یکشنبه 9 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکود حادثه‌ساز می‌شود: از هر ۹ چک مبادله شده يکی از آن ها برگشت داده می‌شود! ايلنا

- نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال گذشته به ۱۰،۷ درصد رسيد. اين نسبت در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است
- دليل افزايش بی‌سابقه چک‌های برگشتی رکود است


ايلنا: نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در پايان سال گذشته به ۱۰،۷ درصد رسيد. اين نسبت در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است.
به گزارش ايلنا، براساس آخرين آمار منتشر شده بر تارنمای بانک مرکزی، در سال گذشته ۴۷ ميليون و ۴۶۸ هزار چک مبادله شده که از اين ميزان ۵ ميليون و ۸۷ هزار برگ چک برگشت داده شده است. بنابراين نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال گذشته به ۱۰،۷ درصد می‌رسد. به ديگر بيان تقريبا از هر ۹ چک مبادله شده يکی از آنها برگشت داده می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بررسی آمارهای موجود از نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده نشان می‌دهد اين نسبت در سی سال گذشته بی سابقه بوده است. از سال ۱۳۵۷ تاکنون بيشترين نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در همين سال يعنی ۱۳۵۷ رخ داده است. نسبت مورد اشاره در اين سال ۱۲،۶درصد بوده که بالاترين نسبت پس از انقلاب به شمار می‌رود. پس از آن بيشترين نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال ۱۳۵۸ به ميزان ۱۰.۹ درصد رخ داده است. از اين سال تاکنون نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده همگی زير ۱۰ درصد و در ۱۰ سال گذشته حدود ۵ درصد بوده است.
با وقوع رکود در ايران که نشانه‌های آن از اواخر سال ۸۶ پديدار شد، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده سير صعودی به خود گرفت و از ۵ درصد سال ۸۶ به ۷،۸درصد در سال ۸۷ رسيد. هم‌اکنون اين نسبت به ۱۰،۷درصد رسيده است.
کارشناسان اقتصادی دليل افزايش بی‌سابقه چک‌های برگشتی را به رکود حاکم بر بازار ايران و نيز بحران مالی جهانی نسبت می‌دهند. آنان همچنين معتقدند نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در سال جاری نيز روند افزايشی خود را همچنان حفظ می‌کند زيرا رکود بر بازار اقتصادی ايران همچنان سايه افکنده است.
علاوه بر افزايش تعداد چک‌های برگشتی مبلغ آنها نيز در چند سال گذشته در روند صعودی قرار گرفته است.
نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده در پايان سال ۸۸ به ۵،۱ درصد رسيده که تا سال ۷۷ يعنی ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در سال ۷۷ نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده ۵ درصد بوده است.
در سال گذشته حدود ۴۶۲ هزار و ۹۴۰ ميليارد تومان چک، مبادله شده که از اين ميزان حدود ۲۳ هزار و ۴۰۷ ميليارد تومان آن برگشت داده شده که رقمی قابل توجه است.
به نظر می‌رسد درصدهای اخير همچنان که کارشناسان اقتصادی معتقدند افزايشی باشد زيرا نشانه‌های رکود در سال جاری نيز به راحتی قابل مشاهده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016