پنجشنبه 27 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیانیه دکتر زهرا رهنورد در محکومیت حمله به دفتر آیت الله صانعی: قصد ارعاب همه مراجع را دارند، کلمه

چکیده: بدون شک در سخنان و فتواهای حضرت آیت العظمی صانعی، جاذبه دینی، علمی و اجرایی خاصی نهفته است که برای اقشار گوناگون ملت بویژه زنان و جوانان، بسیار راهگشا بوده و اینک رنج ها و محنت هایی که مراجع عظام، در راه این نواندیشی و گره گشایی متقبل شده اند برکسی پوشیده نیست. چه زشت و تنفر انگیز است، صحنه هایی که تنگ نظران و جریانات سیاسی شناخته شده را در حال تخریب دفتر و منزل ایشان، در معرض نگاه ما قرار می دهد. شک نیست که پشت سر این اقدامات خشن و شوکه آور، قصد ارعاب همه مراجع و تنگ کردن فضای حضور این عمودهای خیمه دین، نهفته است.

دکتر زهرا رهنورد با صدور بیانیه ای حمله به دفتر آیت الله العظمی صانعی و محاصره بیت ایشان را محکوم کرد و نوشت: “در سخنان و فتواهای حضرت آیت العظمی صانعی ،جاذبه دینی ،علمی و اجرایی خاصی نهفته است که برای اقشار گوناگون ملت بویژه زنان و جوانان ،بسیار راهگشا بوده است و اکنون چه زشت و تنفر انگیز است ،صحنه هایی که تنگ نظران و جریانات سیاسی شناخته شده را در حال تخریب دفتر و منزل ایشان ،در معرض نگاه ما قرار می دهد .شک نیست که پشت سر این اقدامات خشن و شوکه آور ،قصد ارعاب همه مراجع و تنگ کردن فضای حضور این عمودهای خیمه دین ،نهفته است . این نکته ای است که نه از چشم ملت و نه از چشم مراجع ،پنهان نخواهد ماند.”

به گزارش کلمه، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما زنان نسبت به آیت الله العظمی صانعی ،تعهد بزرگی بر دوش داریم.پس از شکست جریان حاکم ،با هدف رادیکالیزه کردن محیط سیاسی ،و با سرکوب و کشتار مردم در کف خیابان های تهران و شهرستان ها ،حالا نوبت به شهر مذهبی قم رسیده است تا کانون و قلب دینی ،علمی ، سیاسی و اجتماعی قم ،یعنی مراجع والا مقام را هدف حملات خود قرار دهند.

در یکسال گذشته ،این سناریوی تلخ ،با اهانت به فرزند یادگار امام آقای حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ،کلید زده شد. در شیراز ،بیت حضرت آیت الله العظمی دستغیب مورد حمله قرار گرفت و امروز نوبت به مراجع قم رسیده است .خدا نکند ! که در پس حمله به دفاتر آیت الله العظمی منتظری و ایت الله صانعی ،این روند سیاه نسبت به مراجع دیگر ادامه یابد ،آنگاه در برابر حضرت محمد مصطفی (ص )چه سرافکنده و شرمسار خواهیم بود.

اینک با نشانه رفتن شخصیت دینی و علمی ایشان که پیوسته حامی ملت بوده و همه اقشار مردم ،از پیر و جوان و زن و مرد و کوچک و بزرگ هریک به نحوی از فتواهای ایشان بهره مند شده اند ،جریان حاکم ،نهایت کینه توزی خود را به ملت ثابت کرده است.

در اینجا انصافا ،باید اذعان داریم که ما زنان ،نسبت به آیت الله العظمی صانعی دینی بزرگ بر دوش داریم.چرا که ایشان به عنوان یک فقیه مورد اعتماد امام و ملت ،خود سالیان درازی است رئوس مشکلات زنان را در روند رفع تبعیض و خشونت زدایی فهرست کرده و برای تمامی آنها راه حل های علمی و فقهی بیان داشته اند و این ،همان رویکردی است که زنان و ملت ما را به اسلام خوش بین و وفادار کرده است.(البته این سخن به آن معنا نیست که رویکردهای متنوعی که گرایش های مختلف جنبش زنان برای رفع تبعیض و حذف خشونت پیشنهاد می کنند ،مورد احترام نباشد یا غیر قابل استفاده تلقی شود)

اما ،بدون شک در سخنان و فتاوای حضرت آیت العظمی صانعی ،جاذبه دینی ،علمی و اجرایی خاصی نهفته است که برای اقشار گوناگون ملت بویژه زنان و جوانان ،بسیار راهگشا بوده و اینک رنج ها و محنت هایی که مراجع عظام ، در راه این نواندیشی و گره گشایی متقبل شده اند برکسی پوشیده نیست .

چه زشت و تنفر انگیز است ،صحنه هایی که تنگ نظران و جریانات سیاسی شناخته شده را در حال تخریب دفتر و منزل ایشان ،در معرض نگاه ما قرار می دهد .شک نیست که پشت سر این اقدامات خشن و شوکه آور ،قصد ارعاب همه مراجع و تنگ کردن فضای حضور این عمودهای خیمه دین ،نهفته است .و این نکته ای است که نه از چشم ملت و نه از چشم مراجع ،پنهان نخواهد ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016