شنبه 19 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: اجازه نمی‌دهيم کسی قانون را رعايت نکند، عده ای فرصت‌طلب دعوی ارث می‌کنند، ايسنا

*عدالت، مسابقه در دارايی است، نه مسابقه در فقر
*نبايد اجازه داد عده‌ای فرهنگی اسلامی را تخريب کنند


رييس مجلس شورای اسلامی قانون را مبنای شرعی و عقلی برای کشور دانست گفت: ما با هيچ‌کس تعارف نداريم و اگر کسی بخواهد به حقوق ملت تجاوز کرده و يا با تساهل عمل کند، چه در حوزه فرهنگ و چه اقتصاد ما در مجلس در مقابل او موضع می‌گيريم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايرن(ايسنا)، لاريجانی عصر روز پنجشنبه در اولين يادواره شهدای روستای شهرستانک از توابع شهرستان کرج با اشاره به حضور شهيد مطهری در ۳۱ الی ۳۲ سال گذشته در اين روستا و تاليف کتاب نهضت‌های صدساله از سوی اين شهيد در شهرستانک خاطرنشان کرد:هميشه درشرايط حساس تاريخ ايران که گاه فضای سياسی غبارآلود می‌شد و گاهی هم برخی به عمد آن را غبارآلود می‌کردند، لازم بود افراد بصير و کارآزموده‌ای راه را به مردم نشان دهند که شهيد مطهری با نوشتن اين کتاب حرکت صدساله مسلمانان را در مواجهه با استبداد و استعمار به قلم آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) به دو روايت از اين امام اشاره کرد و افزود: به فرموده امام موسی کاظم(ع) مومن همچون دو کفه ترازو می‌ماند؛ هرچه ايمانش افزون‌تر باشد، گرفتاری‌هايش بيشتر است؛ لذا اگر ما ملتی هستيم که انقلاب کرديم و اين انقلاب به تعبير شهيد مطهری ماهيت دينی و اسلامی دارد و شاهديم که از همان ابتدا تاکنون در مقابل اين مردم مظلوم استکبار و آمريکا سنگ‌اندازی می‌کنند و در مقابل اين ملت صف‌کشی‌های زيادی کرده و می‌کنند و حتی جنگ را به ما تحميل کردند، به دليل اين روايت است.

وی گفت: خداوند اين ملت را دوست داشت که خواست از درون اين آزمون سربلند بيرون بيايند و از برخی ناراستی‌ها و کژی‌ها عبور کنند، البته هر زمانی انقلابی صورت می‌گيرد، عده‌ای فرصت‌طلب دعوی ارث می‌کنند و کسانی که هيچ سابقه‌ای در انقلاب نداشتند و يا کم داشتند، چنان انقلابی می‌شوند که می‌خواهند افراد صدر انقلابی را از عرصه بيرون کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اين گفته شهيد مطهری که مراقب باشيد فرصت‌طلبان در انقلاب رخنه نکنند، ادامه داد: ايشان خطرات انقلاب را بر می‌شمردند و گاهی در مقابل اين گفته که انقلاب فرزندان خود را می‌خورد می‌گفتند انقلاب فرزند‌خور نيست، بلکه اين فرصت‌طلبان هستند که کار را برای انقلابيون ضيق می‌کنند.

وی با بيان اين‌که " مجاهدين فی‌سبيل‌الله هستند که پای اين انقلاب می‌ايستند" گفت: اگر کسی بخواهد در مسير تکامل و با عزتمندی زندگی کند و به مقام بالايی برسد بايد اهل رياضت و سير و سلوک باشد که سير و سلوک اجتماعی مجاهدت فی‌سبيل‌الله است.

وی به روايت ديگری از امام موسی کاظم(ع) اشاره و اظهار کرد: ايشان می‌فرمايد "هرچه مردم به گناهانی که قبلا نمی‌کردند روی بياورند خداوند بلاهايی که قبلا فکرش را نمی‌کردند بر سرشان می‌آورد که در اين جمله نکات زيادی وجود دارد که گويا خداوند وقتی عده‌ای را هدايت می‌کند انتظار زيادتری از آن‌ها دارد و انتظار ندارد دچار کژی شوند.

