یکشنبه 9 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ژينوس شريف، وکيل ضيا نبوی: هيچ دليلی برای محارب بودن ضيا نبوی وجود ندارد، کميته گزارشگران حقوق بشر


کميته گزارشگران حقوق بشر - ضيا‌ء‌الدين نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل در ۲۵ خردادماه بازداشت شد و در حدود يک سال است که در زندان اوين به سر می برد.
پيش از اين، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، نبوی را به ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود. اتهام‌های اين فعال دانشجويی، «اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، اخلال در نظم عمومی، تشويش اذهان عمومی و همکاری با منافقين» عنوان شده بود. حکم وی امروز ، ۸ خرداد‌ماه در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجديد نظر به ۱۰ سال حبس و تبعيد به شهرستان ايذه کاهش يافت.
در اين رابطه گفت‌و‌گويی با وکيل ضيا نبوی، ژينوس شريف انجام داده‌ايم که در پی می‌آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


-کميته‌ی گزارشگران حقوق بشر: آيا شما به عنوان وکيل ضيا نبوی خبر تاييد ۱۰ سال حبس ضيا نبوی را تاييد می‌کنيد؟
بله، حکم به بنده ابلاغ شده است. ابتدا ۱۵ سال حبس بود که ۵ سال آن حذف شد و به ۱۰ سال حبس در ايذه به اتهام «محاربه» تبديل شد. لازم به ذکر است اين حکم از سوی شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجديد نظر صادر شده است.

يعنی فقط «ارتباط با منافقين» تاييد شده است؟
بقيه‌ی اتهاماتشان يعنی اجتماع و تبانی، تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم همه طبق نظر دادگاه تجديد نظر، تحت عنوان «محاربه» آمده و مشمول يک ماده شده، نه اين‌که مجازات‌ها يکی يکی با يکديگر جمع شوند. قبل از اين محاربه و ۴ اتهام ديگر بود. ۷۴ ضربه شلاغ نيز منتفی است.
همه‌ی آن‌ها مشمول يک ماده می‌شود نه اين‌که همه‌ی مجازات‌ها را با يکديگر جمع کنيم. قبل از اين محاربه و ۴ اتهام ديگر بود.

آيا اتهام «محاربه» نسبت به ضيا نبوی قابل توجيه است؟
محاربه، عنوان مجرمانه‌ای است که در قانون شرايط اثبات آن و شيوه‌هايش کاملا مشخص شده است. در خصوص آقای نبوی، اين‌طور که پرونده را مطالعه کرده‌ام و اگر علت صدور حکم دلايلی باشد که در پرونده موجود است و من نيز مشاهده کرده‌ام هيج دليل قطعی، حتی دليلی که شکی را هم ايجاد کند که ايشان تمايلی نسبت به اين گروه دارد وجود ندارد.
ايشان از لحظه‌ی اول تا دادگاه هر لحظه از اين گروه اعلام انزجار کرده‌اند و می‌گفتند اساسا با طرز فکر ايشان مخالف است. از جمله دلايلی که برای اثبات اين اتهام ارائه داده‌اند يکی اين‌که در خانواده‌ی ايشان دو نفر در سال ۶۱ به علت ارتباط با مجاهدين معدوم شده‌اند ولی خودش متولد سال ۶۲،۶۱ است و اين‌که در تريبون آزاد دانشگاه سال ۸۱-۸۲ گفته‌اند که اين انتخابات به معنی واقعی کلمه آزاد نيست زيرا اگر کاملا آزاد بود مجاهدين يا سلطنت‌طلب‌ها نيز حق کانديد شدن داشتند.
قاضی با استناد به اين جمله گفته است، اين نشان می‌دهد که ايشان به اين گروه «تمايل» دارد. دلايل ديگری نيز نيست و دلايل تقريبا از جهت قابليت اثبات اين اتهام در همين دسته است. بنابراين به نظر من اين اتهام قابل اثبات نبود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016