شنبه 8 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: کشور با آزادی وعدالت اداره می شود نه با زندان اوين، آيا می توان از چنين نظامی در جهان دفاع کرد؟ کلمه

« ما که نمی خواستيم فقط حکومت تشکيل بدهيم و به نام اسلام چهارچوبی تعريف کنيم ولی از محتوا خالی باشد و از آرمان ها و آرزوهايی که برامده از مکتب و اعتقادات ما بود هيچ نشانی نداشته باشد.اگر قرار باشد که نظام باقی بماند ولی با پر کردن زندان ها يا با زدن و گرفتن دانشجويان و کارگران مسلمان،هنرمندان و سينماگران و روزنامه نگارن آيا می توان از چنين نظامی در جهان دفاع کرد؟»

به گزارش خبرنگار «کلمه»، اينها سخنان نخست وزير دوران دفاع مقدس در ميان جمعی از زندانيان سياسی قبل از انقلاب است. زندانيانی که به تعبير موسوی در فضايی مجاهده کردند که دورنمايی از آينده وجود نداشت و آنچه بود تنها احساس وظيفه انسانی و خالص افراد بود. فضايی که در آن تمام تلاش ها توام با آرزو برای ارزش ها و حاکميت اسلام و يا ويژگی های يک جامعه سالم صورت می گرفت.موسوی در اين ديدار گفت: ابتدای انقلاب نيز با همين فضا شروع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر چارچوب های کلی حفظ می شد ايران به سمت خوبی حرکت می کرد

او منکر اشکالات آن دوران نيست چه اينکه «هيچ نظامی بدون اشکال نيست» اما وی معتقد است: اگر چار چوب های کلی حفظ می شد ايران ما به سمت خوبی حرکت می کرد.

نخست وزير امام(ره) با اشاره به نزديکی ايام رحلت امام خمينی تشييع جنازه بی نظير و تاريخی ايشان که ميليون ها نفر در آن حضور داشتند را نشانی از پشتيبانی يک ملت از انقلاب و آنچه که در ۱۰ سال اول انقلاب افتاد دانست و گفت: بدون اينکه بخواهيم برخی اشکالات را ناديده بگيريم اما اين موضوع نشانی از تحقق بسياری از ارزش ها بود.

جبهه ها نشانی از حقانيت راه بود
نمی توانيم جواب نسل جوان را بدهيم چون انقلاب به بيراهه رفت

مدير اجرايی کشور در دوران ۸ سال دفاع مقدس گفت: هميشه نظام های مختلف يکسری شاخص ها را برای بيان موفقيت خود ارائه می دهند. مثل توليد ناخالص ملی، توليدثروت و يا در ابعاد غير مادی مانند تحصيلات، شاخص کرامت انسانی و… که کم و زياد آن معنا دار است و درجای خود قابل بحث. ابتدای جنگ خيل عظيم انسان های نورانی و ايثارگر که انقلاب برای ما به ارمغان آورده بود شاخص و نشانه ای بر حقانيت نظام ما بود. جبهه ها را هميشه نشان حقانيت راه خود می دانستيم و نيز علامتی از اينکه نظام در راستای آرمان هايش موفق بوده است. اما متاسفانه کم کم انحراف پيدا شد و در اين سال های اخير نيز مشکلات بسياراساسی پيدا کرده ايم به گونه ای که امروز نمی توانيم جواب نسل جوان را بدهيم و حتی هنگامی که برايشان توضيح دهيم که اول انقلاب چه اهدافی مطرح بود و بعد از انقلاب چه تغييراتی در کشور رخ داد باز هم نمی توانيم قانعشان کنيم. دليل آن هم چيزی نيست جز بيراهه رفتن ما.