لاريجانی گفت: اگر مردمی در مهد تشيع زندگی می‌کنند بايد قدر اين مساله را بدانند در حکومتی که اسلامی است و می‌خواهد بر مبنای اسلام حرکت کند، بايد همه مراقب رفتار اجتماعی خود باشند که مبادا کاری انجام شود که مورد غضب خداوند قرار گيرد. امت و مردمی که فکر اصيل اسلامی را چشيده‌اند انتظار از آن‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به تاکيدات مکرر شهيد مطهری بر مسائل فرهنگی ادامه داد: ايشان در کتاب انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خود به مساله فرهنگی تاکيد بسياری دارد و به رهبران نهضت‌ها هشدار می‌دهد که مبادا کژی در اين مساله در مسير انقلاب ورود کند. اگر در فکر ما و فرهنگ ما چه با نفوذ ديگران و چه با سهل‌انگاری داخلی خللی به وجود آيد و ما درک درستی از فرهنگ اسلامی پيدا نکنيم، بايد بدانيم که بعد از اين عوارض، راه اين امر به جامعه و فرد نيز باز خواهد شد.

وی همه انسان‌ها را نسبت به سرنوشت‌شان مسوول دانست و گفت: اين‌طور نيست که يک جامعه اسلامی يک جامعه منزوی باشد، بلکه در چنين جامعه‌ای افراد به هم تنيده هستند، يعنی من زمانی شخصيت دارم که دوستان و همسايگان‌مان شخصيت داشته باشند و محترم باشند و من زمانی احترام دارم که فقر در جامعه نبوده و عدالت حاکم باشد.

رييس مجلس گفت: امر به معروف و نهی از منکر فقط برای مسائل اخلاقی نيست، بلکه امر وسيعی است و همه جامعه بايد مراقب باشند تا اهداف انقلاب و شهدا زير پا قرار نگيرد. مبادا کسانی که شعار می‌دهند ما ضد ظلم هستيم و می‌خواهيم عدالت ايجاد کنيم به دنبال ايجاد عدالت نباشند که متاسفانه امروز شواهد اين امر زياد است. يعنی راجع به عدالت زياد شعار می‌دهند، اما راجع به افرادی که دست در بيت‌المال دارند تا می‌خواهند به آن‌ها برسند جيغ عده‌ای بلند می‌شود.

به گزارش ايسنا، وی در بخش ديگری از سخنان خود جامعه اسلامی را يک جامعه بدون ضابطه ندانست و گفت: جامعه اسلامی در همه زمينه‌ها خصوصياتی دارد و در چنين جامعه‌ای همه مردم نسبت به افراد، همسايگان و دوستان خود بايد احساس مسووليت کنند. ما نسبت به دين اطرافيان خود وجامعه مسووليم نبايد اجازه داد در جامعه يک عده فرهنگ اسلامی را تخريب کنند؛ چراکه اين فرهنگ به سادگی به ما نرسيده است. بر اين اساس حرف‌هايی که در باب فرهنگ اسلامی و صيانت در جامعه زده می‌شود حرف‌های با اعتنايی نيست اين مساله چيزی نيست که کسی خواب‌نما شود و بگويد. در اين باب بايد ديد امام خمينی(ره)، شهيد مطهری، شهيد بهشتی و آيت‌الله خامنه‌ای چه می‌گويند؛ چراکه اين اين امور تخصصی است و صاحب‌نظران بايد در آن نظر بدهند.

وی گفت: سلامت جامعه از نظر آراستگی به مناسبات درست اجتماعی و اقتصادی و همه بخش‌های ديگر بر می‌گردد که در اين زمره جامعه نياز به امر به معروف و نهی از منکر دارد. شهيد مطهری حتی می‌فرمودند که برای اين امر بايد وزارتخانه‌ای تشکيل شود. بصيرت يک جامعه زمانی به وجود می‌آيد که جهاد در آن زنده باشد. اين‌که امروز شما يادواره شهدا را در اين روستا برگزار می‌کنيد يعنی می‌خواهيد بگوييد که جهاد در بين ما زنده است و زمان شهادت در ايران سپری نشده و در قلوب جوانان ، بسيجيان و نيروهای مسلح زنده است.

