پنجشنبه 10 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احکام دادگاه کهريزک به خانواده‌های قربانيان ابلاغ نشده است، خانواده‌های قربانيان: دادگاه آمران کهريزک بايد برگزار شود، روز

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

سازمان قضايی نيروهای مسلح ديروزحکم صادره درباره متهمان دادگاه کهريزک را اعلام و همزمان به نتيجه رسيدگی به پرونده کوی دانشگاه نيز اشاره کرد.اين در حاليست که احکام دادگاه کهريزک، براساس گفته خانواده های امير جوادی فر و محمد کامرانی به "روز"، به آنها و وکلايشان ابلاغ نشده واين خانواده هااز طريق رسانه های خبری در جريان حکم صادره، قرار گرفته اند.

روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد يک دادگاه نظامی درتهران، دو تن از متهمان پرونده کهريزک را به اتهام ضرب و جرح عمدی منجر به قتل، به "قصاص نفس" محکوم کرده است.

اين سازمان، نامی از متهمان نبرده اما در اطلاعيه اش نوشته است که دو نفر از متهمان، به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امير جوادی فر، محسن روح الامينی و محمد کامرانی، علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزيری و پرداخت ديه، به قصاص نفس محکوم شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين اطلاعيه، يکی از متهمان به دليل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده و نه متهم ديگر، حسب اتهامات منتسب به آنان به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری محکوم شده اند.

حکم ابلاغ نشده

حکم صادره برای ۱۲ متهم پرونده کهريزک که غير قطعی و قابل تجديدنظرخواهی اعلام شده، در حالی در رسانه های خبری منتشر شده که به خانواده های قربانيان و وکلای آنها ابلاغ نشده است.

بابک جوادی فر، برادر امير جوادی فر در اين زمينه به "روز" گفت: حکم هنوز به ما ابلاغ نشده و ما از طريق رسانه ها در جريان اين حکم قرار گرفتيم و نميدانيم ترکيب احکامی که صادر شده به چه صورتی بوده و نمی توانيم فعلا قضاوتی درباره حکم صادره داشته باشيم.

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی نيز به "روز" گفت: ما هنوز از جزئيات حکم بی خبريم و خيلی کلی حکم را اعلام کرده اند لذا نمی توانيم درباره آن نظری بدهيم.

آقای کامرانی افزود: منتظريم قاضی پرونده از سفر حج برگردند و جزئيات حکم صادر شده را ببينيم و تا اين جزئيات را نبينيم نمی توانيم اظهار نظری بکنيم.

حکم دادگاه کهريزک همچنين در حالی اعلام شده است که پيشتر، علی جوادی فر، پدر امير جوادی فر به "روز" گفته بود خانواده های قربانيان، به قسمت هايی از کيفرخواست اعتراض کرده اند و اين اعتراض موجب توقف روند برگزاری دادگاه شده است. اعتراضاتی که به گفته علی کامرانی، بخشی از آنها را قاضی دادگاه وارد دانسته، اما بخشی ديگر را رد کرده بود.

هنوز خبری از دادگاه و نحوه رسيدگی به پرونده ها منتشر نشده است و خانواده های قربانيان نيز به دليل غير علنی بودن دادگاه و منع انتشار مسائل مربوط به دادگاه، تاکنون سکوت اختيار کرده اند.


دادگاه آمران

پيشتر سازمان قضايی نيروهای مسلح اعلام کرده بود متهمان پرونده از رده های مختلف نيروی انتظامی هستند. اين در حاليست که خانواده های قربانيان اين پرونده به "روز" گفته بودند خواهان برگزاری دادگاه آمران جنايت کهريزک هستند؛امری که تاکنون رنگ واقعيت به خود نگرفته است.

علی کامرانی ديروز هم در پاسخ به سئوال "روز" درباره زمان و روند برگزاری دادگاه آمران کهريزک گفت:" هنوز خبری نداريم که دادگاه قضات و آمران کهريزک چه زمانی برگزار خواهد شد، اما ما خواهان برگزاری دادگاه آمران کهريزک هستيم و در اين زمينه نيز پی گيری ميکنيم و اميدواريم هر چه سريع تر اين دادگاه برگزار شود."

بابک جوادی فر نيز با تاکيد بر اينکه دادگاه آمران بايد برگزار شود به "روز" گفت:" ما صد در صد اين مساله را پی گيری ميکنيم و منتظريم هر چه سريع تر، براساس گزارشی که مجلس منتشر کرد و گزارشات سازمان قضايی نيروهای مسلح و مسائلی که در دادگاه مطرح شد، دادگاه پرسنل قضايی که دستور انتقال بچه ها به کهريزک را دادند و ساير مسائلی که به وجود آمد برگزار شود."

اشاره آقای جوادی فر به گزارش کميته ويژه مجلس شورای اسلامی برای پيگيری حوادث پس از انتخابات است که در جلسه علنی مجلس ارائه شد. اين کميته، سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران را به عنوان صادر کننده دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تير به بازداشتگاه کهريزک معرفی کرده و گفته بود که او دليل اين کار را "فقدان ظرفيت زندان اوين" اعلام کرده است.

قربانيان کهريزک

امير جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامينی، قربانيان بازداشتگاه کهريزک هستند که به دليل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در اين بازداشتگاه که به گوانتاناموی ايران معروف شد، جان باختند.

