پنجشنبه 31 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تمهيدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجويان ايرانی خارج از کشور: برای تمام ۶۰ هزار دانشجوی خارج از کشور جا داريم، فارس

خبرگزاری فارس: معاون دانشجويی وزير علوم ضمن حضور در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، تمهيدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجويان ايرانی خارج از کشور را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس محمود ملاباشی معاون دانشجويی وزير علوم که در جلسه اخير اعضای کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی حضور يافته بود با بيان اينکه در حال حاضر بيش از ۶۰ هزار دانشجوی ايرانی در خارج از کشور وجود دارد اظهار داشت: البته آمار ياد شده آمار رسمی است و براساس برخی اظهار نظرها چيزی در حدود همين مقدار دانشجو نيز در خارج از کشور به طور غيررسمی در حال تحصيل هستند.
وی افزود: بيشتر دانشجوهای ايرانی خارج از کشور در هند به سر می‌برند که تعداد آنها حدود ۱۰ هزار نفر است و در مالزی هم تقريبا همين تعداد دانشجو وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ملاباشی ادامه داد: حدود ۵ هزار دانشجوی ايرانی در اوکراين و بقيه دانشجويان هم در ديگر کشورها پراکنده هستند.
معاون دانشجويی وزير علوم با اشاره به مقطع تحصيلی دانشجويان تحصيل کننده در خارج از کشور گفت: براساس آمار به دست آمده حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از دانشجويان ياد شده در دوره‌های ارشد و دکترا درس می‌خوانند و بقيه هم در دوره‌های کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصيل هستند،‌ البته اين آمار مستند و قوی نيست.

*حدود ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد

ملاباشی با اشاره به ظرفيت‌هايی که در داخل کشور برای دانشجويان مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود دارد افزود: علاوه بر افرادی که اکنون می‌توانند وارد دانشگاه شوند ما حدود ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها داريم که می‌توان از آن استفاده کرد.
وی با بيان اينکه در تلاش هستيم تا دانشجويان خارج از کشور داوطلبانه به کشور بازگردند، اظهار داشت: در اين راستا يک برنامه اينترنتی بسيار آسان و روان تهيه شده است که بر اساس آن افراد در هر جای دنيا که باشند می‌توانند با وزارت علوم به راحتی مکاتبه کنند و ظرف مدت يک هفته پاسخ مکاتبه خود را دريافت نمايند.
ملاباشی ضمن تأکيد بر اينکه در داخل کشور ظرفيت برای تحصيل دانشجويان خارجی وجود دارد ادامه داد: ما برای ۶ رشته مشخص که ۴۰ درصد متقاضيان خواستار ورود به آن هستند حتی به اندازه تقاضای داخل هم جا نداريم، به طور مثال افراد فارغ‌التحصيل از رشته انسانی دوست دارند در رشته حقوق ادامه تحصيل دهند و يا افرادی که در رشته رياضی تحصيل کرده‌اند علاقه فراوانی دارند تا در رشته معماری تحصيل خود را ادامه دهند بر اين اساس بايد گفت در خصوص برخی رشته‌ها امکانات برای ورود همه وجود ندارد.
ملاباشی با اشاره به نقشه جامع علمی که به زودی به تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسيد اظهار داشت: در تلاش هستيم تا کمبودهای استانی در رشته‌های مختلف را در آينده جبران کنيم.

*برای تمام ۶۰ هزار دانشجوی ايرانی که در خارج تحصيل می‌کنند جا داريم

وی افزود: اگر ۶۰ هزار دانشجويی که در خارج از کشور تحصيل می‌کنند اراده کنند که به داخل بيايند ما برای همه آنها جا داريم و در عرض يک هفته هم به همه آنها جواب مثبت خواهيم داد.
معاون دانشجويی وزير علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم و تحقيقات برای بازگشت دانشجويان خارجی به کشور اظهار داشت: ما از دانشجويان خارجی خواسته‌ايم که سابقه آموزشی خود را بنويسند و بعد از آن در ليستی که تهيه شده است ۱۵ دانشگاه را انتخاب کنند تا در يکی از اين دانشگاه‌ها به تحصيل خود ادامه دهند.
ملاباشی با اشاره به مشکلاتی که در روش ياد شده وجود دارد، گفت: مثلا دانشجويان رشته رياضی با معدل ۱۰ و ۱۱ درخواست تحصيل در دانشگاه‌هايی مانند شريف، علم و صنعت، اميرکبير، خواجه‌ نصير يا شهيد بهشتی را مطرح می‌کنند که اين مسئله به هيچ وجه امکان ندارد و برای اينکه اين مشکل حل شود ما ۱۵ دانشگاه را با توجه به سوابق تحصيلی دانشجو به وی معرفی می‌کنيم تا دانشجو بتواند در يکی از آنها تحصيل خود را ادامه دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016