رييس مجلس گفت: ‌اين نشست‌ها و مراسم‌ها به درد ما می‌خورد و نه شهدا. نورانيت و قداستی در اين جلسات وجود دارد که شايد در ساير جلسات نباشد. شرکت‌کنندگان در اين جلسات هيچ انگيزه‌ای به جز توجه به مسير شهدا ندارند.

وی اظهار کرد: دنيای معاصر امروز عصر اضطراب و سرگشتگی و نوعی دوری انسان‌ها از خود است. دوره امروز شرايط عجيبی دارد و بسياری از مشکلات در صحنه بين‌المللی به خاطر مسيری است که برخی از کشورها برای خود انتخاب کرده‌اند. آن‌ها معنويت و دين را رکنی در زندگی خود نمی‌دانند بلکه حداکثر آن را يک کالای فرهنگی قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات و مواضع آمريکا در زمان حمله به عراق يادآور شد: در آن مقطع آن‌ها تصور می‌کردند که کار منطقه تمام است و البته همه حرف‌های‌شان هم نيشی به ما داشت و مسيری را طراحی کرده بودند که ظرف چند ماه شرايط متفاوتی را در منطقه ايجاد کنند، اما عنصر بيداری و مجاهدتی که انقلاب اسلامی آن را ايجاد کرده است، شرايط منطقه را تغيير داد و کار را به جايی رساند که امروز آمريکا به دنبال گريز از منطقه است و البته می‌خواهد که آبرومندانه اين اتفاق بيفتد. اگر امروز کار ايران در منطقه در مساله هسته‌يی کم اهميت بود اين طور در مقابل ما صف‌کشی نمی‌کردند اما مسيری که امام و شهدا و رهبری طراحی کرده و ملت ما همواره پيگير آن هستند، سعادت ملت و منطقه را تضمين می‌کند.

رييس مجلس گفت: آن‌چه که امروز همه بايد به آن توجه کنيم وضعيت اقتصادی کشور است، اگر ما می‌خواهيم مقابل دشمنان بايستيم بايد وضعيت اقتصادی را درست کنيم. ما يک کشور نفتی و گازی هستيم . آبادانی کشور به اين نيست که انسان روی فرش زری نشسته باشد و مرتب از کيسه و سرمايه بخورد اين سرمايه بايد تبديل به توليد شود. دولتی کارآمد است که سرمايه‌اش را تبديل به توليد کند نه اين‌که از سرمايه بخورد. اگر ما نفت و گاز بفروشيم و مصرف کنيم تبديل به يک جامعه مصرف‌زده می‌شويم و اين راه درستی نيست. اگر کسی می‌خواهد آينده کشور را به درستی ترسيم کند بايد بداند که ثروت امروز ما بايد از نفت و گاز بايد تبديل به توليد شود. اگر در اين کشور نفت و گاز استخراج می‌شود بايد تنها صرف سرمايه‌گذاری شود نه صرف مصرف. اگر چنين رويه‌ای دنبال شود فرزندان اين کشور ديگر هيچ سرمايه‌ای نخواهند داشت.

وی تاکيد کرد: شرايط کشور از نظر توسعه بايد براساس کارآمدی و توليد بيشتر باشد، اگر ما می‌خواهيم در صحنه بين‌المللی موفق باشيم، بايد به اين مساله توجه کنيم که عدالت به رونق اقتصادی در کشور است و همه بايد در اين رونق شريک باشند. عدالت به معنای مسابقه در فقر نيست، بلکه مسابقه در دارايی است. اگر توسعه اسلامی را دنبال می‌کنيم، بايد بدانيم محور اين موضوع زندگی با کرامت برای مردم است . يعنی شغل داشتند برای همه به معنای آن نيست که پول ماهانه به مردم بدهيم و بگوييم بخوريد که گشنه نمانيد،؛ لذا در برنامه پنجم توسعه هدف ما اين است که دولت در چارچوبی برنامه را دنبال کند که همه مردم به شغل برسند. استراتژی در صنعت بايد فراگيری شغل باشد يعنی گسترش زمينه‌های کشاورزی و دامداری و اين در راستای تاکيدات رهبر معظم انقلاب است که همواره فرموده‌اند در محصولات اساسی بايد خودکفا باشيم و حساسيت ما در مجلس برای واردات به همين موضوع بر می‌گردد.

