردم افغانستان

خواهران و برادران گرامی پيام اعتراض شما به اعدام شهروندان افغان و ايرانی مايه دلگرمی و اميدواری مردم ايران بود. ما اطلاع داريم که دادگاههای ايران، بدون رعايت بسياری از موازين و قوانين ملی و بين المللی که بدان متعهد هستند بسياری از شهروندان ايرانی و افغان را اعدام نموده اند. علاوه بر آن بسياری از شهروندان افغان بدون امکان دسترسی به حق توکيل و دادرسی عادلانه در زندانهای جمهوری اسلامی بسر می برند. در ميان آنها گروهی از کارگران زحمت کش افغان در تظاهرات روز جهانی کلرگر در سال گذشته همراه همکاران ايرانی خود با سر دادن شعار خواستار بهبود وضع قوانين کار بودند. اين افراد همچنان در زندانها بسر می برند و از سرنوشت آنها اطلاعات دقيقی در دسترس نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شعار مرگ بر طالبان چه در کابل چه در تهران نشانه‌ايی از فهم والا و بلوغ سياسی مردم افغانستان دارد. بی‌شک حکومتهای ظالم رفتنی هستند و آنچه می ماند مودت و دوستی بين ملت ها است. در سالهای گذشته دو ملت ايران و افغانستان از جنگ، ظلم حکومت‌های سرکوبگر و مداخله خارجی رنج بسيار برده‌اند. ما امضا کنندگان اين بيانيه در اين مختصر نمی‌توانيم حتی گوشه‌ايی از رنج و مشقت مردم افغانستان را که در سال‌های جنگ راهی ايران شدند را تصوير کنيم، اما رفتارهای خشونت آميز ماموران دولتی و تبعيض ناعادلانه حکومت ايران بر عليه شهروندان افغانستان قطعا نه تنها مورد تاييد ما نيست، بلکه آنرا به شدت محکوم می‌کنيم.

ما نه تنها خواستار توقف اعدام‌ها و تغيير قوانين ناعادلانه هستيم بلکه خواستار لغو مجازات اعدام در کشور هستيم. بسياری از زنان و مردان ايرانی در سال‌های گذشته با افغان‌ها ازدواج نموده‌اند و صاحب اولاد هستند. بسياری از اين افراد با مشکلات عديده مواجه هستند و زنان ايرانی طبق قوانين موجود قادر نيستند تا اجازه اقامت را برای همسران خود کسب کنند و يا فرزندان خود را به تابعيت ايران در آورند. ما خواستار پيگيری و تغيير قوانين ضد مهاجران هستيم و آرزو داريم که مشکلات مرتفع شود.

فرهنگ والای مردم ايران و افغانستان وارث شاعران و انديشمندان بزرگی چون مولانا جلاالدين بلخی، عطار و فارابی است. حکومت‌های طالبانی به هيچ وجه نماينده ما نيستند و ما خود بدان واقفيم. فرهنگ ما مالامال از پندارهای گرانقدری است که به ما گوشزد می کند که بنی آدم اعضای يک پيکر است، که در آفرينش ز يک گوهر است.

اعلام حمايت شما از جنبش دمکراسی خواه در ايران و اعتراض به قتل مردم مظلوم پيامی بسيار محکم بود و ما امضاکنندگان اين بيانيه کمال سپاس و تشکر را به جا می‌آوريم.

اسامی امضا کنندگان
منيرو روانی پور نويسنده
حميد دباشی نويسنده و استاد ادبيات تطبيقی در دانشگاه کلمبيا
ساقی قهرمان شاعر
آرش جودکی استاد فلسفه و نويسنده
ليلی موری محقق در دانشگاه کلمبيا
م. سحر محمد جلالی شاعر
محمود دلخواسته نويسنده و محقق
محمود اميری مقدم از سازمان حقوق بشر،
مهرداد باران موسيقی دان
امين بزرگيان روزنامه نگار
بهداد بردبار روزنامه نگار
رحمن جوانمردی فعال حقوق بشر
ويدا امير مکری حقوق دان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016