پنجشنبه 27 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قصد ارعاب همه مراجع را دارند، بيانيه زهرا رهنورد در محکوميت حمله به دفتر آيت الله صانعی، کلمه

دکتر زهرا رهنورد با صدور بيانيه ای حمله به دفتر آيت الله العظمی صانعی و محاصره بيت ايشان را محکوم کرد و نوشت :”در سخنان و فتواهای حضرت آيت العظمی صانعی ،جاذبه دينی ،علمی و اجرايی خاصی نهفته است که برای اقشار گوناگون ملت بويژه زنان و جوانان ،بسيار راهگشا بوده است و اکنون چه زشت و تنفر انگيز است ،صحنه هايی که تنگ نظران و جريانات سياسی شناخته شده را در حال تخريب دفتر و منزل ايشان ،در معرض نگاه ما قرار می دهد .شک نيست که پشت سر اين اقدامات خشن و شوکه آور ،قصد ارعاب همه مراجع و تنگ کردن فضای حضور اين عمودهای خيمه دين ،نهفته است . اين نکته ای است که نه از چشم ملت و نه از چشم مراجع ،پنهان نخواهد ماند.”

به گزارش کلمه ،متن کامل اين بيانيه به شرح زير است :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما زنان نسبت به آيت الله العظمی صانعی ،تعهد بزرگی بر دوش داريم. پس از شکست جريان حاکم ،با هدف راديکاليزه کردن محيط سياسی ،و با سرکوب و کشتار مردم در کف خيابان های تهران و شهرستان ها ،حالا نوبت به شهر مذهبی قم رسيده است تا کانون و قلب دينی ،علمی ، سياسی و اجتماعی قم ،يعنی مراجع والا مقام را هدف حملات خود قرار دهند.

در يکسال گذشته ،اين سناريوی تلخ ،با اهانت به فرزند يادگار امام آقای حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خمينی ،کليد زده شد. در شيراز ،بيت حضرت آيت الله العظمی دستغيب مورد حمله قرار گرفت و امروز نوبت به مراجع قم رسيده است .خدا نکند ! که در پس حمله به دفاتر آيت الله العظمی منتظری و ايت الله صانعی ،اين روند سياه نسبت به مراجع ديگر ادامه يابد ،آنگاه در برابر حضرت محمد مصطفی (ص )چه سرافکنده و شرمسار خواهيم بود.

اينک با نشانه رفتن شخصيت دينی و علمی ايشان که پيوسته حامی ملت بوده و همه اقشار مردم ،از پير و جوان و زن و مرد و کوچک و بزرگ هريک به نحوی از فتواهای ايشان بهره مند شده اند ،جريان حاکم ،نهايت کينه توزی خود را به ملت ثابت کرده است.

در اينجا انصافا ،بايد اذعان داريم که ما زنان ،نسبت به آيت الله العظمی صانعی دينی بزرگ بر دوش داريم.چرا که ايشان به عنوان يک فقيه مورد اعتماد امام و ملت ،خود ساليان درازی است رئوس مشکلات زنان را در روند رفع تبعيض و خشونت زدايی فهرست کرده و برای تمامی آنها راه حل های علمی و فقهی بيان داشته اند و اين ،همان رويکردی است که زنان و ملت ما را به اسلام خوش بين و وفادار کرده است.(البته اين سخن به آن معنا نيست که رويکردهای متنوعی که گرايش های مختلف جنبش زنان برای رفع تبعيض و حذف خشونت پيشنهاد می کنند ،مورد احترام نباشد يا غير قابل استفاده تلقی شود)

اما ،بدون شک در سخنان و فتاوای حضرت آيت العظمی صانعی ،جاذبه دينی ،علمی و اجرايی خاصی نهفته است که برای اقشار گوناگون ملت بويژه زنان و جوانان ،بسيار راهگشا بوده و اينک رنج ها و محنت هايی که مراجع عظام ، در راه اين نوانديشی و گره گشايی متقبل شده اند برکسی پوشيده نيست .

چه زشت و تنفر انگيز است ،صحنه هايی که تنگ نظران و جريانات سياسی شناخته شده را در حال تخريب دفتر و منزل ايشان ،در معرض نگاه ما قرار می دهد .شک نيست که پشت سر اين اقدامات خشن و شوکه آور ،قصد ارعاب همه مراجع و تنگ کردن فضای حضور اين عمودهای خيمه دين ،نهفته است .و اين نکته ای است که نه از چشم ملت و نه از چشم مراجع ،پنهان نخواهد ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016