وی با تاکيد به اين‌که " بايد واردات به کشورمان در حدی باشد که کمبود داريم و نه بيشتر" گفت: متاسفانه در اين زمينه زياده‌روی شده و بسياری از توليدکنندگان ما را دچار مشکل کرده است. واردات کالا بايد به اندازه‌ای باشد که به توليدات داخلی ضربه نزند. به همين دليل در برنامه پنجم توسعه توجه به محصولات کشاورزی و پيدا کردن راهی که بشود در کنار صنعت در اين حوزه به خودکفايی رسيد نيز بايد مورد توجه باشد به اضافه اين‌که صنعت کشور بايد به سمتی رود که شغل بيشتر ايجاد کند، کما اين‌که بسياری از صنايع با تزريق نقدينگی می‌توانند شغل ايجاد کنند که اين مساله در مجلس دنبال می‌شود.

لاريجانی با تاکيد بر توجه به حوزه فرهنگ در همين زمينه خاطرنشان کرد: اين‌که در حوزه فرهنگ بخش‌های دينی گسترش يابد و بار دينی و معنوی مردم افزايش پيدا کند نيز احتياج به سرمايه‌گذاری و مجاهدت و مراقبت دارد، تا مبادا فضای فرهنگی کشور به رشد کمالات انسانی لطمه بزند که در اين صورت به قهقرا خواهيم رفت.

وی ادامه داد: يکی ديگر از نکات عدالت در توسعه متوازن نقاط مختلف سرزمين است که متاسفانه در کشور ما برخی از نقاط متوازن توسعه پيدا نکرده است و اين در حالی است که استان‌های مختلف براساس مزيت‌های‌شان بايد زمينه رشد پيدا کنند. اما برخی بخش‌های اجرايی متناسب با برنامه عمل نکرده‌اند و اين باعث می‌شود که نظام در کل نتواند تشخيص دهد که به اهداف رسيده است يا خير. اگر با برنامه عمل نکنيم شايد کارهای خوبی انجام شود، اما در مقابل کارهايی انجام خواهد شد که آن کارهای خوب را خنثی می‌کند؛ لذا نظم فکری داشتن ضروری است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اظهار ناخشنودی از اين‌که برخی بخواهند بگويند قانون را اجرا نمی‌کنيم، اظهار کرد: اين حسن نيست که به قانون کم‌توجهی کنيم و برخی بخواهند بگويند قانون را اجرا نمی‌کنيم اين گفته يعنی اصلا برنامه ندارد و اين ظلم به مردم است ما در مجلس شورای اسلامی روی اجرای قانون ايستاده‌ايم و اجازه نمی‌دهيم کسی آن را رعايت نکند؛ چراکه اين يک گردنکشی است و تخلف از قانون قباحت دارد. امام خمينی (ره) می‌فرمودند " عمل نکردن به قانون گناه است افتخار نيست و عمل زشتی است" جدای از اين، اگر باب بی‌قانونی در کشور باز شود بی‌ عدالتی ايجاد می‌شود. در چارچوب قانون کار کردن عدالت ايجاد می‌کند و البته همه در چشم قانون بايد يکسان باشيم. نمی‌شود گفت که مثلا روستايی‌ها قانون را عمل کنند اما سياست‌مداران آن را رعايت نکنند. اتفاقات هرکس قدر و منزلت بالاتری از لحاظ اجتماعی دارد بايد پايبندی‌اش به قانون بيشتر باشد.

رييس مجلس در پايان تاکيد کرد: اگر می‌خواهيم کشور در مجموع حرکت قابل پيش‌بينی داشته باشند و مردم بتوانند طعم عدالت را بچشند همه بايد پايبند به قانون باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016