جمهوری اسلامی کشته شدن اين سه نفر را در بازداشتگاه کهريزک به رسميت شناخت اما رامين آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر، دو تن ديگر از قربانيان اين بازداشتگاه هستند که مسئولين قضايی ـ امنيتی تاکنون از پذيرش مسئوليت قتل آنها، خودداری کرده اند.

اين دو نفر پس از آزادی از کهريزک و به علت شکنجه های صورت گرفته در اين بازداشتگاه جان باختند.

رامين پوراندرجانی، پزشک وظيفه، ديگر قربانی کهريزک است که مسئولان امر مرگ او را ابتدا، سکته قلبی، سپس خودکشی و بعدها مسموميت اعلام کردند اما براساس اسنادی که "روز" منتشر کرد صورت جلسه اولين معاينه محل زمان کشف جسد در محل کار رامين دلالت دارد که اين پزشک جوان را از ناحيه گردن خفه کرده اند.

ديگر قربانيان کهريزک

اما قربانيان اين بازداشتگاه، تنها در جان باختگان خلاصه نمی شود.بنابر اعلام سازمان قضايی نيروهای مسلح، ۹۸ نفر از بازداشت شدگان کهريزک از نحوه رفتار ماموران شکايت کرده بودند ولی "با تدبير دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی و پرداخت خسارت و دلجويی از شاکيان، تعداد ۵۱ نفر از آنان رضايت" دادند.

براين اساس، پرونده کهريزک به جز خانواده های سه جان باخته در اين بازداشتگاه، ۴۷ شاکی ديگر نيز دارد.

از سوی ديگر مهدی کروبی، يکی از رهبران معترضان به انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد سال گذشته، در نامه ای به هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری از تجاوز به بازداشت شدگان دختر و پسر در بازداشتگاه کهريزک سخن گفته بود. اما حکومت با انکار تجاوز ها و دروغ خواندن اين موضوع، کسانی را که عنوان ميکردند مورد تجاوز قرار گرفته اند، از حق دادرسی و شکايت محروم کرد.

بازداشتگاه کهريزک که در جريان پاکسازی منطقه خاک سفيد تهرانپارس احداث و به گفته مسئولان نيروی انتظامی به محلی برای نگهداری "اراذل و اوباش" تبديل شده بود، بعدها و در جريان اجرای طرح امنيت اجتماعی نيز مورد استفاده قرار می گرفت. اين بازداشتگاه در جريان درگيرهای بعد از انتخابات به محلی برای نگهداری بازداشت شدگان معترض به انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد سال گذشته تبديل شد.

بازداشتگاهی که کميته ويژه مجلس در توضيح شرايط آن به زندانی شدن ۱۴۷ نفر در يک مساحت کم، نبود تهويه، فقدان آب و غذای مناسب، شنيدن فحش‌های رکيک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، تحقير شدن و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی بازداشت شدگان اشاره کرده است.

پرونده کوی دانشگاه

سازمان قضايی نيروهای مسلح در اطلاعيه ای که ديروز صادر کرد همچنين به پرونده کوی دانشگاه اشاره و اعلام کرد:" هم‌زمان با رسيدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، پرونده تخريب در مجتمع سبحان نيز مورد پيگيری و رسيدگی قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخيل در اين حادثه نيز شناسايی و مورد تعقيب قرار می‌گيرند."

براساس اين اطلاعيه، در مجموع بيش از ۶۰ نفر تحت تعقيب قضايی واقع و در نهايت بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود، دادسرای نظامی تهران ۳۳ نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد ساير متهمان به دليل احراز نشدن جرم، قرار منع پيگرد صادر کرده است.

اين اطلاعيه از ادامه تحقيقات درباره تعداد ديگری از "عوامل اغتشاش" خبر داده و در عين حال گفته است که "عده‌ای افراد متفرقه و غيرمسئول وارد کوی دانشگاه شده و با اغتشاشگران درگير و متأسفانه بعضی از آنان وارد خوابگاه‌های دانشجويی شده و تعدادی از دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و به اموال عمومی و خوابگاهی کوی و لوازم شخصی دانشجويان خسارت وارد می آورند."

سازمان قضايی نيروهای مسلح، کسانی راکه وارد کوی دانشگاه شدند و دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، افراد "متفرقه و غير مسئول" خوانده و مدعی شده است که مأموران انتظامی، برای کنترل اوضاع و جلوگيری از اغتشاش و تخريب اموال عمومی و با رعايت مقررات وارد کوی دانشگاه تهران شده بودند.

اين در حاليست که براساس فيلمی که از جريان حمله به کوی دانشگاه گرفته شده و در تلويزيون بی بی سی پخش شد، کسانی که وارد کوی شده و دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، نيروهای بسيجی به همراه نيروی انتظامی بودند.

حمله به کوی دانشگاه تهران دقيقا دو روز بعد از انتخابات مخدوش خرداد سال گذشته صورت گرفت و براساس اعلام کميته پی گيری وضعيت آسيب ديدگان و جان باختگان که از سوی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تشکيل شده بود، ۶ دانشجو به نام های مينا احترامی، ايمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ايمانی، کامبيز شعاعی و کسری شرفی در جريان حمله به آن جان باختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016