چهارشنبه 12 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائيل بازداشت شدگان کشتی های کمک رسانی را آزاد می کند، راديو بين المللی فرانسه

ويدا سامعی - دولت اسرائيل اعلام کرده است تمامی افراد دستگير شده را تا فردا از اسرائيل اخراج و به کشورهای خود می فرستد. قرار است اتباع دستگير شدۀ کشورهايی که با اسرائيل رابطه ندارند از طريق اردن به کشور خود بازگردند. پنجاه نفر از اتباع ترکيه شب سه شنبه به چهارشنبه خاک اسرائيل را ترک گفتند.
اسرائيل روز گذشته نيز به آزاد کردن فعالان طرفدار فلسطين که در حمله به کشتی های حامل کمک های انساندوستانه به غزه دستگير شده بودند ادامه داد. بيش از ششصد تبعۀ چهل و دو کشور در عمليات کمک رسانی به غزه توسط ارتش اسرائيل دستگير شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت اسرائيل اعلام کرده است تمامی اين افراد را تا فردا از اسرائيل اخراج و به کشورهای خود می فرستد. قرار است اتباع دستگير شدۀ کشورهايی که با اسرائيل رابطه ندارند از طريق اردن به کشور خود بازگردند. پنجاه نفر از اتباع ترکيه شب سه شنبه به چهارشنبه خاک اسرائيل را ترک گفتند و
به دنبال حملۀ نيروی دريايی اسرائيل به شش کشتی حامل کمک های انساندوستانه، بيش از نه نفر کشته و پنجاه نفر زخمی شدند. اين حمله از سوی جامعۀ جهانی با واکنش شديدی روبرو شد. چهار نفر از کشته شدگان اهل ترکيه هستند و کشتی اصلی مورد حمله قرار گرفته نيز متعلق به ترکيه بود. در همين رابطه، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در تماسی تلفنی با نخست وزير ترکيه، کشته شدن چهار ترک تبار توسط اسرائيل را تسليت گفت.
سازمان ملل اين حمله را محکوم کرده و شورای امنيت نيز روز گذشته خواستار تحقيق و بررسی حملۀ اسرائيل به اين کشتی ها شد. آمريکا اين اقدام اسرائيل را محکوم نکرده اما از آن با عنوان اقدامی تاثر برانگيز نام برده است. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجۀ آمريکا نيز وضعيت غزه و کشته شدن پنج فلسطينی به فاصلۀ يکروز از حملۀ اسرائيل به کشتی های کمک رسانی را " وضعيتی غير قابل قبول" ناميد که نمی تواند ادامه يابد.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل پس از لغو ديدار خود با باراک اوباما در کاخ سفيد و بازگشت به اسرائيل روز گذشته جلسۀ فوق العاده ای را با اعضای کابينۀ خود تشکيل داد.
حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر نيز برای تسهيل در کمک رسانی به غزه و انتقال بيماران از غزه به خارج از مرزهای اين منطقه، روز گذشته دستور داد گذرگاه رفح باز شود. اين گذرگاه تنها منطقۀ مرزی غزه با مصر است که اسرائيل بر آن کنترلی ندارد.
حملۀ اسرائيل عليه کشتی های حامل کمک های انساندوستانه، اين کشور را در يک بحران ديپلماسی بين المللی فرو برده است. اين حمله بيشترين تاثير را بر روابط اين کشور با ترکيه گذاشته، تا جاييکه اسرائيل شروع به خارج کردن خانواده های ديپلمات ها و کارمندان خود در آنکارا کرده و از اتباع اين کشور خواسته است از سفر به ترکيه خودداری کنند.
از سوی ديگر، آنکارا نيز سفير خود از اسرائيل را فرا خواند و رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با " قتل عام خونين" خواندن اقدام نظامی اسرائيل عليه فعالان طرفدار فلسطين، آنرا محکوم کرد و خواستار تنبيه اسرائيل شد.
نيکاراگوئه نيز روز گذشته روابط ديپلماتيک خود با اسرائيل را به حالت تعليق در آورده است. خالد مشعل، رهبر در تبعيد حماس، آمريکا را متهم کرده است با حمايت های خود از اسرائيل، از تنبيه اين کشور جلوگيری می کند.
غزه از سال دوهزار و هفت در محاصرۀ کامل اسرائيل قرار دارد و ورود کمک های انساندوستانه به اين منطقه توسط ارتش اين کشور به شدت کنترل می شود. اما به گفتۀ يک سخنگوی ارتش اسرائيل، بخشی از محمولۀ کشتی ها به غزه منتقل شده و چهارشنبه، مابقی اين محموله که شامل مواد غذايی و دارو است به غزه انتقال خواهد يافت.
در حال حاضر دو کشتی ديگر حامل کمک های انساندوستانه به سوی غزه در حرکتند و بنا به گفتۀ مسوولان سازماندهی اين کمک ها تا چند روز ديگر وارد آبهای غزه خواهند شد. اسرائيل هشدار داده است اجازۀ نزديک شدن هيچ کشتی ای را به غزه نخواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016