چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: شورای نگهبان کاملا مستقل است، حمايت من از دولت هم به دليل حمايت‌های رهبری بود هم شاخصه‌های وجودی احمدی‌نژاد را می‌پسندم، ايلنا

- پيشنهاد عضويت من در شورا به حضرت امام از طريق دوستان بوده است.

ايلنا : دبير‌شورای نگهبان تاکيد کرد : از امتيازات والای شورای‌نگهبان همين استقلال کامل آن و عدم وابستگی به هيچ دستگاه و مقام و جريانی است و به همين دليل، در اظهارنظرهای خود جز کشف حقيقت، چيز ديگری در آراء آن اثر نداشته است.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آيت‌الله احمد جنتی در گفت‌وگوئی در آستانه سالگرد تاسيس اين شورا به بيان ديدگاهای خود پيرامون اين شورا پرداخته است
متن اين گفت‌وگو در ادامه می‌آيد:
نظر به عضويت حضرتعالی در شورای‌نگهبان و شورای بازنگری قانون اساسی با حکم حضرت امام (ره)، و با توجه به مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، اهميت و جايگاه شورای‌نگهبان را در نظام جمهوری اسلامی چگونه ارزيابی می‌نماييد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهايی که قانون‌اساسی به شورای‌نگهبان داده، بی‌نظير و منحصر به فرد است‌. در بيست و يک اصل قانون اساسی نام شورای‌نگهبان برده شده است و مسئوليت‌های سنگين سرنوشت‌سازی در نظام جمهوری اسلامی مانند اظهارنظر در مورد مصوبات مجلس شورای‌اسلامی از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی به آن داده شده است. قانون اساسی مجلس را بدون شورای‌نگهبان فاقد اعتبار دانسته است و علاوه بر مصوبات مجلس، تشخيص انطباق کليه قوانين و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سياسی و غير اينها با موازين اسلامی را به عهده فقهای شورای‌نگهبان قرار داده است. همچنين توقف انتخابات در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور در بعضی مناطق را منوط به تأييد شورای‌نگهبان کرده است. به علاوه، تفسير اصول قانون‌اساسی را که در اعتبار، در حد قانون اساسی است به عهده شورای‌نگهبان نهاده است. همچنين نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، رياست جمهوری، مجلس شورای‌اسلامی و همه پرسی را به عهده اين شورا نهاده است و در نهايت، اعضای شورای‌نگهبان را در ترکيب شورای بازنگری قانون اساسی گنجانده است. اين ويژگی‌ها بخوبی جايگاه رفيع شورای نگهبان در قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی را مشخص می‌سازد.
از چه تاريخی و چگونه وارد شورای‌نگهبان شديد و فکر می‌کنيد دليل انتصاب حضرتعالی توسط حضرت امام (ره) چه بود؟
عضويت من در شورای‌نگهبان از همان آغاز تشکيل اين شورا و به حکم حضرت امام رضوان الله عليه بود. من خودم قبل از اعلام حکم حضرت امام از طريق صدا و سيما، اطلاع نداشتم. آن زمان من در دادگاه انقلاب اسلامی اهواز مشغول قضاوت بودم. قاعدتاً پيشنهاد عضويت من در شورا به حضرت امام (ره) از طريق دوستان بوده است و من اطلاع دقيقی ندارم.
عملکرد شورای‌نگهبان را در طول سی سال گذشته، چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
عملکرد شورا در طول سی سال را مثبت می‌دانم. هم آقايان فقها و هم آقايان حقوقدان با دقت و بدون دخالت هيچ عامل ديگری جز تشخيص حقيقت، پس از بحث و بررسی‌های لازم، به مسئله مورد نظر رأی داده‌اند. البته کار شورای‌نگهبان در سال‌های اوليه به حکم تازه‌کاری و عدم تجربه، مسلماً خامی‌هايی داشت که کاملاً طبيعی بود و به تدريج رفع شد.
