سه شنبه 11 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکفير اعلان ورشکست است، بيانيه ابوالحسن بنی صدر در تقبيح بکارگيری سلاح تکفير بر ضد عبدالکريم سروش

در ۸ خرداد ۱۳۸۹، روزنامه خشونت گستر کيهان به نام «مدرسين حوزه علميه قم»، بيانيه ای را منتشر کرده است.
در اين بيانيه و به عنوان دليل ارتداد آقای عبدالکريم سروش، آمده است:
« با تخطئه مبانی نظام اسلامی و ولايت فقيه ارتداد خود را بر همگان ثابت کرد».
اين نخستين بار نيست که ملاتاريا از سلاح تکفير استفاده می کند. طبق رويه، بگاه ورشکستگی سياسی و فکری، سلاح تکفير را بکار برده است. اما اين بار، ورشکستگیِ به تقصير ملاتاريا همه جانبه است. همه وجوه اين ورشکستگی فکری و عملی در جمله فوق آمده است. همين يک سطر از بيانيه دليل زوال نظريه برده ساز ولايت فقيه است، زيرا؛
۱. حتی خود آقای خمينی – که در ۲۵ خرداد ۶۰، با مرتد خواندن جبهه ملی، ورشکستگی سياسی خود و رﮊيم خويش را اظهار کرد – در فقه اش انکار ولايت فقيه را بيرون رفتن از دين نمی دانست؛
۲. اکثريت فقهای شيعه، از جمله سه مرجع شرکت کننده در نهضت مشروطيت، برای فقيه ولايت قائل نبودند و در تلگراف رسمی به محمد علی شاه، با صدای بلند اعلام کردند که حاکميت در زمان غيبت، از آن جمهور مردم است؛
۳. آقايان خوئی و گلپايگانی و خوانساری و طباطبايی قمی و روحانی و ...از مراجع همعصر آقای خمينی، آشکارا با ولايت فقيه مخالف بودند.
۴. آقای منتظری اخيراً ولايت مطلقه فقيه را از مصاديق شرک دانست.
بدين قرار، حتی در چارچوب فقه تکليف مدار نيز صدور حکم ارتداد آقای سروش، با اين استدلال که وی به «تخطئه مبانی نظام اسلامی»پرداخته است، بی پايه است. با کمال تاسف بايد گفت صادرکننده/گان اين بيانيه گواهی می دهند که فقه آنها به بندگی کامل قدرت در آمده است که در ذات خود دين ستيز است.
۵. اما اين رويه به لحاظ تاريخ اديانِ از خودبيگانه در قدرت تازگی ندارد. چماق ارتداد را کليسا، به هنگام بعثت پيامبر (ص) اسلام، فراوان بکار می برد. قرآن بود که با الغای جرم ارتداد، چماق را بشکست و اصل را بر «در دين اکراه نيست» نهاد؛ هم بدين معنی که نمی توان کسی را به زور به اسلام در آورد و هم بدين معنی که دينداری يعنی تلاش روزانه و منظم برای خشونت زدائی از پندار، گفتار و کردار. قرآن آمد و به اين حقيقت مهر تاييد زد که هرگز نمی توان کسی را به زور در دين نگاه داشت.
در دنيای اسلام در دوران اموی- که استبدادش به گرد استبداد ولايت مطلقه فقيه کنونی نيز نمی رسيد – بود که چماق تکفير و ارتداد در کار آمد و همانطور که تاريخ گزارش می کند، نخست بر سر سرور آزادگان، شهيد آزادی، حسين بن علی فرود آمد. پيش از او نيز، دستگاه تبليغاتی بنی اميه، پدر او، علی، مظهر تقوی، را «اول کافری که بدست مسلمانان کشته شد» تبليغ کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 


مردم ايران!
اين رﮊيم نه تنها ضد حيات يک ملت در استقلال و آزادی است بلکه ضد دين و دين ورزی خالصانه است و در تمام اين سی ساله نشان داده است که ضد رشد و شکوفائی استعدادهای شما ايرانيان است. رژيمی است که خود بنده زور و خشونت است و از طريق نظريه منحط ولايت فقيه می خواهد فرهنگ بردگی را در ذهن و عمل تک تک شما و نسل های بعدی دوام بخشد. بر فکر بردگی بايد شوريد زيرا خوارکننده مقام انسانی است که خداوند او را آزاد و صاحب حقوق ذاتی آفريده است. ناتوانی رﮊيم را توانائی گمان مبريد و برای آزاد کردن اسلام و خود از اين استبداد ويرانگر ورشکسته، جنبش رهايی بخش خويش را ادامه دهيد در حالی که آن را بيش از پيش همگانی می کنيد.

۸ خرداد ۱۳۸۹
ابوالحسن بنی صدر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016