جمعه 21 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه ملی ايران - اروپا ، آمريکا در بزرگداشت و پشتيبانی از تظاهرات ۲۲ خرداد

هموطنان آزاده،
بيش از يکسال از پيدايش جنبشی می گذرد که پس از انتشار بيانيه "انتخابات و گفتمان مطالبه محور" در شکل يک جنبش انتخاباتی آغاز شد و با اعتراض به تقلب بزرگ انتخاباتی سپاه - ولی فقيه بنام جنبش سبز به يک رستاخيز ملی گسترش يافت. رستاخيزی گرديد که حامل اميدها و آرزوهای بيش از صد سال مبارزه ايرانيان عليه استبداد و برای آزادی و حاکميت ملی است. در فرآيند اين سال جوانان، زنان، دانشجويان و بطور کلی اقشار ميانی جامعه باوجود سرکوب وحشيانه دولت کودتا، باوجود کشتار کوی دانشگاه، باوجود کهريزک، کشتار خيابانی، دستگيری های گسترده، بيدادگاه های فرمايشی و حتی اعدامهای رسمی سياسی، حماسه آفريدند و بانی تحولات سياسی - فرهنگی عميقی در تمام سطوح اجتماعی گرديدند؛ از بسياری از اسرارمگوی ولايت حاکم پرده دری کردند و آگاهی ها و تصورات مدرن سياسی خود را با استفاده از وسايل ارتباط عمومی الکترونيکی پخش نمودند. جو و شرايطی را ايجاد کردند که حتی به شکاف در ساختار قدرت جناح کودتاچيان منجرگرديد و انسجام اوليه آنها را متزلزل ساخت و دربرابر آن بافت مدرنی از سازماندهی شهروندی را آفريدند که ديگر با دستگيری و حبس فعالينی چند، ازميان برداشتنی نخواهد بود. شايد سرکوب خشن دستگاههای امنيتی – نظامی دولت کودتا توانسته باشد برای مدت کوتاهی تندی اين جنبش را آهسته کند و از ديناميسم اوليه آن بکاهد ولی بی هيچ ترديد پيشروی آن در اشکال گوناگون ادامه خواهد يافت و ساير اقشار، اقوام و لايه های اجتماعی سراسر ايران را دربر خواهد گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديگر، نظام جمهوری اسلامی بمثابه يک نظام دينمدار، نگه داشتنی نيست. اين حقيقت را، هرچند که شايد برای بخش اصلاح طلب اسلامی جنبش سبز تلخ باشد، بايد پذيرفت، صادقانه و سنجيده در برنامه مبارزات روزمره گنجاند.
هم ميهنان گرامی، در طول اين يک سال جنبش سبز بارها نشان داد که از بخشهای گوناگونی تشکيل شده است. شعارهای " نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران" و "آزادی، استقلال، جمهوری ايرانی" تنها دو مظهر از توان بزرگی است که اين جنبش در خود نهفته دارد. خودگوياست که ناديده گرفتن و کنارگذاردن اين توان ملی- ميهنی نمی تواند در حرکت آينده و قدرت مبارزاتی آن بی تاثير باشد. مبارزات پيروز نهضت ملی ايران به رهبری دکتر محمد مصدق به نيکی نشان داده است که تنها همبستگی و هماهنگی اکثريت ملت است که ضامن پيروزی اش خواهد بود. براستی که يکی از وظايف مهم نخبگان جنبش سبز تعيين سنجيده مشی و شعارهايی است که با واقعيات مبارزاتی موجود همخوانی داشته باشد. تا کی ميتوان با سوگند " جمهوری اسلامی نه يک کلمه بيشتر و نه يک کلمه کمتر" و "وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی" جوانان، زنان و کارگران و کارمندان را بسيج و همراه کرد؟ فکرميکنيد که تا چند ۲۲ خرداد ديگر ميتوان مردم را برای "اجرا و تحقق بدون تنازل قانون اساسی" فراخواند و به او نيرو داد؟ آيا نبايد پذيرفت که جنبش سبز يگانه ای از چندگانگی است؟ آيا " خط کشی بين خودی و غير خودی" به جنبش سبز آسيب نخواهد زد؟ هم اکنون که از تعداد زندانيان اصلاح طلب روز بروز کاسته شده و به تعداد "ديگر زندانيان" افزوده می شود، وقت آن نرسيده که از زندانيان "غير خودی" هم بنام دلاوران جنبش سبز نام برد و از حقوق شهروندی آنها دفاع کرد؟ آيا فقط "اظهار تاسف از اعدام زندانيان سياسی" دگرانديش کافيست؟
ما يقين داريم که ايستادگی دربرابر نيروی سرکوب حاکم و پيروزی برآن بدون همبستگی ملی ممکن نخواهد گرديد، و اين همبستگی نيز بدون به رسميت شناختن و بديده گرفتن چشمداشتها و خواست های بخشهای گوناگون جنبش سبز ميسر نخواهد شد.
جبهه ملی ايران- اروپا و آمريکا همه ايرانيان آزاديخواه را، در ايران و برون از مرزهای کشور، به تظاهرات آرام و مسالمت آميز ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ فراميخواند. بايد بازهم به استبداد جمهوری اسلامی نشان داد که ما همه با هم و در کنار هم، در برابر دولت کودتا و آمرانش ايستاده ايم؛ برای دستيابی به حقوق شهروندی و انتخابات آزاد و برای ايرانی آزاد و سربلند .

پاينده ايران
پويا و پابرجا باد مبارزات ملت ايران برای حاکميت ملت و دمکراسی
جبهه ملی ايران- اروپا ، آمريکا
www.jebhemelli.info
www.jebhe.net


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016