اتفاق های حيرت آور نمايشگاه کتاب امسال را مقايسه کنيد با…

موسوی در تشريح فضای قبل از انقلاب در مقايسه با بعد از آن با ذکر مثالی گفت: پيش از انقلاب آزادی نبود. عناوين کتاب های چاپی و کتاب های اساسی بسيار کم بود و به صورت زيرزمينی دست به دست می چرخيد. اما پس از انقلاب نمايشگاه کتاب برپا شد تا نشان داده شوداين نظام، معتقد به برخوردانديشه هاست و به واقع يک انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. اما در همين يک مورد آنچه می خواستيم را مقايسه کنيد با اتفاقات حيرت آور نمايشگاه کتاب امسال که حتی برخی از رساله ها و کتاب های مراجع را جمع کردند. غرفه کتابهای شهيد بهشتی که خود از پايه گزاران نظام هست را حذف کردند و محدوديت مثل هميشه دامن ادبيات و کتاب های علوم انسانی را گرفت و اينها تنها علامت هايی کوچک در دوری از آرمانهای انقلاب است.

نظام در حال حرکت به سمت تک صدايی است
تک صدايی منجر به استبداد و ديکتاتوری می شود

موسوی باهشدار نسبت به تداوم اين روند خاطرنشان کرد: نظام در حال حرکت به سمت تک صدايی است به طوری که هيچ انديشه ديگری را تحمل نمی کند. تک صدايی خود منجر به استبداد و ديکتاتوری می شود و هيچ کس نيست که نداند اضافه بر استبداد و ديکتاتوری تک صدايی مهم ترين عامل بازدارنده توسعه است.

سياست هايی که شفافيت و گردش آزاد اطلاعات را هدف گرفته است

ميرحسين موسوی تاکيد کرد: آنچه اکنون می بينيم سياست هايی است که شفافيت و گردش آزاد اطلاعات را هدف گرفته است و تعجب آور نيست که در کشور ما مساله فساد و دروغ و خود رايی درحال گسترش است، چرا که اگر انديشه آزاد نباشد در فضای تک صدايی اين مسايل طبيعی است.

جنبش سبز برای آزادی و عدالت است
زمانی آرزو داشتيم جشن بستن زندان اوين را بگيريم اما…

مهندس موسوی در بخش ديگری از سخنان خود به بيان نسبت جنبش سبز و آرمانهای انقلاب پرداخت و گفت: جنبش سبز برای آزادی و عدالت است. عدالت برای مردمی که انقلاب کردند و کشور با همه تنوع قوميت ها، فرهنگ هاو زبان های مختلف مال آنهاست و عدالت در وجوه اجتماعی،سياسی و اقتصادی جزئی از حقوق آنهاست. و نيز آزادی که از آرمانهای ما بود و اگر نباشد حقوق مردم پايمال می شود. زمانی آرزوی ما بود که زندانها خالی باشد وجشن بستن زندان اوين را بگيريم، اما حالا آنجا ساختمان سازی می کنيم که حجره های بيشتری داشته باشيم برای حبس بيشتر و هم اين نشانی ديگر از انحراف و کج روی ماست که به نتيجه هم نخواهد رسيد.

آيا از چنين نظامی در جهان می توان دفاع کرد؟

موسوی خاطرنشان کرد: ما که نمی خواستيم فقط حکومت تشکيل بدهيم و به نام اسلام چارچوبی تعريف کنيم ولی از محتوا خالی باشد و از آرمان ها و آرزوهايی که برآمده از مکتب و اعتقادات ما بود هيچ نشانی نداشته باشد.اگر قرار باشد که نظام باقی بماند ولی با پر کردن زندان ها يا با زدن و گرفتن دانشجويان و کارگران مسلمان،هنرمندان و سينماگران و روزنامه نگارن آيا می توان از چنين نظامی در جهان دفاع کرد؟

