جمعه 11 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه: دفاع وکلا از باطل، حرام است، فارس

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: وکلا هم توجه داشته باشند که دفاع از باطل حرام است و لذا آنجا که پرونده را مطالعه و بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند مراجعه کننده به آنها ذيحق نيست نبايد دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به مناسبت هفته قوه قضائيه به موضوع عدالت و قضاوت پراخت و بر قضاوت بر مبنای عدالت تاکيد کرد.
وی اظهار داشت: خداوند متعال به حاکمان و قاضيان دستور داده بر مبنای عدالت حکم کنند و عدالت موعظه خوبی برای کسانی است که در مسند قضا قرار دارند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، قضاوت را از مباحث بسيار مهم در اسلام دانست و اظهار داشت: فلاسفه بحث نبوت را بر اساس شريعت و قانون مطرح کردند و تاکيد دارند جامعه بدون شريعت و قانون نمی‌تواند روی پای خود بايستد و چون قانونگذار خداست، بايد پيامبر هم باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله امامی کاشانی عدالت را پشتوانه بسيار مهم قانون و قضاوت دانست و با اشاره به اهميت قضای اسلام در منظر امام علی (ع) افزود: قوام کشور به دادگستری است و نظام خانواده، سياسی و اقتصادی روی دوش دادگستری قرار دارد و قضاوت می‌تواند سامان دهنده يا تخريب کننده امور باشد.
وی ادامه داد: امروز بحمدالله رياست دستگاه قضا از هر جهت فردی شايسته و فقيه و عادل است و در دستگاه قضايی قضات شريف و کاردان فراوان وجود دارد. اما افرادی هم هستند که تحت تاثير شرايط قرار گرفته و توصيه پذيرند و به عدالت حکم نمی‌کنند.
خطيب جمعه تهران گفت: گاهی گفته می‌شود اگر فرد وکيل باشد بهتر از آن است که قاضی باشد چون کار قضاوت درآمد اندک و خطر فراوان دارد اما قضات بايد بدانند که نزد خدا جايگاه مهم و قيمت بالايی دارند.
آيت‌الله امامی کاشانی افزود: وکلا هم توجه داشته باشند که دفاع از باطل حرام است و لذا آنجا که پرونده را مطالعه و بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند مراجعه کننده به آنها ذيحق نيست نبايد دفاع کنند.
وی ادامه داد: کشور نيازمند آن است که دستگاه قضايی هر چه بهتر عدالت را رعايت کند و اگر قاضی بر اساس عدالت حکم کند هم در سلامت جامعه نقش موثر خواهد داشت و هم نزد خداوند اجر قرب دارد اما خروج او از عدالت باعث می‌شود که به حال خود واگذار شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی نبايد به قاضی توصيه کند و يا به او دستور دهد بلکه قاضی بايد در صدور حکم آزاد باشد و فقط خدا را در نظر گيرد و حکم الهی و درست صادر کند.
آيت‌الله امامی کاشانی افزود: وقتی کشور می‌تواند در دنيا نمونه باشد که قضای ما اسلامی و علوی باشد که البته ما به اين سو می‌رويم و نظام و تفکر قضايی و قوانين ما در اين جهت حرکت می‌کند، اما با کمال تاسف اخلاق جامعه خراب شده است.
وی ادامه داد: روز به روز پرونده‌ها سقف بيشتری پيدا می‌کند و دعوا روی دعوا به وجود می‌آيد و مشکلاتی که هم در دادگستری‌ها وجود دارد برای ما گرفتاری ايجاد می‌کند اما بايد دستگاه قضايی ما تابلوی قضای دنيا باشد.
خطيب جمعه تهران گفت: اگر قرار باشد پول مطرح باشد در بسياری از جاها می‌توان به پول دست يافت اما مهم پاکيزگی زندگی است و قضات بايد دقت کنند مشمول اين سخن امام صادق (ع) نشوند که فرمودند اگر قاضی بين دو نفر قضاوت و از روی غفلت و مسامحه يا عمدا خطا کرد، از بالاتر از آسمان بر روی زمين می‌افتد و ارزش و اعتبار و مقام و آخرت خود را از دست می‌دهد.
آيت‌الله امامی کاشانی با تاکيد بر اينکه قضات بايد قدر مسند قضا را بداند و حقوق مردم را رعايت کنند، اظهار داشت: وظيفه دستگاه عدليه اين است که حقوق مردم را ضمانت کند و قضات از خدا بترسند و جز خدا نبينند و برای رضای الهی حکم کنند.
وی تصريح کرد: تسريع به معنای تعجيل و بی دقتی در صدور حکم بسيار ناپسند و مضر است و قضات بايد از اين کار بپرهيزند و پرونده‌های قضايی را دقيق مطالعه کرده و با رعايت اطراف پرونده حکم دهند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان خطبه اول نماز جمعه امروز تهران گفت: دفاعی که يک وکيل می‌کند و پول کذا می‌گيرد حتی اگر به حق باشد به قيمت حکم يک قاضی نيست و نمی‌تواند به رتبه آن قاضی برسد که حکم الهی صادر می‌کند و قطعا چنين حکمی و چنين قاضی قيمت بالايی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016