سه شنبه 29 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش همکاری با دانشگاه‌های اروپا و افزايش رابطه با چين، روسيه و ونزوئلا، ايلنا

ـ با توجه به برخی روابط سياسی رابطه با کشور انگليس کمتر شده بود اما کاهش داشت
ـ برخی از دانشجويان ونزوئلايی با حضور در دانشگاه خواجه‌نصير تحصيل می‌کنند و سعی در افزايش مراودات علمی با اين کشورها داريم.


ايلنا: ارسلان قربانی معاون وزير و رئيس مرکز همکاری‌های علمی و بين‌المللی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در حوزه روابط بين‌الملل و همکاری‌های علمی با کشورهای دنيا گفت: در حال حاضر محيط بين‌المللی و تحولات و دگرگونی‌های وسيع و پرشتاب بين‌المللی نقش بسياری در جهانی شدن ايفا می‌کند که توجه به فرآيندهای اين چنينی از اولويت‌های وزارت علوم دراين زمينه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، ارسلان قربانی ديپلماسی علمی را يکی ديگر از رويکردهای وزارت علوم در اين زمينه عنوان کرد و افزود: نگاه ما به مقوله علم ابزاری نيست و از ديدگاه علمی و دينی ما نيز اين امر خطا است و سعی داريم با ديپلماسی علمی به بسياری از پيشرفت‌ها دست‌ يابيم و به دنبال نهادينه‌ کردن ديپلماسی علمی هستيم.
وی افزود: ترافيک علمی در بحث آموزش عالی رويکرد مهمی است که به آن توجه داريم و با بازديد علما، دانشمندان از کشورمان سعی در ارتقای اين امر داريم.
رئيس مرکز همکاری‌های علمی و بين‌المللی تاکيد کرد: همکاری‌های دوجانبه آموزشی، افزايش رابطه با سازمان‌ها و مجامع بين‌المللی و انجمن‌های تخصصی، افزايش ارتباط با سازمان‌های علمی ـ تخصصی منطقه‌ای و بهره‌گيری از دانشمندان و اساتيد ايرانيان در خارج از کشور و تعاملات فرهنگی با کشورهای اسلامی در بخش‌های علمی از ديگر رويکردهای ما در اين زمينه است.
وی در ادامه اين نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه در حال حاضر وضعيت رابطه و همکاری‌های علمی با کشورهايی نظير انگليس، آمريکا، فرانسه در چه حدی است گفت: همکاری‌های ما با کشورهای دنيا به شکل يک فرآيند است و در حال حاضر ما به غير از رژيم صهيونيستی با همه کشورهای دنيا همکاری و مراوده علمی داريم.
وی افزود: در حال حاضر اساتيد ما در کشورهای آمريکا و انگليس حضور دارند و برای فرصت‌های مطالعاتی نيز شرکت می‌کنند و پروژه‌های مشترکی نيز با کشور فرانسه داريم و اساتيد فرانسوی نيز در برخی از کنفرانس‌های ما شرکت می‌کنند.
قربانی با تاکيد بر اينکه در حال حاضر دانشجو به کشور انگليس اعزام نمی‌شود، گفت: اين بدين معنا نيست که ما ديگر رابطه‌ای با اين کشور نداشته باشيم چرا که در حال حاضر همکاری‌هايی با کشور انگليس در زمينه‌های علمی وجود دارد و در سال گذشته با توجه به برخی روابط سياسی رابطه با کشور انگليس کمتر شده بود اما کاهش داشت که در حال حاضر رابطه علمی ما با کشور انگليس نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
وی در رابطه با رابطه علمی ايران با کشورهايی نظير روسيه، چين و ونزوئلا اظهار داشت: در حال حاضر در کشور روسيه دانشجويان و رايزن علمی ما حضور دارند و با توجه به اينکه اين کشور در برخی از رشته‌ها همچون هوا ـ فضا پيشرفت‌های خوبی داشته است. دانشجويان ما نيز در اين کشور حضور دارند و در سال گذشته اعزام دانشجويان به روسيه بيشتر شد و با تمهيداتی که در نظر گرفته‌ايم سعی در افزايش امکانات برای دانشجويانی ايرانی در روسيه داريم.
وی با تاکيد بر افزايش همکاری‌های علمی ايران با کشورهای روسيه، چين و ونزوئلا ابراز داشت: کشور چين در طول چند سال اخير پيشرفت‌های خوبی داشته است و با اعزام رايزن علمی به اين کشور سعی در افزايش مراودات علمی داريم و از امسال نيز اعزام دانشجوی دکتری به اين کشور آغاز می‌شود.
رئيس مرکز همکاری‌های علمی و بين‌المللی در پاسخ به سئوال ايلنا در رابطه با برنامه‌های وزارت علوم برای رابطه و همکاری‌های علمی با کشور ونزوئلا گفت: کشور ونزوئلا در برنامه‌های دولت نهم مورد اولويت قرار گرفت و در حال حاضر دانشگاه‌های اين کشور از سوی وزارت علوم ارزيابی شده است و در برخی از رشته‌ها همکاری‌های دوجانبه‌ای با اين کشور داريم. برای مثال برخی از دانشجويان ونزوئلايی با حضور در دانشگاه خواجه‌نصير تحصيل می‌کنند و سعی در افزايش مراودات علمی با اين کشورها داريم.
معاون وزير علوم تاکيد کرد: نگاه وزارت علوم در بحث همکاری‌های علمی و بين‌المللی مبتنی بر سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران است و نگاه ما به کشورهايی همچون ونزوئلا، چين و روسيه نگاه علمی و سياسی است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا، مبنی بر اينکه آيا دانشگاه‌های ونزوئلا در قياس با کشورهای رده اول دنيا در بحث آموزش عالی معتبر هستند، گفت: اين دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم ارزيابی شده است و در بسياری از رشته‌ها دارای اعتبار بين‌المللی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016