جنبشی بر آمده از نياز های واقعی يک ملت
جنبش سبز جنبشی برای چهار فصل

وی طلب آزادی و عدالت را در چنين فضايی يک مطالبه جدی عنوان کرد و گفت: جنبش سبز يک جريان ادامه دار است که نه با بستن و گرفتن و تهديد و زندانی کردن و نه با کشتن متوقف نخواهد شد چرا که مطالبات برآمده از نيازهای واقعی و انسانی ملت ما را دارد. اين جنبش يک جنبش چهار فصل است. تجديد حيات می کند، در شکل های مختلف ظاهر می شود. اينطور نيست که برای يک مقطع کوچک باشد و يا ارتباطی به شخص خاص داشته باشد بلکه برآمده از نيازهای ملت ما و در موازات مبارزات طولانی ملت برای نيل به آزادی و عدالت است.

اهداف جنبش سبز ساده و روشن است
انتظار نداريم جوانمردانه عمل کنند؛ از صدا وسيمايش گرفته تا…


موسوی شعار ها و اهداف جنبش سبز را ساده و روشن دانست و گفت: زمانی که می گوييم قانون اساسی مسئله روشن است، وقتی می گوييم دروغ و فساد نباشد و عدالت باشد مسئله روشن است. به طور قطع گسترش آگاهی بزرگترين ابزار جنبش است. ما با کسی نمی خواهيم دعوا کنيم. تنها از حقوق خود دفاع می کنيم و ابزارمان همان آگاهی رسانی به مردم است و جلوی کسی را هم سد نمی کنيم. آنها می توانند تبليغ کنند که ما درست نمی گوييم. ما انتظار نداريم که آنها جوانمردانه عمل کنند، از صدا و سيمايشان گرفته تا باقی رسانه هايشان.

«دروغ ممنوع» مطالبه جدی همه مردم بود

موسوی با ياد آوری شعار «دروغ ممنوع» در شب انتخابات گفت : در هنگامه انتخابات يکی از مهمترين و با نفوذترين پوستر هايی که چاپ شد، پوستر «دروغ ممنوع» بود. بنده اولين بار آن را در تهران ديدم و به فاصله ۲۴ ساعت در يک منطقه دوردست کشور مشاهده کردم چرا که شعار ملموس و مطالبه جدی همه مردم بود.

طاقت يک وبلاگ معمولی را آزاد را هم ندارند
چشم اسفنديار آنها مسئله آگاهی است

ميرحسين موسوی اين بار هم از آگاهی و ضرورت آگاهی بخشی گفت و تاکيد کرد: اينکه آنها طاقت ندارند يک وبلاگ معمولی را آزاد ببينند و امروز هيچ رسانه ای حتی در سطح مجازی نيست که در اختيار ما باشد و از فيلترينگ در امان مانده باشد همه نشانگر اين است که پاشنه آشيل يا چشم اسفنديار آنها مسئله آگاهی است. بنابراين هرکس در هرجا احساس مسئوليت می کندبايد در حد خود در گسترش آگاهی های سياسی، اجتماعی تلاش کند حتی با گفتن يک نکته در جمع کوچک.

کانون های گسترش آگاهی ها کجاست؟

ميرحسين موسوی کانون های گسترش آگاهی را برشمرد: از محيط خانواده گرفته تا جمع دوستان و اقوام، و در ميان اقشار و استان های مختلف اگاهی را گسترش دهيم. جنبش سبز هدف پيچيده ای ندارد؛ ما فساد و دروغ را نمی خواهيم، می خواهيم مردم احترام داشته باشند، قوه قضاييه درستی داشته باشيم که ظلم نکند. اينگونه نباشد که از کسی اعتراف بگيرند و بر اساس آن وی را اعدام کنند يا او را بزنند و يا زندانی را آزاد کنند و بعد از دو سه هفته با او تماس بگيرند و بگويند مصاحبه کن يا به زندان برگرد! کافيست همين مسائل را برای مردم شرح دهيم.