به نظر حضرتعالی، اهميت توجه به استقلال شورای‌نگهبان در عملکرد و اظهارنظرها چيست؟ و فکر می‌کنيد تا چه اندازه، اين استقلال از قوا و جناح‌ها رعايت شده است؟
از امتيازات والای شورای‌نگهبان همين استقلال کامل آن و عدم وابستگی به هيچ دستگاه و مقام و جريانی است و به همين دليل، در اظهارنظرهای خود جز کشف حقيقت، چيز ديگری در آراء آن اثر نداشته است. البته مواردی که حضرت امام رضوان الله عليه يا مقام معظم رهبری نظر خاصی داشته‌اند، بحکم وظيفه شرعی، رعايت شده است.
مسئوليت عضويت در شورای‌نگهبان را در مقايسه با ساير مشاغل چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
من نسبت به شخص خودم اين مسئوليت را از ساير مسئوليت‌هايی که کم و بيش به عهده من قرار می‌گرفته است، مهم‌تر و برتر می‌دانم. به دليل همان اهميتی که در پاسخ سؤال اول گفتم. به همين جهت، کار اصلی و عمده من نيز صرف انجام وظيفه محوله در اين شورا می‌شود.
از چه زمانی و چگونه به عنوان دبير شورای‌نگهبان انتخاب شديد؟ و کار دبيری شورای‌نگهبان، چه سختی‌ها و ملاحظاتی دارد؟
بنده در تيرماه ۱۳۷۱ به عنوان دبير شورای نگهبان انتخاب شدم و انتخاب من در آغاز و در ادامه نيز اين گونه بوده و هست که هر سال برای مدت يک سال هیأت رئيسه و از جمله دبير انتخاب می‌شوند. فلسفه انتخاب من در آغاز و در ادامه اين بوده است که من فراغت بيشتری دارم و هميشه در شهر تهران هستم ‌ـ ‌بر خلاف عمده فقهای محترم که در قم تشريف دارند ‌ـ و کارم شب و روز هم ندارد، حتی گاه در تعطيلات هم کار می‌کنم. راجع به سختی‌های کار نيز مشکلاتی هست که پرداختن به آنها لزومی ندارد.
بعضاً ديده می‌شود که حضرتعالی، حمايت‌های جدی از دولت داشته‌ايد و در مواردی نيز به شدت از برخی عملکردها و موضع‌گيری‌های دولت، انتقاد نموده‌ايد. دليل آن چيست؟
حمايت من از دولت يکی به دليل حمايت‌های مقام معظم رهبری بوده است و ديگر اينکه غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئيس جمهور را می‌پسندم؛ مانند ساده زيستی، تواضع، پرکاری، عدالتخواهی صادقانه، علاقه به خدمت به محرومين، شهامت و شجاعت در اقدام به کارهای سنگين و احياناً خطرناک، مبارزه با ظلم و فساد و استکبار و سلطه طلبان زورگو در حد تحقير آنها و برخورد از موضع قدرت با آنها، ابتکار در عمل که هميشه حرف اول را مبتکران می‌زنند.
اين مجموعه خصالی است که من در هر که باشد او را دوست دارم و از او حمايت می‌کنم و اين خصال در افراد گذشته وجود نداشته و يا کمتر وجود داشته است و مردم هم به همين دليل، آن آراء بالا را به او دادند.
البته اين بدين معنی نيست که من همه چيز و همه کار او را قبول دارم. نقدهای زيادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سينه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آنها در ميان مردم نداشته‌ام. ولی مجموعاً، نقاط قوت او بر نقاط ضعفش غلبه دارد. توضيح بيش از اين لازم نيست و من معتقدم بالاخره مسئولی که با رأی بالای مردم سر کار آمده است نبايد مشکلی در راه خدمت به مردم برايش ايجاد کرد. مشکل‌آفرينی، سودش به دشمن می‌رسد و زيانش به مردم. هر که نيت خيری دارد بايد در ارشاد خيرخواهانه او و تذکر نقصها و ضعفها و ارائه پيشنهادها بکوشد. خداوند در اين ماه شريف رجب، همه ما را به راه راست هدايت فرمايد و به راهی که رضای او در آن است بدارد و از راهی که نعوذ باا... غضب و سخط او در آن است باز دارد. اللهم اجعل عواقب امورنا خيراً و الهمنا طاعتک و جنبنا معصيتک.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016