چقدر با واقعيت بيگانه اند؟

موسوی دغدغه های خود درباره بی تدبيری درامور را اينگونه بيان کرد: هميشه می گويم کسانی که اين زندان های وسيع را ايجاد کرده اند چقدر با واقعيت بيگانه اند. ما چقدر فرصت داشتيم در ماه رمضان و عيدهای مذهبی و ملّی اعلام کنيم که جدای از گذشته ها آزادانه به اصول بازگرديم. اين خود به خود مردم را خوشبين می کرد. اکنون نيز اگر بگويند انتخابات آزاد و رقابتی برگزار خواهيم کردو تقلبی در کار نخواهد بود خواهيد ديد که مردم قطعا نفس راحتی می کشند.

کهريزک مسئله ملی است؛جلوی چشم مردم ماجرا را بگوئيد تا تکرار نشود

وی تصريح کرد: نظامی که نتواند با حمله به خوابگاه دانشجويی به عنوان يک مورد برخورد شجاعانه کند و برای مردم شرح دهد که واقعا در اين بين چه اتفاقی افتاده است و با آنهايی که تقلب کرده اند نتواند برخورد کند نظامی ضعيف است. قدرت نظام در اين است که اين مسائل را شرح دهد يا در مورد کهريزک که می گويند ۳ نفر را محکوم کرده اند. کهريزک يک مسئله ملی است و به همين دليل بايد تمام بحث هايی که در خصوص کهريزک می شود جلوی چشم مردم گفته شود تا تکرار نشود و بعدا مردم هم قانع شوند که عدالت اجرا شده است. همين نتيجه مبهمی که اعلام کردند و ۳ نفر را به قصاص محکوم کردند بگويند اين سه نفر چه کسانی هستند و چه ارتباطی با افرادی دارند که اسامی شان در مجلس برده شد، مجلسی که تازه ما می دانيم چقدر گزارش هايش محدود است.

آرزو می کنيم کج راهه به راه مستقيم تبديل شود

موسوی گفت: همه آرزو می کنيم اين کج راهه تبديل به راه مستقيم شود. توسط هر شخصی که باشد در هر موقعی که باشد مردم راضی خواهند بود. مردم مبارزه کرده اند .خون دل خورده اند تا به عدالت و ازادی برسند تا استبداد و خودرايی نباشد. تا مناصب و منزلت ها در حال گردش باشد تا هرکس در هرجا وظايفی دارد در مقابل مردم پاسخگو باشد.

آيا دستگيری ها توانست رژيم شاهنشاهی را حفظ کند؟

مير حسين موسوی خطاب به زندانيان پيش از انقلاب افزود:اين بگير و ببند ها مسئله را حل نمی کند مگر با به زندان انداختند شما رژيم سقوط نکرد؟ رژيم سقوط کرد و من اثرات اين دستگيری ها را به خاطر دارم ولی پرسش اين است که آيا اين دستگيری ها توانست رژيم شاهنشاهی را حفظ کند؟ وضعيت رسانه ای و گردش آزاد اخبار و اطلاعات در جهان، نسبت به دوره ای که شما در زندان بوده ايد بسيار متفاوت است. اول صبح با رجوع به چند سايت می توان تمامی اخبار را دريافت کرد. قبلا اطلاعيه ها با چه دردسری اين دست و آن دست می شد و بعضا چه خساراتی هم داشت و تنها به دست عده معدودی می رسيد. ماهواره ها و فضای بين المللی و ارتباطات هم به همين ترتيب موثراند.

به گفته نخست وزير زمان دفاع مقدس،در چنين فضايی رفتن به سمت الگوها و چهارچوب هايی که عقلا عدم کارآمدی آنها روشن بوده جای تعجب و تأسف دارد.

کشور با آزادی و عدالت اداره می شود نه با زندان اوين

موسوی تصريح کرد: برخی گمان می کنند با ايجاد فضای رعب و وحشت می توان امور را اداره کرد در حالی که کشور با آزادی و عدالت اداره می شود نه با زندان اوين.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016